Poradnik Przedsiębiorcy

Call to action - wezwij odbiorcę do działania!

Sile call to action (CTA) ulegamy prawie codziennie - przeglądając nasz ulubiony serwis, zapisując się na newsletter lub robiąc zakupy w internecie. W każdym z tych miejsc spotykamy się z klikalnymi hasłami: Zobacz, Zapisz się, Wypróbuj lub Kup teraz. To nic innego jak szybki i prosty sposób wezwania do działania. Przycisk ma zachęcać internautę do skorzystania z usługi lub po prostu pozostawienia swojego adresu e-mail, który w dalszej perspektywie może posłużyć jako kanał komunikacji z potencjalnym klientem.

Skuteczny call to action

Przyciski call to action (w skrócie CTA) to niezbędne elementy każdej witryny internetowej. Bez względu na cel danej strony internetowej (sprzedaż czy zachęcenie użytkowników do zapisania się na newsletter) przyciski call to action odgrywają zawsze tę samą, główną rolę - wzywają do działania, skłaniają użytkownika lub potencjalnego klienta do wykonania konkretnej akcji.

Jak stworzyć skuteczne call to action? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jak powinno wyglądać wezwanie do działania. Zależy to od celu jaki chcemy osiągnąć oraz klientów, do których kierujemy naszą ofertę. Jednak tworząc call to action, można wskazać kilka istotnych i wspólnych cech, bez względu na cel:

  • jedna oferta = jeden przycisk call to action - zasada less is more sprawdza się tutaj jak najbardziej! Jeśli na jednej wysokości zamieszczasz dwa przyciski, to warto, żeby oba były podlinkowane do tej samej oferty/podstrony (poniżej przykład firmy Prezi);

  • przycisk CTA powinien być wystarczająco duży i czytelny - należy pamiętać, że musi on być zauważalny także na smartfonach i tabletach;

  • wezwanie call to action powinno być jasne i konkretne - krótko (tzn. za pomocą maksymalnie kilku zdań) napisz, jakie korzyści płyną z kliknięcia w przycisk;

  • wyróżnij przycisk z tekstu - wytłuszczony, pogrubiony, kolorowy - musi być widoczny, użytkownik nie może tracić czasu na jego szukanie.

 

Gdzie umieścić button call to action?

Najlepiej jeśli przycisk umieścisz w górnej części strony, tak aby użytkownik od razu po przekierowaniu np. na landing page twojej oferty mógł szybko (dosłownie w kilka sekund) go znaleźć. Warto również umieścić taki przycisk w dalszych partiach strony. A dlaczego? Niektórzy użytkownicy najpierw chcą przescrollować całą witrynę, aby zapoznać się z firmą. Dlatego warto dla nich umieścić call to action na różnych etapach, żeby nie musieli cofać się do jej górnej części. 

Testy, testy i jeszcze raz testy!

Badaj skuteczność przycisków! Każda strona jest inna - różnią się od siebie przede wszystkim ofertą, kolorystyką oraz sposobem prezentacji treści. W testowaniu skuteczności różnych CTA pomogą ci testy A/B, dzięki którym możesz porównać kilka różnych call to action i sprawdzić, w który z nich twoi odbiorcy klikali chętniej oraz który spowodował największą liczbę konwersji (pożądanych przez ciebie działań).

Przykłady przycisków call to action

  1. Prezi.com

Z pewnością jest to minimalistyczny design strony - tablet, mała figurka dinozaura i czarna kawa - pozwalający na wyróżnienie się jasnoniebieskich przycisków call to action - See how it works oraz GET STARTED. Przyciski są tego samego koloru co logo firmy, a co ważne po ich kliknięciu jesteśmy przekierowywani do tego samego miejsca. Zatem istnienie dwóch przycisków na jednej wysokości nie wprowadza chaosu, ponieważ stanowią one przekierowanie do jednej oferty, w tym przypadku do cennika.

call to action 

  1. spotify.com/pl/

Wyraźny kolor strony, a na środku tylko dwa przyciski: KORZYSTAJ ZE SPOTIFY ZA DARMO oraz PRZEJDŹ NA SPOTIFY PREMIUM. Jasny, a przede wszystkim jednoznaczny przekaz.

 Call to action - Spotify

  1. eastend.pl

Główna strona, a na niej jeden z głównych kafelków zachęcających do zapisania się na newsletter - przekaz konkretny, jednoznaczny, a przede wszystkim przedstawiający korzyści po podjęciu działania: Zapisz się do newslettera i zgarnij punkty rabatowe. Użytkownik wie, po co ma to robić i co dzięki temu zyska.

 Call to action - eastened

  1. huemor.rocks

Przekornie, ale niewątpliwie chwytliwie. Widząc przycisk podpisany FIND OUT HOW, zapewne prawie każdy ma ochotę kliknąć i sprawdzić, co się wydarzy

 call to action

 

Możesz ocenić ten artykuł