Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Design thinking - czym jest?

Definicja design thinking

Design thinking to metoda twórczego rozwiązywania problemów, która po raz pierwszy została zdefiniowana w latach 60. w Stanach Zjednoczonych.

Jej celem jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań poprzez wykorzystywanie specyficznych metod pracy, pobudzających kreatywność. Wszystkie działania przekładane są później na schemat biznesowy.

Design thinking opiera się na myśleniu projektowym, którego zadaniem jest dostarczenie twórczych rozwiązań. Jest to na tyle uniwersalna metoda, że może być stosowana od start-upu po wielką korporację.

Dewizą design thinking jest “doing, not talking”, więc zapisywanie każdego szczegółu projektu zamienione jest na kilkuetapowy podział zadań rozszerzających i precyzujących kolejne wątki.

Takie myślenie projektowe można podzielić na dwa etapy: konkretny proces podzielony na etapy oraz charakterystyczny sposób myślenia i odpowiednie nastawienie.

Etapy projektowania metodą design thinking

Design thinking ma na celu kreację i wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań.

W praktyce istnieją różne etapy projektowe oraz ich nazewnictwo. Ostatecznie jednak sprowadzają się do analogicznej ścieżki działań. Proces design thinking został podzielony na 5 etapów, według których należy przechodzić przez tok twórczego projektowania.

Najbardziej powszechny podział procesu projektowania metodą design thinking przedstawia się następująco:

Empatia

Nowe rozwiązania są tworzone głównie dla ludzi. Z tego względu należy poznać potrzeby danej grupy osób. Właśnie dlatego empatia jest elementem wyjściowym dla każdego projektu tworzonego przy pomocy metody design thinking. Aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie należy wejść w skórę persony, dla której ma być przygotowane. W tym przypadku grupy fokusowe nie sprawdzą się dobrze. Lepiej postawić na obserwacje zachowania potencjalnych użytkowników i szukać w nich inspiracji do stworzenia udoskonalonego projektu.

Zdefiniowanie problemu

W tym etapie należy zdefiniować dokładny problem, do którego będzie trzeba się odnieść. Poszerzenie horyzontów i dotychczas obowiązujących ram jest tutaj konieczne, aby nie ograniczać swojej wyobraźni. Należy pamiętać, aby nie definiować problemu w zbyt wąskim lub zbyt szerokim zakresie, dzięki czemu dostępne rozwiązania nie będą ograniczone o sztywnych ram. Do definiowania problemu można zastosować techniki takie jak “5 x dlaczego” lub mapowanie problemu na osi “jak? vs po co?”.

Pomysły

Ten etap polega na stworzeniu jak największej liczby pomysłów na rozwiązania odnoszące się do zdefiniowanego wcześniej problemu.

Przydatna w tej sytuacji będzie burza mózgów, która pozwala na pozbycie się ograniczeń i uwalnia kreatywne myślenie. Ważne, aby stosować się do zasad burzy mózgu i między innymi nie oceniać pomysłów innych lub nie przyzwyczajać się do swojego pomysłu. Taka sesja kreatywna powinna być zakończona konkretnym rozwiązaniem, które zostanie wybrane z wyselekcjonowanych pomysłów, na przykład poprzez głosowanie uczestników na najlepsze według nich pomysły.

Prototypy

Tworzenie prototypów to nieodzowny element projektowania design thinking. Budowanie prototypów nie powinno być jednak skomplikowanym procesem. Do budowy można użyć składników takich jak karton, styropian, drewno lub cokolwiek innego. Istotne, aby nie skupiać się na zaawansowanych szczegółach technicznych, a na własnych odczuciach i doświadczeniach. Najważniejsza jest wstępna wizualizacja pomysłu, ponieważ będzie wtedy można przetestować prototyp w środowisku naturalnym. Każdy z kolejnych prototypów powinien być budowany z myślą o użytkowniku i odpowiadać na konkretne pytanie.