Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Rozpoczęcie start-upu - wprowadzenie

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Każdego roku na rynku powstaje wiele nowych projektów. Niestety, zazwyczaj 5 lat później funkcjonuje zaledwie 30% z nich. Często największym problemem początkujących przedsiębiorców jest brak odpowiedniego pomysłu. Wszystko wydaje się w porządku, jednak w trakcie prac okazuje się, że w gruncie rzeczy nikt nie potrzebuje takiego towaru czy usługi. Z tego powodu wielu ludzi reaguje na słowo „start-up” z rezerwą, a nawet pogardliwie. Takie projekty uważane są za coś nietrwałego, skazanego na porażkę, tworzonego przez młodych ludzi bez żadnego doświadczenia, chcących jedynie zaistnieć na rynku. Upadające jedna po drugiej firmy sprawiają, że start-upy są uważane za działalności, na których nie da się zarobić pieniędzy, a co za tym idzie, naprawdę szkoda na nie czasu. Powstało mnóstwo stereotypów na ten temat, często krzywdzących, warto jednak wiedzieć, że start-up nie jest głupim, nieprzemyślanym projektem. Nie da się ukryć, że jesteśmy wręcz bombardowani tym pojęciem. Znajduje się wszędzie, można mieć wrażenie, że co druga osoba coś zaczyna i wszyscy robią coś, co zmienia życie ludzi, a nawet cały świat. Rzeczywiście może to wprowadzić małe zamieszanie i niezrozumienie. Jednak start-upy naprawdę mogą zrobić wiele dobrego, wystarczy pomysłowość, pasja i uparte dążenie do celu. Co warto wiedzieć na samym początku? Jak powinno zostać przygotowane rozpoczęcie start-upu? Jakie rynki warto brać pod uwagę i przede wszystkim – dlaczego warto zająć się taką działalnością? Przeczytaj niniejszy artykuł i dowiedz się więcej!

Start-up - co to właściwie jest?

Nie można oprzeć się wrażeniu, że w dzisiejszych czasach wszyscy robią start-upy, bez względu na to, czym tak naprawdę się zajmują. Powoli pojęcia tego używa się w sytuacjach, w których wcale wystąpić nie powinno.

Warto zapamiętać, że start-up nie jest działem przedsiębiorstwa, ale małą, tymczasowo założoną firmą, która nie ma w pełni opracowanego biznesplanu – tworzy ona swój model biznesowy, często metodą prób, błędów i eksperymentów. Ludzie, którzy zajmują się nowym projektem, nie mają przetartych szlaków, wszystko muszą zrobić samodzielnie, ponieważ przede wszystkim chodzi o to, że nikt nie robił tego przed nimi.

Pamiętajmy więc o jednym – jeżeli zakładamy firmę i działamy w branży, która w tym momencie dobrze się rozwija i w jej ramach istnieje mnóstwo podobnych nam przedsiębiorstw, to nie możemy powiedzieć, że rozkręcenie naszego biznesu to robienie start-upu.

Pamiętaj!

Start-up = innowacyjność!

Start-up = hipotezy!


Start-upów nie tworzą ludzie, którzy chcą po prostu pozyskać pieniądze, nauczyć się czegoś od bardziej doświadczonych osób i pójść tą samą drogą, uwalniając się z pracy na etacie.

Wspominaliśmy już, że start-up nie posiada jasno sprecyzowanego biznesplanu. Nie ma w nim obliczeń, przewidywań, dokładnej analizy. Najczęściej zakłada się, że coś może się udać i stara się to udowodnić.

Taka forma działalności charakteryzuje się dużym ryzykiem, jednak jednocześnie jej rozpoczęcie nie wiąże się z wysokimi kosztami, w związku z czym często inwestycje przynoszą duży dochód.

Wbrew powszechnie występującym opiniom, start-upy nie są przeprowadzane tylko przez młodych, niedoświadczonych ludzi. Tak naprawdę mogą się tym zająć ludzie w każdym wieku i pozycji zawodowej. Chodzi tutaj bowiem przede wszystkim o odnalezienie modelu biznesowego, który pozwoli na rozwój firmy i sukces. Wiek i wcześniejszy przebieg kariery nie mają tutaj znaczenia.

Ważne!

Na samym początku zaznaczyliśmy, że start-up jest firmą tymczasową. W którym momencie więc przestajemy używać tego pojęcia? Zazwyczaj w momencie rozpoczęcia pobierania zysków z projektu, przejęcia przez inną firmę lub w momencie połączenia dwóch różnych działalności.

Start-up - poznaj 3 popularne przykłady

Od start-upów rozpoczęły działalność firmy, które zdobywają ogromną popularność na całym świecie. Są to między innymi Groupon, Rovio – twórca gry Angry Birds, a także… Facebook.

  • Serwis Groupon początkowo nazywał się The Point i pełnił funkcję portalu społecznościowego, na którym ludzie pomagali sobie w rozwiązywaniu problemów, jednak okazało się, że ludzi najbardziej przyciąga możliwość grupowego zakupienia produktów oraz wszelkiego rodzaju zniżki na nie. Dlatego też w momencie, kiedy pieniądze przeznaczone na portal zaczęły topnieć, twórcy rozpoczęli kierowanie do użytkowników grupowych ofert. Pomysł ten przyjął się znakomicie.

  • Gra Angry Birds znana jest niemal wszystkim. Ptaszki pokonujące świnie to doskonała zabawa dla ludzi w każdym wieku. Jej twórcą jest firma Rovio z Finlandii. Prosta gra przynosi jej ogromne przychody. Warto jednak mieć świadomość, że zanim pojawiła się na rynku, firma stworzyła ponad 50 innych, które nie zyskały popularności. Ten przykład pokazuje, jak ważne jest uparte dążenie do celu.

  • W 2004 roku na Harvardzie powstał prawdziwy gigant, obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy – Facebook. Wymyśliła go grupa studentów, w tym Mark Zuckerberg, obecnie dyrektor generalny tego miejsca. Platforma prężnie się rozwijała, dlatego też w niedługim czasie chcieli ją wykupić prawdziwi giganci – Zuckerberg odmówił jednak wszystkim, oprócz Microsoftu, który wykupił mały procent udziałów. Z perspektywy czasu okazuje się to doskonałym posunięciem.

Rozpoczęcie start-upu a eksperymentowanie

Pójście już przetartym szlakiem wydaje się kuszące i logiczne, jednak dlaczego mimo wszystko warto eksperymentować? Rozpoczęcie start-upu jest jednoznaczne z wejściem w niszę. Znane formy działalności posiadają silną konkurencję, którą trudno prześcignąć. Konkurencja może być naprawdę ogromna, a im jest większa, tym trudniej pozyskać klientów. Start-up pozwala nam eksperymentować tam, gdzie nie ma jeszcze nikogo. Tylko w takim przypadku mamy możliwość stworzenia czegoś w pełni innowacyjnego. Stawiamy hipotezy i staramy się je udowodnić, potwierdzamy lub obalamy przypuszczenia i możemy to robić aż do momentu osiągnięcia sukcesu.

Taki krok z pewnością nauczy przedsiębiorczości, jak żaden inny kurs, pozwoli na zdobycie doświadczenia, pozyskanie kontaktów. W start-upie nie chodzi przede wszystkim o pieniądze, dlatego można rozwinąć się w wielu kwestiach i nie mieć z tyłu głowy myśli, że nadal nie ma z tego zarobku.

Ważne!

Start-up to nie tylko biznes, to także doskonały sposób na naukę przedsiębiorczości. Takiej wiedzy nie zdobędziemy nigdzie indziej.


Poza tym start-up pozwala na całkowitą wolność i samodzielność. Nikt nad nami nie stoi, robimy, co chcemy, w miejscu, w którym chcemy, sami odpowiadamy za błędy i sukcesy. Wszystko zależy od nas, a praca może stać się prawdziwą przyjemnością. Poza tym grupa ludzi pracująca nad start-upem zazwyczaj nie ma jasno określonej hierarchii, dzięki czemu każdy czuje się ważny i potrzebny w tym samym stopniu. Taka atmosfera pracy wpływa na zwiększenie motywacji i pełną mobilizację.

Rynek IT najlepszym miejscem dla start-upu!

Osoby rozpoczynające działalność, szukające swojego modelu biznesowego, muszą trafić w niszę, zapełnić ją, zapewnić użytkownikom produkty i usługi, które w pewien sposób zmienią ich życie. Odnalezienie niszy jest konieczne w założeniu start-upu. Nie możemy powielać pomysłów, które już istnieją.

Rynek IT rozwija się w takim tempie, że wydaje się najlepszym wyborem dla wszystkich, którzy chcą coś osiągnąć.

Możliwości jest naprawdę wiele, rozpoczynając od edukacji w internecie przez analizę informacji, elektronikę podłączoną do sieci czy gry po aplikacje mobilne. Może nam się wydawać, że wszystko już było, każdą rzecz można już odnaleźć, jednak to nieprawda. Internet z dnia na dzień jest coraz większą bazą danych, jej rozmiary i możliwości oraz potrzeby użytkowników są niewyczerpanym źródłem pomysłów. Zdecydowana większość start-upów, które osiągnęły sukces, działa właśnie w sieci i to nie może być przypadek.

Start-up to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy marzą o tym, aby coś osiągnąć i dążą do tego. Najważniejszy jest pomysł i pasja. Jeżeli chcemy rozpocząć coś tylko swojego i rozwijać się, zdecydowanie warto przyjrzeć się tematyce start-upu bardzo uważnie i zacząć działać.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów