0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Dopłata do zakupu lub leasingu elektrycznych ciężarówek - jak uzyskać?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Z końcem maja 2025 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w ramach programu pn. „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”, którego celem jest transformacja sektora transportu ciężkiego w Polsce. O wsparcie mogą ubiegać się zarówno mikro-, małe, średnie, jak i duże przedsiębiorstwa posiadające siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. To, czy wdrożenie działania okaże się wielkim sukcesem, jest uzależnione od wielu czynników. Przede wszystkim zakup ciężarówek elektrycznych na masową skalę przez przedsiębiorców wiąże się nierozerwalnie z dostępnością infrastruktury do ładowania. W celu usuwania barier (braku infrastruktury) oraz zwiększenia szans na sukces transformacji transportu ciężkiego zdecydowano się również uruchomić dwa komplementarne programy:

  1. Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego, z budżetem 2 mld zł, który zakłada budowę 550 stacji ładowania dla ciężarówek, które będą zlokalizowane wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T lub w odległości 3 km od zjazdu z drogi TEN-T.
  2. Budowę/rozbudowę sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, którego celem jest utworzenie lub rozbudowa 50 miejsc dostarczania energii, które zapewniają moc nie mniejszą niż 3600 kW dla stacji ładowania zlokalizowanych w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) lub w odległości do 3 km od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T.

Jest to bardzo ważna informacja dla przedsiębiorców, którzy planują zakup elektrycznych ciężarówek, gdyż mogą uwzględnić, że będą mogli korzystać z publicznych stacji ładowania. Informacja, że trzy wzajemnie uzupełniające się nabory są uruchamiane w tym samym czasie, świadczy o tym, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podszedł do tematu elektromobilności w transporcie ciężkim w sposób bardzo kompleksowy. Czy dopłata do zakupu lub leasingu elektrycznych ciężarówek jest przyznawana tylko ściśle określonej grupie przedsiębiorców? Kto może starać się o taką formę dotacji? 

W ramach opracowania przeanalizujemy szczegółowo zasady naboru wniosków dotyczącego zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Zachęcamy do lektury wszystkich przedsiębiorców, którzy są zainteresowani inwestowaniem w ekologiczne rozwiązania.

Dopłata do zakupu lub leasingu elektrycznych ciężarówek - jakie są założenia konkursu? 

Działanie jest współfinansowane z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, czyli Funduszu Modernizacyjnego. Przez najbliższe 4 lata na transformację sektora transportu ciężkiego zostanie przeznaczona kwota 2 mld zł. Mimo że kwota wydaje się bardzo duża, a nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym i kolejność składania nie ma znaczenia, warto zainteresować się działaniem już teraz. W przypadku, gdy wpłynie bardzo dużo wniosków, alokacja może zostać wyczerpana wcześniej, niż zakładano. Aplikowanie o środki odbywa się zdalnie za pośrednictwem generatora wniosków dostępnego na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach naboru przedsiębiorca może złożyć więcej niż jeden wniosek. Należy jednak pamiętać, że łączna wartość wsparcia dla jednego podmiotu (wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi) nie może przekroczyć 15% całego budżetu programu.

Głównym celem działania jest obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie. W jaki sposób zostanie to osiągnięte? Przede wszystkim poprzez zachęcenie przedsiębiorców do zakupu lub leasingu nowego pojazdu zeroemisyjnego. Warto wiedzieć, jakie kategorie pojazdów są możliwe do zakupu. W tym miejscu regulamin konkursu odsyła do załącznika nr 2 do Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym i wyróżnia 2 kategorie pojazdów:

  • N2 – czyli samochody o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony, ale nieprzekraczające 12 ton;
  • N3 – samochody o DMC powyżej 12 ton.

Należy pamiętać, że program obejmuje zakup pojazdów nowych, które do napędu będą wykorzystywać wyłącznie energię elektryczną z akumulatorów, energię z ogniw wodorowych lub inny rodzaj napędu bezemisyjnego. Zakupiony pojazd musi zostać zarejestrowany w Polsce, a właściciel zobligowany jest do wykupienia ubezpieczenia OC i AC.

Ile wynosi dofinansowanie na dopłatę do zakupu lub leasingu elektrycznych ciężarówek?

Celem działania jest zachęcenie przedsiębiorców do wymiany starej, wysłużonej floty aut ciężarowych opartych na silnikach Diesla na nowe zeroemisyjne pojazdy. Dotacja przyznawana przez NFOŚiGW ma zatem pokryć różnicę w cenie pomiędzy autem spalinowym a elektrycznym. Dofinansowanie w ramach programu dostępne jest w dwóch formach:

  1. dotacji do zakupu pojazdu;
  2. w przypadku leasingu – dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska (przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę).

Wysokość wsparcia jest uzależniona od wielkości przedsiębiorstwa w myśl zasady – im mniejszy podmiot, tym większa intensywność dotacji. W przypadku nabycia w formie zakupu pojazdu zeroemisyjnego:

  • mikro- i małe przedsiębiorstwa mogą otrzymać do 60% kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej;
  • średnie przedsiębiorstwa mogą liczyć na 50% kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej;
  • duże przedsiębiorstwa mogą uzyskać do 30% kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej. 

Maksymalne kwoty wsparcia są natomiast uzależnione od kategorii pojazdu i wynoszą odpowiednio: 400 000 zł dla samochodów o ładowności od 3,5 do 12 ton oraz 750 000 zł dla pojazdów ciężarowych o ładowności powyżej 12 ton. 

Wiemy już zatem, ile można zyskać, decydując się na zakup nowego samochodu ciężarowego. W przypadku leasingu, maksymalne dofinansowanie nie może przekroczyć wartości opłaty wstępnej ustalonej w umowie.

Jakie załączniki są niezbędne do aplikowania o środki? 

Przedsiębiorcy, którzy co najmniej raz starali się o dotację, zdają sobie sprawę, jak dużo dokumentów jest wymaganych w procesie aplikacyjnym. Nie inaczej jest tym razem. Instytucja organizująca konkurs ułatwiła trochę sprawę przedsiębiorcom, publikując załącznik nr 1 do regulaminu pn. Załączniki wymagane do wniosku o dofinansowanie. Dzięki temu w jednym miejscu można sprawdzić, jakie dokumenty są wymagane na etapie aplikowania, oraz o czym należy pamiętać, gdy już otrzymasz wsparcie. Warto zwrócić uwagę, że konieczne będzie złożenie m.in. następujących dokumentów:

  1. oświadczenia, że nie dojdzie do zbycia pojazdu zakupionego w ramach dofinansowania w okresie co najmniej 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji;
  2. oświadczenia, że pojazd będzie ubezpieczony od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz od kradzieży, w tym polisa OC i AC co najmniej w okresie trwałości projektu;
  3. oświadczenia, że pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania (kategorii N2) w okresie trwałości wykona średnioroczny przebieg powyżej 25 000 km, a w przypadku kategorii N3 – średnioroczny przebieg na poziomie powyżej 50 000 km;
  4. oświadczenie, że pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania (kategorii N3), przeznaczony wyłącznie do realizacji zadań publicznych (z wyłączeniem publicznego transportu zbiorowego) w okresie trwałości wykona średnioroczny przebieg powyżej 15 000 km;
  5. oświadczenie, że w przypadku realizacji przedsięwzięcia w formie leasingu przedsiębiorca zobowiązuje się do zawarcia w umowie z leasingodawcą zapisu zapewniającego trwałość projektu przez co najmniej 5 lat;
  6. oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatków, należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne oraz że firma nie znajduję się w trudnej sytuacji ekonomicznej, tj. nie jest zagrożona likwidacją działalności gospodarczej w krótkiej lub średniej perspektywie czasowej, która mogłaby powodować ryzyko braku zachowania wymaganego okresu trwałości.

Jest to tylko kilka najważniejszych dokumentów, które będę podlegać ocenie. Warto również zwrócić uwagę, że przedsiębiorca jest zobowiązany przedstawić ofertę na zakup pojazdu zeroemisyjnego (kategoria, rodzaj, liczba osi, dopuszczalna masa całkowita oraz cena) wraz z porównaniem jej do oferty zakupu pojazdu spalinowego. 

Zainteresowanie elektromobilnością w Polsce cały czas rośnie. Mimo że NFOŚiGW dopiero ogłosił konkurs na dopłatę do zakupu lub leasingu elektrycznych ciężarówek, przedsiębiorców, którzy spełniają wymogi formalne, zachęcamy do aplikowania już teraz. Przy bardzo dużym zainteresowaniu alokacja 2 mld zł może się wyczerpać dużo szybciej niż zakładane na wdrożenie działania 4 lata. Warto zaznaczyć, że wypłata środków ma formę refundacji, czyli przedsiębiorca dokonuje zakupu ze środków własnych, a następnie składa wniosek o zwrot części poniesionych nakładów (maksymalnie do 750 000 zł). Wszystkich zainteresowanych działaniem po więcej szczegółów odsyłamy do strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej gdzie udostępniony jest również numer infolinii oraz przeznaczony do konkursu adres e-mail. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów