Internet towarzyszy nam praktycznie codziennie. Korzystamy z jego zasobów w pracy, prywatnie sprawdzamy, co się dzieje u naszych znajomych na Facebooku czy Twitterze. Jednym słowem internet stał się dla nas ważnym elementem naszego życia, szukamy w nim rozrywki, ale także coraz częściej robimy zakupy. Niezwykle częste korzystanie z tej opcji sprawiła, że sieć zaczęła zmieniać nasze nawyki zakupowe.
Według badań preferencji i zachowań Polaków chętnie korzystamy z różnego rodzaju nowinek i sposobów, które ułatwiają nam wykonywanie codziennych czynności. Wygoda jest np. jednym z czynników rosnącej w Polsce (jesteśmy krajem w ścisłej czołówce) popularności płatności zbliżeniowych kartą kredytową czy debetową. Takie wyniki badań opublikował Mastercard. Badanie otwartości polskich konsumentów na nowe formy płatności bezgotówkowych, jakie zostało zrealizowane we współpracy z domem badawczym MAISON & PARTNERS wskazuje, że jesteśmy oswojeni z płatnościami bezgotówkowymi, a szczególnie polubiliśmy te zbliżeniowe. Większość z nas wykazuje też postawę otwartości wobec najbardziej innowacyjnych form płatności, takich jak portfele cyfrowe czy płatności mobilne. Co z tego wynika? Przede wszystkim jesteśmy otwarci na wszelakiego rodzaju nowinki i chcemy być nowoczesnym społeczeństwem. Szczególnie podobają nam się te rozwiązania, które oprócz samego powiewu nowości, dodatkowo ułatwiają nam życie. W tej sytuacji może nie dziwić fakt rosnącego uzależnienia Polaków od robienia zakupów w sieci. Aczkolwiek, jako społeczeństwo pragmatyczne, posiadamy pewne nawyki zakupowe, sprawdzamy rozwiązania jakie serwuje nam rynek, zanim nabierzemy do nich odpowiedniej dozy zaufania. Nie inaczej jest z branżą e-commerce.
Musiał minąć czas, zanim przekonaliśmy się, że zakupy na odległość są dla nas bezpieczne i pewne. Teraz coraz chętniej korzystamy z różnorodnej oferty sieciowych marketów, które oferują praktycznie każdy rodzaj produktów i wszelkich dóbr, od podstawowych spożywczych po zakupy domów czy działek, np. na portalach zakupowych takich jak Allegro. Według badania branży e-commerce w Polsce w 2015 roku, kupujący online cechują się wysoką świadomością marek i serwisów e-commerce dostępnych w sieci.
Jak wyglądają nawyki zakupowe Polaków? Dokonując zakupów, kierujemy się głównie wygodą, oszczędnościami i większą możliwością wyboru, niż w sklepach tradycyjnych. Zwraca uwagę również fakt, że postrzegamy zakupy online jako nie tylko wygodne i bardziej komfortowe, lecz także jako bezpieczne i nieskomplikowane w większości przypadków. Badanie wykazało również, że najchętniej kupowanymi przez nas produktami są: odzież, sprzęt RTV/AGD, książki, płyty, obuwie, sprzęt komputerowy oraz urządzenia mobilne takie jak telefony, smartfony czy tablety. Poszukując tych produktów, kupujący online wykorzystują przede wszystkim strony sklepów internetowych, wyszukiwarki oraz strony serwisów, na których dokonali konkretnego zakupu.
Oprócz niższych cen, w opinii kupujących online, główną motywacją do takiej formy zakupów jest np. całodobowy dostęp, brak konieczności fizycznej obecności w sklepie czy łatwość porównywania różnych ofert dostępnych na rynku. Niższe koszty produktów, specjalne oferty cenowe lub niższe koszty dostawy zakupionych towarów to główne czynniki, które w opinii kupujących online zachęcają ich do tej formy prowadzenia zakupów. Istotnym elementem jest także wiarygodność miejsca, w którym są dokonywane zakupy online. Jest ona przede wszystkim budowana na opiniach innych e-kupujących.
Chiny liderem na rynku tanich zakupów online
Zakupy za pośrednictwem internetu mają jeszcze jedną niebagatelną zaletę, można kupować tam gdzie ma się na to ochotę, tzn. w praktyce na całym świecie. Sieć, obok zmiany sposobu komunikacji między ludźmi, zatarła kompletnie pojęcie granic państwowych. W tej perspektywie poszukiwanie miejsc na zasadzie „kupić tanio” jest dla wielu osób sposobem na zdobycie upragnionej rzeczy. Na tym tle dominuje rynek chiński, który od dawna cieszył się przede wszystkim renomą produktów tanich, trochę gorzej było z jakością. Te czasy minęły już bezpowrotnie, produkty z Chin są coraz lepszej jakości, a fakt, że bezpośrednio kupujemy na tamtym rynku, sprzyja korzystaniu z niskich cen. Dlatego Polacy coraz częściej kierują wzrok w stronę chińskiego rynku e-commerce, zmieniając przy tym swoje nawyki zakupowe.
Struktura handlu online w Chinach w jakiejś mierze jest podobna do naszej. I tam istnieją serwisy B2C podobne do naszego rodzimego Allegro. Przykładem może być uruchomiony w 2010 roku AliExpress.com. Należy on do jednej z największych na świecie platform sprzedaży online i jest częścią grupy handlowej Alibaba, zarządzającej kilkunastoma pomniejszymi serwisami, m.in. chińskim Yahoo. Sklepy e-commerce w Chinach oferują niemal wszystko, od ubrań, przez elektronikę, wyposażenie domu i kosmetyki, aż po akcesoria sportowe. Siłą tych serwisów są wyjątkowo atrakcyjne ceny produktów, które wynikają z tego, że towary są w wyprodukowane w Chinach. Ceny nie są powiększone o koszty, które ponoszą firmy importujące. Po drugie, oferenci nie posiadają fizycznego sklepu i sprzedają wyłącznie za pośrednictwem internetu, stąd ceny nie uwzględniają dodatkowego kosztu wynajmu biur lub magazynu. Często kupujący mogą dobić naprawdę korzystnego targu, nabywając przecenione produkty bądź takie, które są w trakcie wyprzedaży. Wtedy sklepy z terenu Chin, oferują dość dobre dodatkowe zniżki, oprócz tych już obowiązujących na stronie. Nic więc dziwnego, że internauci zmieniają swoje nawyki zakupowe i coraz bardziej przekonują się do e-sklepów.
Tania przesyłka - mocna strona chińskiego online
Koszt wysyłki z terenu Chin jest przeważnie niski, tak że przedmioty, których koszt oscyluje w okolicy 1USD zostaną wysłane za nie więcej niż ich cena detaliczna. Co ważne, pierwszą oferowaną możliwością jest darmowa dostawa, a koszty wysyłki są już zawarte w cenie produktu. Wadą takiego rozwiązania jest bardzo długi czas oczekiwania na dostawę, najczęściej drogą morską, stąd trwa to nawet półtora miesiąca i dłużej. Zawsze możemy skorzystać z dostawy kurierem np. DHL-em, ale to koszt często spory, który może się opłacać tylko przy dostawach towarów w dużej, hurtowej ilości.
Nawyki zakupowe internautów - przykładowe e-sklepy
Wiemy już, jak wyglądają nawyki zakupowe Polaków i jaką rolę pełni w nich chiński rynek e-commerce. Do jakich sklepów zaglądamy najchętniej?
Aliexpress.com jest to serwis zakupowy bardzo znany w Polsce. Jego zaletę stanowi ogromny wybór kategorii towarowych, jak również dostawców. Serwis można z powodzeniem porównać do naszego rodzimego serwisu Allegro.pl i będzie to porównanie jak najbardziej uzasadnione. Jego wadą jest bardzo długi czas dostawy. Zasługą Aliexpress.com jest spopularyzowanie zakupów na rynku w Chinach. Jeszcze parę lat temu była to jedyna możliwość, aby sprowadzać towary z tamtego kraju. Dziś Aliexpress.com nabrał zupełnie nowego wymiaru stając się de facto wiodącym serwisem transakcyjnym.
Light in the Box to nowoczesny serwis, który pozwala na szybkie zakupy w Chinach. Jego zaletą jest strona w języku polskim. Serwis został założony w 2007 roku, oferuje klientom łatwy sposób na zakup szerokiej gamy produktów w bardzo atrakcyjnych cenach za pośrednictwem serwisów www.lightinthebox.com czy www.miniinthebox.com oraz innych stron internetowych. Light in the Box oferuje produkty w trzech głównych kategoriach: odzież, małe akcesoria i gadżety oraz dom i ogród. Innowacyjny model biznesowy oparty jest na przetwarzaniu danych, umożliwia oferowanie produktów dopasowanych do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klienta.
Skoro nasze nawyki zakupowe się zmieniają, korzystanie z chińskiego rynku dla indywidualnych czy hurtowych zakupów jest ciekawą alternatywą dla rodzimego rynku e-commerce. Polacy często sięgają do zagranicznych e-marketów w poszukiwaniu towarów, które na naszym rodzimym rynku są zwyczajnie droższe. Problemem może być liczony w miesiącach czas na odbiór zamówienia, ale nierzadko niskie koszty zakupu mogą relatywnie stanowić „coś za coś”. Czasem może warto spróbować.