Handel przez internet to coraz popularniejsza forma biznesu. Jednak aby dobrze prowadzić sklep internetowy, należy znać trendy zakupowe konsumentów. Jak kupujemy w sieci? Czego szczególnie wymagamy od e-shoppingu? Czy e-zakupy wyprą klasyczny handel?
Kto kupuje w sieci?
Zdecydowanie kupujemy w sieci coraz częściej i chętniej. E-commerce w 2016 roku zanotowało 22-procentowy wzrost, a na Polskim rynku działa 23 tysiące sklepów internetowych.
E-kupujący to zazwyczaj osoby do 34. roku życia, mieszkańcy miast, którzy deklarują dobrą sytuację materialną. Na zakupy online decydują się przynajmniej raz w miesiącu, a co dziesiąty internauta nawet raz w tygodniu. Badania wskazują nawet, że ulubionym dniem na e-zakupy jest poniedziałek, a najmniej transakcji odbywa się w piątek i sobotę.
E-sprzedaż wzrasta również z powodu większego zaufania internautów do tej formy zakupów. Aż 64% klientów uważa ją za tak samo bezpieczny lub bezpieczniejszy od tradycyjnego sposobu nabycia produktów.
Do wyboru tej formy kupowania, Polaków skłania możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, atrakcyjne promocje oraz wygoda. Jako jedyny negatywny aspekt podają ceny dostawy, dodając nawet, że chętnie poczekają dłużej na przesyłkę, jeśli ta będzie darmowa.
Głównym elementem e-zakupów, na który zwracają uwagę konsumenci, jest łączna cena produktów i dostawy. Drugim warunkiem jest wiarygodność sklepu. Internauci stają się też bardziej świadomi. Aż 81% z nich przez zakupem sprawdza opinie i rekomendacje innych użytkowników, na temat towarów.
E-zakupy - co i jak kupujemy w sieci?
Najczęściej kupowane produkty w sieci to ubrania, akcesoria i dodatki. Zaraz za nimi są książki, płyty, filmy oraz urządzenia mobilne. Za najbardziej opłacalny do kupienia w internecie uważa się sprzęt elektroniczny oraz AGD, a także gry, filmy i książki.
Zazwyczaj posiadamy więcej niż jedno urządzenie z dostępem do internetu, więc robiąc e-zakupy, wybieramy te same marki, ale finalizacji transakcji dokonujemy często na różnych urządzeniach.
Mimo że popularność urządzeń mobilnych stale rośnie, większość, bo aż 90% internautów, nadal dokonuje końcowego zakupu przez internet, po powrocie do domu. Jednak w 2016 roku zanotowano znaczny wzrost popularności urządzeń mobilnych w procesie zakupowym zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Przy czym smartfon pozostaje bardziej lubiany niż tablet.
Co lubimy i na co narzekamy przy e-zakupach?
E-zakupy stają się coraz bardziej popularne, ale mimo coraz większego przekonania do nich, dostrzegamy zarówno pozytywne, jak i negatywne strony.
W e-zakupach lubimy:
szeroki wybór asortymentu,
większą pewność zakupu, dzięki opiniom innych,
okazje cenowe,
komfort,
wygodę.
Na to narzekamy, robiąc zakupy przez internet:
niewygodne formularze,
problemy z płatnościami,
brak responsywnej wersji strony,
trudności w znalezieniu najważniejszych informacji,
zbyt wiele danych na stronie.
Każdy właściciel sklepu internetowego powinien dobrze znać swoją grupę docelową. Aby móc odpowiadać na potrzeby e-konsumenta oraz właściwie tworzyć komunikaty do niego skierowane, trzeba dobrze znać jego charakterystykę oraz zachowania. Klienci sklepów online to zazwyczaj osoby w wieku od 15 do 34 lat, mieszkańcy miast ze średnim lub wyższym wykształceniem. E-zakupy robią przynajmniej raz w miesiącu, najczęściej w poniedziałki. Na ich decyzje zakupowe wpływają głównie ceny produktów, ceny dostaw oraz wiarygodność sklepu. Duża uwagę zwracają też na opinie innych. Jednak przy tym wszystkim należy pamiętać, że są to jedynie ogólne informacje, a grupa docelowa każdego sklepu będzie się różnić, co za tym idzie - komunikacja również.