Poradnik Przedsiębiorcy

Jak działania Facebooka mogą "sparaliżować" firmę - blokowanie na fb

Facebook - czyli obecnie jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych w Polsce oferuje firmom współpracę. Klienci firm również często wywierają nacisk, by Facebook był jednym z kanałów komunikacji firma-klient. Jakie niesie to za sobą zagrożenia o których klienci nie wiedzą? Jednym z nich jest spotykane blokowanie na fb treści i linków.

Popularność Facebooka

Szerokie w naszym życiu używanie platformy społecznościowej powoduje, że firmy z każdej strony czują nacisk na to by znaleźć się na Facebooku:

  • konkurencja ma a Ty nie,

  • zgłoszenia Klientów:

    • “Dlaczego nie mogę się z Państwem skontaktować przez FB”,

    • “Chciałbym aby udzielono mi odpowiedzi w zakresie funkcjonowania produktu na FB a nie po zalogowaniu się do mojego systemu”,

    • “Przecież FB jest powszechnym obecnie kanałem komunikacji dlaczego eksperci nie mogą odpowiadać poprzez ten kanał?”,

To wszystko powoduje, że firmy decydują się działać na Facebooku - czy słusznie? Jakie mogą być tego konsekwencje?

Facebook usunął wszystkie linki i treści bez powiadomienia - czy też cię to spotkało?

Z własnych doświadczeń możemy opisać zaskakujące zdarzenie - otóż bez żadnej informacji ani wyjaśnień ani logicznej przyczyny Facebook zablokował i usunął wszystkie treści z linkiem z daną domeną. Nie chodzi tu jedynie o posty, ale też o wiadomości z Messengera, które w żadnym wypadku nie naruszały postanowień Standardów społeczności jakimi Facebook się zasłania.

Oto przykłady:


Przy próbie publikacji treści zaczęły się również pojawiać takie komunikaty: 

Dlaczego treści zostały usunięte, mimo że nie naruszały żadnego ze Standardów społeczności publikowanych przez FB? Mógł być to uprzejmy głos konkurencji lub osoby, która źle życzy danej firmie np. były pracownik, a mogło być to przypadkowe (lub mniej przypadkowe) działanie Facebookowego bota… Przyczyna jednak nie ma znaczenia w sytuacji kiedy FB wykonuje blokadę bez żadnych powiadomień ani uprzednich zapytań do właściciela konta w serwisie.

Czym grozi blokowanie na fb dla Twojej firmy?

Firma traci w pierwszej kolejności zaufanie klientów i nie ważne czy zgłoszenie było zasadne czy też nie, ani też że to sami klienci namówili firmę na korzystanie z kanału komunikacji jakim jest Facebook. Konsekwencje mogą być jeszcze poważniejsze - klienci, którzy używają popularnej funkcji logowania przez facebook nie będą mogli się zalogować do swoich kont w Twoim systemie, jeżeli akurat blokada padła na domenę serwisu. Kto za to zapłaci? Jedynie przedsiębiorca…

Jak poradzić sobie z problemem?

Nie jest wcale tak łatwo przywrócić utracone treści. Facebook skutecznie zwleka z odpowiedzią jak również ogranicza skutecznie kanały kontaktu. Możesz skorzystać z Centrum pomocy w prawym górnym rogu ekranu wybierając ostatnią pozycję z listy “Zgłoś problem”:

Następnie wyświetli się okno wpisania treści zgłoszenia - czyli żądania ściągnięcia niezasadnej blokady. Warto załączyć screeny czyli zrzuty ekranu komputera z naruszeniami, jakich dopuścił się FB:

Możesz również skorzystać z linku do centrum pomocy jaki pojawia się przy próbie publikacji treści - wówczas pojawi się okno:

Czy to zadziała? Różnie z tym bywa ale warto próbować. Drugim kanałem walki z niezasadnym blokowaniem przez FB treści i linków jest zgłoszenie odwołania się od decyzji Facebooka przez portal obywatel.gov.pl. Konieczne jest jednak odczekanie 72 godzin od zaistnienia zdarzenia oraz oczywiście treść faktycznie nie może naruszać Standardów społeczności.