Poradnik Przedsiębiorcy

Facebook nie jest dla wszystkich - kiedy zrezygnować z profilu?

Dzisiaj prowadzenie przez firmę profilu na Facebooku jest praktycznie obowiązkowe. Wiele przedsiębiorstw traktuje również ten kanał jako szansę lub ostatnią deskę ratunku. Wyobrażają sobie, że za pomocą reklam w tym serwisie społecznościowym zbudują społeczność lojalnych klientów oraz wygenerują rzeszę nowych leadów. Niestety, ku zdziwieniu wielu Facebook nie zawsze sprawdza się w każdym przypadku, a czasem nawet warto zrezygnować z prowadzenia profilu firmowego w tym serwisie społecznościowym. Sprawdź, dlaczego Facebook nie jest dla wszystkich.

Facebook nie jest dla wszystkich i nie jest darmowy

Wielu właścicieli firm oraz specjalistów od marketingu internetowego wychodzi z założenia, że reklama na Facebooku jest darmowa i że zawsze taka będzie. Nic bardziej mylnego. Kolejnym błędem jest myślenie, że profil na Facebooku będzie lekarstwem na brak klientów i uratuje firmę przed upadłością. Niestety tak nie jest. Oto kilka powodów, dlaczego Facebook wcale nie jest rozwiązaniem i podstawą marketingu każdej firmy:

  • wielu właścicieli przedsiębiorstw liczy, że Facebook będzie darmowym kanałem promocji firmy. Niestety, choć tańsza od wielu innych form reklamy, kampania na Facebooku również może wymagać dużych nakładów finansowych, zwłaszcza w początkowych fazach rozwoju fanpage’a. Poza tym należy także pamiętać, że nie  każda firma odniesie sukces, prowadząc komunikację z klientami na Facebooku. Jeżeli jesteś producentem elementów maszyn spawalniczych, to zapewne zbierzesz mniejszą rzeszę fanów niż marka odzieżowa.

  • Facebook w swoim działaniu daje nam spore narzędzie komunikacji i dostarczania treści, które użytkownicy lubią i chcą czytać. Jednak ta możliwość jest jednocześnie szansą i przekleństwem. Wyklucza nowości, innowacje i awangardowe rozwiązania, ponieważ uwzględnia głównie te informacje, które użytkownicy już dobrze znają i lubią. Dlatego też często zabawny mem przyciąga ich większą uwagę niż szczegółowo zaplanowane, treściwe posty.

  • w mediach społecznościowych, a zwłaszcza na Facebooku nie trudno o kryzysy. W miejscu, gdzie konsumenci mogą wyrażać swoje zdanie, wystarczy jeden zdeterminowany użytkownik, aby zszargać opinię firmy na długo. Dlatego też nie należy uciekać się do komunikacji na Facebooku, jeśli nasza firma już znalazła się w kryzysie, ponieważ stworzenie profilu może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

  • nie zawsze Facebook jest tym najtrafniejszym wyborem. Wiele firm odniesie większy sukces komunikacyjny w innym serwisie społecznościowym. Np. jeśli projektujesz wnętrza lub prowadzisz firmę meblarską, to zdecydowanie lepiej sprawdzą się zdjęcia aranżacji wnętrz z twoimi produktami lub projektów przez ciebie wykonanych, które umieścisz na Instagramie. Ograniczając się jedynie do Facebooka, możesz zaprzepaścić szansę zdobycia wielu klientów w innym kanale.

  • reklama na Facebooku nie zawsze będzie darmowa. Serwis już w niektórych krajach testuje nową funkcję. Całość będzie polegała na podziale na dwa kanały - w jednym użytkownik zobaczy materiały udostępniane przez znajomych i rodzinę, a w drugim posty publikowane przez wcześniej polubione fanpage’e. Łatwo zgadnąć, że do pierwszej sekcji dostaną się jedynie firmy, które wykupią płatną reklamę, co zmusi małe przedsiębiorstwa do zainwestowania w kampanię na Facebooku.

Co dalej z reklamą na Facebooku?

Oczywiście po całkowitym wprowadzeniu płatnych reklam na Facebooku może okazać się, że oba feedy cieszą się takim samym zainteresowaniem użytkowników. Mimo to należy pamiętać, że Facebook nie jest i nigdy nie będzie darmową platformą reklamową. Jest firmą, która ma za zadanie zarabiać, przez co stara się budować społeczność, dzięki której to firmy potrzebują działań w jego obszarze, a nie odwrotnie.