Poradnik Przedsiębiorcy

Tagowanie na Facebooku przynosi korzyści

Byłeś na ciekawym wydarzeniu i chciałbyś na Facebooku powiedzieć o tym, wskazując na świetną robotę organizatorów? Najłatwiej zrobisz to, oznaczając ich w swoim poście! Oznaczanie lub też tagowanie na Facebooku innych stron przynosi całkiem sporo korzyści dla twojego profilu. Przede wszystkim daje szansę bezpłatnego dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o tagowaniu na Facebooku?

Co oznacza tagowanie?

Tagowanie na Facebooku w postach lub na zdjęciach to nic innego jak oznaczenie innego użytkownika lub strony (fanpage’a). W poście zostanie umieszczony wówczas link do niej lub do profilu, którego anchorem w treści postu (lub na zdjęciu) będzie ich nazwa. Przyjmijmy, że znalazłeś się na spotkaniu z przedstawicielami firmy ABC, która również prowadzi na Facebooku swoją stronę firmowę.

Postanowiłeś napisać o tym kilka słów na swoim fanpage’u i oznaczyłeś firmę ABC (a właściwie jej stronę) w poście. Co za tym idzie? Będzie on wyświetlony nie tylko twoim fanom, ale również fanom firmy ABC.

Tagowanie na Facebooku to przede wszystkim świetne i bezpłatne narzędzie do powiększania tzw. zasięgu organicznego, czyli takiego, który nie wiąże się wydatkami na reklamę. Większy zasięg to przede wszystkim szansa na to, aby inni użytkownicy dowiedzieli się o twojej stronie. Uzyskiwany on jest poprzez tagowanie na Facebooku innych stron lub użytkowników, nie generuje jeszcze określonych zysków, ani nawet konwersji, jednak pozytywnie wpływa na rozpoznawalność firmy.

Możesz oczywiście zawrzeć w tego rodzaju postach dyskretne i nienachalne call-to-action lub inną formę zachęty do odwiedzania i zalajkowania twojej strony. Rzeczą oczywistą jest także to, że opłacalne szczególnie jest oznaczanie stron z dużą liczbą fanów, ponieważ w naturalny sposób zwiększa to zasięg postów.

Tagowanie na Facebooku - czy inni mogą cię oznaczać?

Jak każdy kij ma dwa końce, tak i tagowanie na Facebooku działa w dwie strony. Nie tylko oznaczanie innych w twoich postach przynosi korzyść związaną ze zwiększonym zasięgiem, lecz także wspomnienie twojej strony przez innych. Jak sprawdzić to, czy inni użytkownicy FB mogą oznaczać twoją stronę na swoich postach lub zdjęciach? Zaloguj się na swój fanpage. W prawym górnym rogu wybierz Ustawienia. Po kliknięciu pojawi się menu:

Tagowanie na Facebooku

W sekcji Ogólne pośród różnych ustawień widoczne będą dwa (oznaczone na screenie): Możliwość dodawania znaczników oraz Inne osoby oznaczające tę stronę.

Pierwsze polega na tym, że inni użytkownicy mogą oznaczać się na opublikowanych przez ciebie zdjęciach lub filmach. Jest to szczególnie korzystne, gdy publikujesz np. galerię zdjęć z wydarzenia, którego byłeś organizatorem. Wtedy osoby obecne na tym wydarzeniu będą mogły to zaznaczyć na opublikowanej przez ciebie fotografii. Zadziała to wówczas w znany sposób - fotografie będą mogli zobaczyć fani oznaczonej strony lub znajomi oznaczonego użytkownika. Domyślnie znaczniki do zdjęć lub wideo mogą dodawać tylko administratorzy.

Drugie ustawienie - Inne osoby oznaczające tę stronę - definiuje, czy inni użytkownicy mogą oznaczać twoją stronę w swoich postach lub na swoich zdjęciach. Domyślnie posiadają takie zezwolenie i nie warto tego zmieniać.

Jeśli chcesz zmienić domyślne ustawienia, a radzimy ci to szczególnie w pierwszym przypadku, klikasz na przycisk Edytuj po prawej stronie. Rozwinie się okienko z możliwością zaznaczenia, czy zezwalasz na określone działania innych użytkowników. Dokonaj wyboru i kliknij przycisk Zapisz zmiany.

Tagowanie na Facebooku - jak to zrobić?

Jeśli chcesz w poście wspomnieć o konkretnej osobie, podczas jego tworzenia zacznij wpisywać jej imię i nazwisko wielką literą. Powinna wyświetlić się krótka lista osób, o które może chodzić - wybierz właściwą poprzez kliknięcie na jej profil na liście. Zostanie ona oznaczona. Można to zrobić również w inny sposób - klikając na ikonę Oznacz osoby w twoim poście, umieszczoną pod okienkiem do wpisania posta. Jeśli chcesz oznaczyć inny fanpage - przy tworzeniu posta wpisz “@”, a następnie, bez spacji, zacznij wpisywać nazwę. Podobnie jak w przypadku osób - pojawi się lista, z której wybierasz interesującą pozycję.

Znaczniki do zdjęć możesz dodawać już w kreatorze dodawania zdjęć, dostępnym z poziomu galerii zdjęć na twojej stronie. Wystarczy, że klikniesz w dowolnym miejscu na dodawanym zdjęciu, a pojawi się możliwość oznaczenia strony lub osoby. Gdy zdjęcie zostało już wcześniej opublikowane, a chcesz dodać znacznik - otwórz je w galerii i kliknij na przycisk Oznacz zdjęcie. Wówczas w ten sam sposób, klikając w wybrane miejsca na fotografii, możesz oznaczać osoby lub strony. Na koniec wybierz znajdujący się na dole strony przycisk Zakończ oznaczanie.

Tagowanie na Facebooku to przede wszystkim świetny pomysł na nawiązanie współpracy między firmami za pośrednictwem Facebooka. Mogą to być np. firmy oferujące produkty lub usługi komplementarne. Dla przykładu, z takiej współpracy mogą skorzystać firma oferująca wynajem domów na jeziorem oraz firma sprzedająca sprzęt wodniacki. Oznaczanie jest również dobrym sposobem na dotarcie do określonej grupy docelowej - przykładowo, firma zajmująca sprzedażą rowerów oznacza w swoich postach stronę zrzeszającą społeczność cyklistów z danego miasta. Niestety, wciąż w znacznej części tagowanie jest narzędziem małych firm, walczących w ten sposób o popularność i rozpoznawalność. Warto jednak przypatrzeć się temu jako wspomnianemu pomostowi do współpracy. Zdecydowanie przyniesie to firmom obopólne korzyści.