Link building stanowi jeden z ważniejszych elementów strategii pozycjonowania strony internetowej. By jednak realizować działania SEO, linki muszą posiadać odpowiednie atrybuty, które są kontrolowane przez algorytmy Google. Dzisiaj poznamy dwa najpopularniejsze atrybuty, związane z linkowaniem zewnętrznym. Czym są linki dofollow i nofollow, i jak powinniśmy wykorzystać atrybuty, by budować popularną i zoptymalizowaną witrynę?
Czym są linki dofollow?
Atrybut linków o nazwie dofollow to jeden ze sposobów, na budowanie swojej wartości w sieci. Choć na pierwszy rzut oka, użytkownik, dostrzegając link na stronie, wejdzie na dany serwis, nie zwróci różnicy na to, czy jest to link umieszczony w ramach współpracy z inną witryną, czy sklepem internetowym, czy nie. Algorytm Google natomiast prześledzi atrybuty kryjące się za danym linkiem i uzna, że jest to link, który być z punktu widzenia SEO wartościowym adresem.
Jeśli poczytna, popularna i doskonale zoptymalizowana strona czy blog umieści w swoich treściach referencję do innej strony, umieszczając w linku atrybut "dofollow", możemy stwierdzić, że autor treści w istocie uznał odnośnik za wartość dodaną, która może być uzupełnieniem wiedzy zdobytej podczas lektury danego wpisu. Właśnie przeświadczenie o kierowaniu się ideą promowania wartościowych treści stoi u podstaw stworzenia linka dofollow - nikt przecież nie będzie linkować na swojej stronie źródeł, które są niewiarygodne. Atrybut dofollow świadczy o tym jednoznacznie.
Co umożliwia nam zastosowanie linku dofollow?
Linki dofollow to doskonały sposób na zwiększenie rozpoznawalności naszej strony przez algorytmy. Im więcej serwisów zastosuje linkowanie zewnętrzne do naszego serwisu z atrybutem dofollow, tym korzystniej wyjdzie na tym nasza strona. Pamiętajmy jednak, że nie powinniśmy szarżować z liczbą atrybutów dofollow, szczególnie wtedy, gdy są one zamieszczane na serwisach o niskiej wartości SEO. W tym przypadku taki atrybut nie przyniesie nam żadnych korzyści a wręcz przeciwnie, może nam zaszkodzić.
Czym są linki nofollow?
Na przeciwległym biegunie strategii link buildingu leży drugi, popularny atrybut, zwany atrybutem nofollow. Ten atrybut informuje algorytmy Google, że strona, do której zamieszczamy referencje na własnej witrynie, nie musi być odwiedzana, głównie ze względu na fakt, że nie przekazujemy jej swojej mocy SEO i nie traktujemy jej jako bardzo wiarygodne źródło informacji.
I choć na pierwszy rzut oka możemy uznać, że nie mamy żadnego interesu w tym, by wykorzystywać ten atrybut, to jednak stanowi on istotny element tworzenia efektywnej strategii link buildingowej. W przeszłości, gdy Google nie regulował kwestii linkowania, setki spamerów wręcz zalewają fora dyskusyjne i sekcje komentarzy mało wartościowymi linkami. Obecnie, sekcje te często są zabezpieczone atrybutem nofollow, co skutecznie zniechęca grupy takich użytkowników do kontynuowania procederu zaśmiecania przeróżnych miejsc w sieci linkami o zerowej jakości.
Co umożliwia nam zastosowanie linku nofollow?
Wykorzystanie atrybutu nofollow powinna stanowić bardzo istotne zabezpieczenie przed przekazywaniem swojego potencjału SEO innym serwisom, o których tak naprawdę możemy nawet nie mieć pojęcia. Taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby kilku zdeterminowanych internautów masowo zarzucało sekcję komentarzy linkami do własnych stron o wątpliwej jakości. By nie tracić swojego potencjału, przekazując swoją wartość takim serwisom, wykorzystuje się atrybut nofollow.
Wcześniej jednak wspomniano, że w strategii budowania linków, atrybut nofollow również ma znaczenie. Dlaczego? Ze względu na wymóg różnorodności w portfolio linków. Jeśli zdecydujemy się wykorzystywać jedynie linki dofollow w swojej strategii SEO, algorytmy Google uznają to za niewiarygodne i wpłynie to negatywnie na nasze notowania w rankingach wyszukiwania. Oprócz zabezpieczeń przed oddawaniem innym swojego potencjału atrybut nofollow służy też osiągnięciu odpowiedniego poziomu zróżnicowania linków.
Odpowiednie rozmieszczenie linków nofollow i dofollow kluczem do sukcesu SEO
W przeciwieństwie do obiegowej opinii, linki opatrzone atrybutem nofollow również mogą nieść za sobą pewną wartość dodaną dla naszej stronie. Warunkiem takiego stanu rzeczy jest jednak zoptymalizowanie relacji linków z atrybutem dofollow do tych z atrybutem nofollow.
Profil linków do naszej witryny powinien być zróżnicowany i co ważne, naturalny. Jeśli udzielamy się w social mediach, komentarze wyposażone w nasze linki powinny mieć atrybut nofollow, podczas gdy artykuły, które umieszczamy na zaprzyjaźnionych portalach, powinny w uzasadniony sposób posiadać link dofollow. Nie istnieje żadna sztywna zasada, która mogłaby podpowiedzieć nam, jak powinna wyglądać relacja atrybutów nofollow do dofollow w naszym linkowaniu. To jednak, co jest pewne, to potrzeba zachowania umiaru w wykorzystaniu tych atrybutów.
Jak sprawdzić, czy link jest nofollow czy dofollow?
Dla zwykłego użytkownika typ linku nie ma absolutnie żadnego znaczenia. To po prostu element, którego celem jest przeniesienie nas na inną witrynę i bez względu na to, czy link ma atrybut nofollow, czy dofollow, taka operacja zostanie zrealizowana. Jeśli jednak jesteśmy właścicielami strony lub prowadzimy analizę skuteczności strategii SEO, możemy być zainteresowani, jakim atrybutem jest opatrzony konkretny link.
Istnieją proste sposoby na to, by zweryfikować typ atrybutu. Przede wszystkim możemy wspierać się kodem źródłowym strony, który dostępny jest dla nas przez kliknięcie prawym przyciskiem myszki, a następnie wybraniem opcji "zbadaj". Jeśli zależy nam na szybkiej weryfikacji atrybutów wielu linków na stronie, możemy równie dobrze zainwestować w darmową wtyczkę Chrome o nazwie nofollow, która po zbadaniu strony zaznacza wszystkie linki z takim atrybutem na czerwono.