Marketing wirusowy to sprawdzony sposób na efektywną promocję nowego produktu bądź usługi. W XXI w. w dobie globalizacji i postępu cywilizacyjnego klasyczna reklama prasowa i telewizyjna z roku na rok osiąga coraz to mniejszą skuteczność. Czy to oznacza, że w świecie reklamy pojawiało się miejsce na marketing wirusowy? Co to jest i jak działa?
Oczywiście potencjalni klienci nadal w pewnym stopniu sugerują się tym, co zobaczą w TV, jednak skuteczność tradycyjnej reklamy nieustannie maleje. Jak pozyskać nowych kontrahentów, utrzymać obecnych klientów, zdobyć większą gamę odbiorców? W tym wypadku niezbędne są nieszablonowe rozwiązania w zakresie promocji nowych produktów. To, co nowatorskie kojarzy nam się przede wszystkim z Internetem – to właśnie w sieci znajdziemy największa ilość reklam. Działania w Internecie cieszą się dużą popularnością ze strony reklamodawców ze względu na swoją relatywnie niską cenę. Zachęcające jest także spore grono odbiorców (przeważnie młodych użytkowników), do których docierają materiały reklamowe.
Jak działa marketing wirusowy?
Jednym ze sposobów promocji firm, usług i produktów w XXI w. jest marketing wirusowy. Ta forma promocji upowszechniła się stosunkowo niedawno, a już dziś zrzesza całą gamę zwolenników. Marketing wirusowy bądź reklama wirusowa (viral marketing) to sprawdzony i skuteczny sposób na promocję praktycznie każdej rzeczy, począwszy od firmy, poprzez usługi, a skończywszy na produktach i markach. To narzędzie marketingowe cieszące się wyjątkową efektywnością.
Jak działa marketing wirusowy? Zasada działania jest prosta. Użytkownicy, a więc internauci przekazują sobie informacje o ciekawy newsie, filmiku bądź artykule. W większości przypadków użytkownicy nie zdają sobie sprawy, że w przekazywany przez nich materiał wplecione zostały aspekty reklamowych. Udostępnianie treści z „rąk do rąk” może trwać bez końca. Marketing wirusowy musi mieć solidne fundamenty, a więc dobry pomysł. To od idei, konceptu zależy czy dana treść trafi do dużej, czy też raczej niewielkiej liczby odbiorców. Konieczne jest stworzenie chwytliwego pomysłu, a nie określenie dużego budżetu na działania promocyjne. Reklama w Internecie cechuje się tym, iż przy niskich kosztach może być wyjątkowo skuteczna. W Internecie królują virale cieszące się niezwykłą popularnością. W większości przypadków to proste filmiki oparte na genialnym, aczkolwiek mało skomplikowanym pomyśle.
Marketing wirusowy stosują znane marki
Marketing wirusowy stosowany przez globalne marki i znane koncerny. Producenci produktów, którzy pragną pozyskać klientów wśród ludzi młodych, „zagłębiają” się w ich środowisko naturalne, jakim jest właśnie Internet. Młodsze pokolenie entuzjastycznie podchodzi do nietypowych, często kontrowersyjnych pomysłów. Z licznych badań wynika, że efektywność klasycznych reklam w prasie bądź w telewizji jest niewielka w przypadku młodej grupy odbiorców. Firma, która chce zaistnieć w XXI w. w świecie technologii i cyfryzacji musi naleźć odpowiednich specjalistów, pracujących z nowoczesnymi formami promocji. Młodzi odbiorcy są otwarci, więc w przekazach reklamowych, które są do nich skierowane, można pokusić się o przekroczenie powszechnie akceptowanych norm i wartości społeczne. Dlatego właśnie marketing wirusowy jest tak potężną bronią, a marketingowcy mają ogromne pole do popisu, zależne tylko od ich wyobraźni. Jak możemy zauważyć, reklamy viralowe nie mają nic wspólnego ze sztampowymi reklamami klasycznymi, które do tej pory możemy oglądać w naszym TV. Reklama udostępniane w sieci muszą być nietuzinkowe, fascynujące, ciekawe oraz ekscytujące – marketingowcy zajmujący się reklamą wirusową to prawdziwi artyści.
Marketing wirusowy, czyli viral krok po kroku
Wystarczy wyprodukować „wirusa”, czyli ciekawy, wciągający czy inspirujący komunikat reklamowy, a następnie w odpowiednim miejscu „rzucić” go do sieci. Marketing wirusowy opiera się przede wszystkim na nosicielu. Jego wybór nie jest taki prosty. Możemy postawić na konkretną jednostkę - lidera opinii bądź na miejsce publikacji. Jest skuteczny, gdyż opiera się na ciekawości. Interesuje nas świat, jesteśmy żądni zbierania nowych danych – chcemy poznawać ludzi, fakty, produkty. Viral reklamowy budzi ciekawość i sprawia, że poznajemy odpowiedzi na dręczące nas pytania.
Najpopularniejszą formą virala reklamowego jest filmik. W dobie szeroko pojętej globalizacji, gdzie postęp technologiczny niemal gna do przodu, film odgrywa bardzo ważną rolę. To właśnie wideo angażuje większość naszych zmysłów, oddziałuje na emocje. Dodatkowo forma ta pozwala przekazać dużą ilość informacji, wciągających i ciekawych treści oraz różnego rodzaju nowinek. Jako że prawo nie reguluje konkretnie szeroko pojętego marketingu wirusowego, może on wykraczać poza ogólnie przyjęte normy.
Sposobów dystrybucji w przypadku marketingu wirusowego jest naprawdę wiele. Komunikat reklamowy w Internecie może być dystrybuowany na wiele sposobów, najczęściej jednak wykorzystuje się w tym celu pocztę e-mail, fora tematyczne oraz portale społecznościowe. Zarówno e-mail, jak i fora tematyczne to sposoby viralu marketingowego, wykorzystywane od samego początku. Obecnie są one nieco mniej atrakcyjne ze względu na szeroko pojęty spam internetowy. Użytkownicy nie chcą komercyjnego zachwalania usług, czy produktów. Obecnie największą popularnością cieszą się portale społecznościowe. To na nich marketingowcy publikują największą ilość virali. Na różnego rodzaju portalach społecznościowych możemy znaleźć miliony użytkowników zrzeszonych w określone grupy, które różnią się od siebie np. zainteresowaniami. Do tych osób dużo łatwiej dotrzeć – wiemy, co chce jednostka, więc możemy trafić do całej grupy. Rozsyłanie komunikatów reklamowych np. na popularnym Facebooku jest proste. Stali bywalcy lubią polecać sobie dobre filmiki, zaś nowi są zaciekawieni, na jaki temat toczy się dyskusja – wszyscy z ochotą klikają w linki przenoszące ich do śmiesznych bądź ciekawych filmików.
Marketing wirusowy w social media
Portale społecznościowe są przyszłością marketingu wirusowego. Komunikat reklamowy przekazywany za pomocą mediów społecznościowych ma ogromną moc – w przeciwieństwie do klasycznych reklam jest on wiarygodny i oryginalny. Powyższe dwa czynniki mają największy wpływ na skuteczność reklamy. Marketing wirusowy pozwala przekazanie treści reklamowej, która wzbudzi u każdego odbiorcy pozytywne emocje, zachęci do skorzystania z usługi lub produktu, poprzez pokazanie korzyści jego korzyści, a przede wszystkim rozbudzi ciekawość odbiorcy.
Niewątpliwie można stwierdzić, iż marketing wirusowy stanowi przyszłość obecnej reklamy. Po formę tej promocji sięgają małe, średnie oraz duże przedsiębiorstwa. Przykładem może być tutaj niemiecka spółka BMW, która posłużyła się nim, osiągając przy tym niebywały sukces. Firma zastosowała viral przy promocji motocykla BMW S1000RR. Mimo że BMW produkowało motocykle o wiele wcześniej aniżeli samochody, koncern obecnie jest znany jako producent aut. To właśnie marketing wirusowy sprawił, że kampania Welcome to Planet Power odniosła ogromny sukces.