W sprzedaży internetowej stosunkowo nietrudno jest dotrzeć z produktem do klienta. SEO, kampanie Adwords, remarketing czy długofalowe działania społecznościowe dają ogromne możliwości i swobodę. Potrafimy znaleźć klienta oraz skutecznie nakłonić go do dokonania zakupów. Jednak w tym wszystkim zdarza nam się zapomnieć o budowaniu lojalności i więzi ze sklepem internetowym. W poszukiwaniu najskuteczniejszego sposobu na utrzymanie klienta specjaliści opracowali coś zupełnie nowego: sprzedaż w modelu subskrypcji. Brzmi oryginalnie, ale zapewnia sporą dawkę pozytywnych emocji i zaangażowanie klientów.
Jak działa sprzedaż w modelu subskrypcji?
Sprzedaż w modelu subskrypcji - inaczej zwana sprzedażą w modelu abonamentowym - ma dość specyficzny charakter, ponieważ klient płaci jednorazowo, z wyprzedzeniem, a otrzymuje kilka przesyłek, najczęściej w miesięcznych odstępach czasowych. Całość sprowadza się do wykupienia jednego z pakietów, na przykład:
jednorazowej dostawy,
dostawy przez 3 miesiące,
dostawy przez 6 miesięcy,
dostawy przez 12 miesięcy.
Wraz z wyborem wyższego pakietu, cena w przeliczeniu na jeden miesiąc jest mniejsza, a koszty przesyłki zawierają się w całości opłat. To zachęca do wykupienia dłuższego okresu subskrypcji, zatem sklep internetowy zyskuje na skali.
Sprzedaż w modelu subskrypcji, czyli niespodzianka z dostawą do domu
W modelu abonamentowym można sprzedawać właściwie wszystko. Z początku wydaje się, że ten rodzaj przesyłek jest zarezerwowany głównie dla produktów szybko rotujących, jednak to od naszej wyobraźni zależy, jak zaadaptujemy subskrypcję do własnego biznesu. W Polsce jednym ze słynniejszych sklepów stosującym system subskrybcji jest Cud Miód Box. Jego twórcy postawili na efekt zaskoczenia i co miesiąc wysyłają swoim subskrybentom tzw. boxy, w których można znaleźć wyselekcjonowane produkty spożywcze od lokalnych dostawców. Dzięki łatwemu systemowi zamawiania boxów, każdy internauta jest w stanie dołączyć do subskrypcji, a element zaskoczenia i ciekawość, co będzie w kolejnym pudełku, sprawia, że wokół zakupu jest pełno emocji. Jak wiadomo, tam, gdzie emocje, łatwiej o zdobycie popularności. Sam sprzedawca zachęca do zamawiania i dzielenia się produktami z przyjaciółmi.
Sprzedaż w modelu subskrypcji - moda
W USA zakupy subskrypcyjne poszły jeszcze dalej niż w Europie. Sprzedawcy podjęli się chyba najtrudniejszego segmentu do tego typu sprzedaży - odzieży i biżuterii. Grupą docelową są głównie młode kobiety. Stworzenie sklepów w modelu subskrypcyjnym było nie lada wyzwaniem logistycznym oraz zapewne wymaga najlepszej obsługi klienta, ale warto. Klientki, biorąc udział w subskrypcji, otrzymują co miesiąc zestaw kilku elementów np. dodatek do ubioru, bluzka, spódnica, torebka, buty. Wszystkie te rzeczy tworzą jeden zestaw lub mogą być noszone oddzielnie - są jednak gwarancją tego, że subskrybentka nosi to, co modne. Po kilku tygodniach od otrzymania produktu, klienta ma możliwość kupienia wybranych elementów lub odesłania ich bez ponoszenia kosztów. Następnie otrzymuje kolejną paczkę. Jest to niezwykle wygodne, ponieważ pomaga zapoznać się z trendami i wypromować nowe, niszowe marki.