0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Storytelling - 6 typów opowieści, które urzekną Twoich odbiorców

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Wciąż poszukujemy ciekawych historii i chętnie się z nimi zapoznajemy. Przedwcześnie wieszczony koniec narracji nie nastąpił i prędko się to nie zdarzy. Okazuje się również, że dobra opowieść znajduje swoje zastosowanie w marketingu. Storytelling - opowiadanie historii - dodaje atrakcyjności firmom, markom i produktom. Czy wiesz jednak, jak opowiedzieć historię twojej marki, aby urzekła odbiorców?

Storytelling - marketing narracyjny

Kluczem marketingu narracyjnego jest dobra opowieść. Pozwala ona tchnąć ducha w produkty, miejsca lub marki, ożywić je i sprawić, że staną się one dla potencjalnych klientów niezwykle atrakcyjne. Dzieje się tak dlatego, że lubimy słuchać ciekawych historii. Rysują one w naszej wyobraźni obrazy o większej mocy przekonywania niż suche fakty i liczby. Często historie działają także na nasze emocje, stąd prezentowane w opowieściach marki zaczynają być emocjonalnie nacechowane. 

Opowieść jest także reakcją na obdarzaną coraz mniejszym zaufaniem przez klientów tradycyjną reklamę. Ciekawa historia łatwiej do nich dociera, łatwo też mogą się nią podzielić, co jest w dobie social media szczególnie ważne. Ponadto opowieść inspiruje do podjęcia określonego działania, więc posiada ogromny potencjał call-to-action. Taką funkcje powinien spełniać tworzony przez nas storytelling.

6 typów opowieści w storytellingu

Co zrobić, aby twoja opowieść zaciekawiła odbiorców? Wyróżnia się sześć szczególnie wartościowych typów opowieści dla storytellingu. Każda z tych narracji dotyczy innego aspektu - musi jednak zawrzeć się w niej twoja marka. Magnetyzujące słuchaczy typy opowieści to:

  • “kim jestem?”

  • “dlaczego jestem tutaj?”

  • moja wizja

  • opowieść ucząca

  • “wiem, o czym myślisz”

  • wartości w działaniu

Każdy z typów osobno omówimy, zwracając uwagę na to, co najistotniejsze.

“Kim jestem?”

W tej opowieści bohaterem jest przede wszystkim osoba - możesz to być ty, ktoś związany z twoją firmą, ktoś rozpoznawalny lub po prostu zwyczajny Jan Kowalski. Storytelling snuje się wokół życia osoby bohatera - kim jest, jakie były jego plany, przeszłość, co osiągnął. Pamiętaj jednak, że liczy się również podkreślenie “ciemnych kart” życia - porażek, niezrealizowanych planów, potknięć - najważniejsze jednak, aby były one powodem do wyciągnięcia słusznych wniosków. Istotą typu opowieści “kim jestem” jest ewolucja, zmiana jaka zaszła w bohaterze, dzięki której jest teraz tym, kim jest. Tego typu historia pozwala na budowanie zaufania odbiorców, którzy zaczynają się utożsamiać z wieloma jej elementami, dostrzegać podobieństwo pewnych zdarzeń.

“Dlaczego jestem tutaj?”

Motywem przewodnim jest tutaj droga, którą przebył bohater aż do tego miejsca, w którym znalazł się obecnie. W tej opowieści nie akcentuję się przemiany, ale skrupulatne, trwałe dążenie do celu. Możesz przedstawić proces kształtowania się twojej marki, próby, starania stworzenia produktu idealnego, niepowodzenia i dalszą pracę. Opowiadaj o miejscach, zdarzeniach i ludziach na drodze bohatera do celu. Pasja i zaangażowanie pozytywnie wpłyną na zaufanie odbiorców. Taka opowieść może też pozytywnie wpłynąć na sprzedaż - klienci uznają cię za wiarygodnego i znającego się na swoim fachu.

Moja wizja

Storytelling wizji opiera się na przedstawieniu bardziej produktu niż człowieka. Jest to opowieść o tym, jak realizowała się wspaniała wizja, która pojawiła się w głowie twórcy. “Moja wizja” będzie snuć historię o prototypach, nowych rozwiązaniach oraz o ideach, które za nimi stoją. Warstwa ideologiczna jest bardzo ważna - wizja musi być pokazana jako szczytny cel, który realizowany jest poprzez produkt. Opowieść taka motywuje twoich odbiorców, pokazuje im potrzebę podjęcia wyzwania, a także zjednuje ich wokół przedstawionej idei, którą przecież urzeczywistniasz.

Opowieść ucząca

Twoim zadaniem jest przekazanie odbiorcom pewnej wiedzy. Punktem wyjściowym może być pytanie “jak powstaje określony produkt?”. Snujesz historię o tym, na co zwracają uwagę specjaliści, jak powstają surowce, kto się tym zajmuje, co musi przejść produkt, zanim pojawi się na rynku. Opowieści uczące mogą być popularno-naukową prezentacją określonego zagadnienia. Ważne jest jednak to, aby taki rodzaj historii został przedstawiony dość lekko, bez przesadnej naukowości - wówczas może nie być dokładnie zrozumiany przez odbiorców. Opowieści uczące tworzą w oczach twoich odbiorców obraz firmy profesjonalnej, a oferowane przez nich produkty jawią się jako efekt starannej i dokładnej pracy fachowców.

“Wiem, o czym myślisz”

W takim typie opowieści musisz przedstawić wszystkie możliwe zastrzeżenia, uwagi, obiekcje, zanim zostaną one wyartykułowane oficjalnie przez klientów. Mów o tym, co wzbudziło twój niepokój w związku z określonym produktem, potwierdź, że nie ma jednak powodów do obaw. Staraj się przewidzieć, jakie mogą być obiekcje publiczności wobec określonego produktu. Gdy to ty je wypowiesz, odbiorcy zrozumieją, że rozumiesz ich wątpliwości, a nie jesteś tylko naganiaczem mającym na celu “wciśnięcie” im towaru za wszelką cenę. Opowieść “wiem, o czym myślisz” pozytywnie wpływa na sprzedaż oraz pozwala na lepsze rokowania w ewentualnych negocjacjach.

Wartość w działaniu

Zanim zaczniesz storytelling o wartościach w działaniu, pomyśl, jakie wartości miałaby reprezentować twoja marka, a jakie negować. Wówczas możesz poprowadzić opowieść dwoma torami: pozytywnym, gdy przedstawisz, jak w praktyce twoja marka realizuje wartości “reprezentacyjne”, oraz negatywnym - gdy w praktyce piętnujesz “negowane” wartości. Przykładowo, podkreślasz znaczenie pracy zespołowej, zaangażowania, a piętnujesz lenistwo, brak sumienności. Ta opowieść służy przede wszystkim budowaniu zaufania odbiorców i stworzeniu emocjonalnego obrazu marki.

To, który typ opowieści wybierzesz dla promocji swojej marki - zależy tylko od ciebie. W poprowadzeniu każdej z nich masz dużą dowolność - dobór treści, środków stylistycznych, sugestywnych obrazów - to twój wybór. Storytelling pozwala zrealizować cel, który sobie postawiłeś. Może być nim np. zwiększenie sprzedaży czy budowanie świadomości marki.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów