Poradnik Przedsiębiorcy

Podstawa identyfikacji wizualnej - jak stworzyć dobre logo firmy?

Z pewnością bez trudu mógłbyś przywołać z pamięci kilka lub kilkanaście logo znanych firm i marek. Logo firmy jest bowiem jednym z pierwszych punktów, w których klient spotyka się z marką lub przedsiębiorstwem. Ważne jest to, aby logo łatwo zapadało w pamięć odbiorcy i budziło skojarzenia. Skuteczne logo to ogromne korzyści dla firmy - dlatego warto poświęcić trochę więcej czasu i uwagi na jego stworzenie.

Z czego składa się logo firmy?

Logo to znak graficzny danej firmy, organizacji, wydarzenia, ruchu, itp. W jego skład wchodzić mogą dwa elementy:

  • sygnet, czyli przedstawienie graficzne, np. głowa orła w logo Orlenu czy ptasie gniazdo w logo Nestlé,

  • logotyp - typograficzna prezentacja firmy - czyli, przykładowo, biały napis “Orlen” w czerwonym prostokącie.

We wspomnianych przykładach w logo wykorzystany jest zarówno sygnet, jak i logotyp. Logo firmy może jednak składać się tylko z jednego elementu. Tylko sygnetu używa np. Google Chrome czy Volkswagen, a wyłącznie z logotypu korzysta m.in. Canon lub Colgate.

Warto pamiętać o tym, że logotyp nie oznacza tego samego, co logo, zwłaszcza że często uznaje się te dwa określenia za synonimy.  

Czym cechuje się dobre logo firmy?

Niemal każda firma posiada własne logo i nie jest łatwym zadaniem stworzyć taki znak graficzny, który wyróżni się spośród pozostałych. Warto zwrócić uwagę na to, że ich twórcy też korzystali z określonych wytycznych i działali zgodnie z prawami sztuki tworzenia tego rodzaju znaków. Dlatego bardzo istotne jest, aby logo było oryginalne i wieloznaczne. Te dwie cechy uznać wypada za nadrzędne wytyczne w tworzeniu logo firmy.

Oryginalność w kreacji logo to przede wszystkim odejście od utartych schematów. Spróbuj zrobić listę najczęściej wykorzystywanych w znakach graficznych kolorów, krojów pisma oraz symboli. Taka lista pozwoli ci na łatwą analizę, czego unikać w tworzeniu logo firmy.

Wieloznaczność oznacza wielopoziomową symbolikę logo. Twoje logo firmy powinno dostosowywać się do różnego kontekstu, odbiorcy itp. W każdej sytuacji jego znaczenie może być inne - przecież logo nie trafi jedynie do klienta z grupy docelowej.

Jakie jeszcze cechy musi spełniać dobre logo?

  1. Czytelność - logo powinno być z łatwością odczytane przez odbiorców. Należy liczyć się z faktem, że często będzie ono pojawiało się w niezbyt dużym formacie. Dlatego warto stworzyć znak graficzny, którego wszystkie elementy będą czytelne nawet w niewielkim rozmiarze. Najłatwiej poprawić czytelność upraszczając logo - pozostaw tylko to, co konieczne. Poprawisz siłę odbioru znaku graficznego i łatwość jego zapamiętania.

  2. Łatwość w zapamiętaniu - należy zadbać o typografię i dobór kolorów, tak, aby logo firmy mogło być łatwo zapamiętane przez odbiorców. W typografii skuteczne okazują się dedykowane kroje pisma, ale sukcesy odnosi także często używana Helvetica. Znaczenie nadrzędne ma to, jak dany krój komponuje się z konkretnym napisem. Przy doborze barw warto choć w niewielkim stopniu określić, do kogo logo firmy ma być skierowane. Następnie sprawdź,jakie jest znaczenie danego koloru. Pamiętaj jeszcze o jednej sprawie - tworząc logo, zadbaj o to, aby nie poddawało się łatwo próbie czasu. Częste zmiany znaku graficznego firmy ujemnie wpływają na jego zapamiętanie przez odbiorców.

  3. Spójny koncept. Jeżeli przystępujesz to projektowania logo firmy, pamiętaj o kilku ważnych zagadnieniach. Postaraj się, aby odbiorca widząc po raz pierwszy logo, wiedział, w jakiej branży działa dana firma. Po drugie, żyjemy w kulturze obrazkowej, a zatem dobrze byłoby, gdyby sygnet przedstawiał nazwę firmy (np. muszla w logo Shell). Po trzecie, jeśli istnieje coś, przez co dana firma jest w jakiś sposób kojarzona, umieść to w logo. Po czwarte, logo powinno przedstawiać charakter firmy, być adekwatne do tego, czym się ona zajmuje.

  4. Dopasowanie i użyteczność. Logo firmy pojawiać się będzie w różnych miejscach, w różnych rozmiarach i w różnych okolicznościach. W każdej z tej sytuacji musi wyglądać podobnie i dać się łatwo do niej dopasować.

Korzyści z dobrego logo firmy

Dobre logo firmy to jednak nie wszystko - należy jeszcze umiejętnie je wykorzystywać. Nastaw się na to, że potrzeba będzie czasu i konsekwencji, zanim odbiorcy zaczną je rozpoznawać. Jeśli jest ono estetyczne i spełnia wymogi spójnego konceptu, prędzej czy później zapadnie w pamięć ludzi, którzy je zobaczą.

Logo to często element, który na odbiorcy wywiera pierwsze wrażenie o danej firmie. Od tego pierwszego momentu zależy, jak później twoja firma będzie postrzegana i jakie skojarzenie będzie wzbudzać. Warto zatem skupić się na przygotowaniu logo na naprawdę wysokim poziomie - jest ono podstawą wizualnej identyfikacji twojej firmy lub przedsięwzięcia.