Poradnik Przedsiębiorcy

Wyprzedaż w sklepie internetowym - wszystko co warto wiedzieć

Jednym z podstawowych czynników przyciągających zainteresowanie klientów są oczywiście akcje wyprzedażowe. Możliwość zakupienia ulubionych produktów w obniżonej cenie powoduje, że wiele osób jest znacznie bardziej skłonnych do sfinalizowania transakcji. Obecnie, w związku z pandemią koronawirusa, coraz większą popularnością cieszą się wyprzedaże w sklepach internetowych. O czym należy pamiętać przygotowując akcję promocyjną w e-commerce? Szereg cennych porad i wskazówek zamieściliśmy w poniższym artykule.

Dlaczego warto organizować wyprzedaże w sklepie internetowym? 

Zjawisko porzucania koszyków zakupowych w Internecie ma bardzo szeroki zasięg - zwłaszcza w tych sklepach, które w ciągu roku nie organizują żadnych akcji wyprzedażowych. Wysoki koszt zakupu jest czynnikiem, który niektórych klientów może wręcz "odstraszać" od zrobienia zakupów w danym sklepie. 

Doświadczenia właścicieli sklepów internetowych pokazują dobitnie, że cykliczne organizowanie akcji promocyjnych, rabatowych oraz wyprzedaży w ogromnym stopniu wpływa na wzrost zainteresowania ofertą oraz przekłada się na wyższe zyski.

Fakt organizowania takich akcji wiąże się też ze znacznym wzrostem świadomości marki. Jest to także świetny sposób na budowanie trwałych, pozytywnych relacji z klientami. Należy jednak pamiętać o tym, że przygotowanie wyprzedaży wbrew pozorom nie jest takie proste. W rzeczywistości działania wyprzedażowe powinny być zaplanowane od A do Z z odpowiednio dużym wyprzedzeniem. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że organizowana wyprzedaż spotka się z zainteresowaniem wśród konsumentów. 

Odpowiednio przygotowana strategia realizacji wyprzedaży to absolutna konieczność. Eksperci wskazują, że sprzedaż produktów w atrakcyjnych cenach przyczynia się do wzrostów sprzedaży. W e-commerce istotna jest także sezonowość, dlatego podczas przygotowywania strategii wyprzedażowej należy uwzględnić popularność określonego asortymentu w danym czasie. 

Klienci stawiają na wyprzedaże w Internecie 

Badania pokazują, że zdecydowana większość klientów woli korzystać z akcji wyprzedażowych przede wszystkim w Internecie. Trwająca pandemia COVID-19 wpłynęła na umocnienie tego trendu. Czym jest to spowodowane? Wynika to przede wszystkim z tego, iż zakupy online możemy robić z dowolnego miejsca na Ziemi.

Nie musimy wychodzić z domu, by zamówić dowolnie wybrany towar, co jest bardzo wygodną opcją. Klient w sferze online ma także nieograniczony czas na podjęcie decyzji zakupowej. Wielu z nas ma nieprzyjemne wspomnienia związane z robieniem zakupów w sklepie stacjonarnym, gdzie natarczywa ekspedientka usiłowała przekonać nas, iż z całą pewnością powinniśmy zakupić dany produkt.

Dodatkowym czynnikiem, który zachęca do realizowania zakupów przez Internet, jest także cena. Często zdarza się, że nawet po doliczeniu kosztów dostawy płacimy mniej aniżeli kupując tę samą rzecz w sklepie tradycyjnym. 

Jak przygotować wyprzedaż w sklepie internetowym? 

Tak jak wspomnieliśmy powyżej, wyprzedaż w sklepie internetowym powinna być przygotowana w sposób bardzo dokładny z długim wyprzedzeniem. Właściwa strategia działania to podstawowy klucz do osiągnięcia sukcesu. O czym koniecznie należy pamiętać w trakcie planowania takiej akcji? 

Podstawowa rzecz, o której koniecznie należy pamiętać: wyprzedaże nie powinny być organizowane zbyt często. Gdy będziemy udzielać rozmaitych rabatów zbyt często, może to spowodować, że niewielu klientów będzie skłonnych do kupowania produktów w cenie regularnej. W długotrwałej perspektywie czasowej może to mieć negatywny wpływ na rentowność naszej inicjatywy. Dodatkowo, gdy rabaty będą pojawiały się bardzo często, będą one dla klientów mało atrakcyjne. 

Stany magazynowe i inne kwestie logistyczne 

Przed stworzeniem oferty produktów objętych wyprzedażą, należy dokładnie sprawdzić stany magazynowe. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w której klienci nie mają możliwości zakupu swoich ulubionych towarów w obniżonej cenie, ponieważ zapas wyczerpał się po godzinie od rozpoczęcia akcji. Zapewnienie odpowiedniej ilości towaru to jeden z priorytetów, który warto mieć na uwadze. Jeżeli akcja ma szeroki zasięg a poziom obniżki jest bardzo wysoki, może pojawić się konieczność zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy zajmą się pakowaniem, wysyłką zamówień oraz obsługą klienta.

Sprecyzowanie warunków promocji 

Ważna kwestia to doprecyzowanie warunków akcji specjalnej. W przypadku akcji o dużym zasięgu warto także zdecydować się na sporządzenie specjalnego regulaminu, który będzie zawierał wszystkie istotne informacje na ten temat. Regulamin jest wymogiem, gdy udział w promocji będzie wiązał się ze zbieraniem danych osobowych, takich jak imię, nazwisko czy adres e-mail. 

Czy serwer wytrzyma zwiększoną liczbę użytkowników na stronie? 

Następny ważny element, czyli kwestie techniczne związane ze stroną internetową. W sytuacji, gdy w związku z promocją naszą stronę będzie odwiedzało znacznie więcej użytkowników, może to doprowadzić do obniżenia jej przepustowości, co w znacznym stopniu utrudni realizację zakupów. Gdy planujemy przeprowadzić pokaźną akcję specjalną, powinniśmy upewnić się, że serwer wytrzyma zwiększoną liczbę użytkowników. 

Osobna podstrona dla produktów objętych promocją 

Dla produktów objętych promocją najlepiej jest stworzyć osobną podstronę, która będzie promowana na stronie głównej. Dzięki temu osoby zainteresowane wyprzedażą bez trudu znajdą interesujące ich informacje. Zapewnienie użytkownikom szybkiego i łatwego przejścia na zakładkę "wyprzedażową" spowoduje, że będą oni bardziej skłonni do podjęcia decyzji zakupowej. 

Podsumowanie 

Organizacja wyprzedaży w sklepie internetowym to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie świadomości marki oraz wzrost liczby klientów. Jej realizację powinny jednak poprzedzić określone działania organizacyjne i logistyczne. Tylko odpowiednio przygotowana i sprofilowana wyprzedaż jest gwarancją sukcesu.