Optymalizacja strony internetowej zawsze stanowiła istotną część działań mających na celu znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. U zarania dziejów, kiedy Google stawiał pierwsze kroki, a link building to była opcja dla zaawansowanych SEO specjalistów, tylko optymalizacją udawało się zajmować topy w wynikach wyszukiwania. Potem (w wiekach średnich), sama optymalizacja nie pozwalała już na znalezienie się w czołówce. Rozpoczęła się złota era link buildingu polegającego w przeważającej części na katalogowaniu i SWL-ach. Obecnie panuje renesans optymalizacji witryn internetowych. Optymalizacja znowu nabrała olbrzymiego znaczenia i potrafi znacząco pomóc w zwiększeniu pozycji serwisu. Oczywiście sama optymalizacja nie spowoduje topów na najtrudniejsze czy średnie frazy, ale może znacznie pomóc i wesprzeć proces pozycjonowania strony internetowej. Optymalizację strony internetowej najczęściej rozpoczyna się od analizy i poprawek dotyczących znaczników - znacznik title i description. W tym artykule skupimy się na tagu title.
Co to jest znacznik title?
Title to oczywiście tytuł strony. Znacznik title z technicznego punktu widzenia nie jest metatagiem, chociaż bardzo często tak jest traktowany czy wręcz wymieniany jako jeden z metatagów. Prawdopodobnie wynika to z bliskiego towarzystwa description - oba te tagi znajdują się w sekcji head strony, występują jeden pod drugim, obydwa wymieniane są jednym tchem, kiedy mowa o optymalizacji witryny internetowej.
Z punktu widzenia optymalizacji serwisu WWW, title jest najważniejszym miejscem na stronie, ponieważ ma bezpośredni wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Znacznik title jest najlepszym (czytaj najmocniejszym) miejscem do wpisania słowa kluczowego, na które chcemy zoptymalizować, a następnie wypozycjonować stronę WWW.
Gdzie znajduje się znacznik title?
Znacznik title jest obowiązkowy w dokumentach języka html i z tego punktu widzenia stanowi tytuł strony. Bez title strona internetowa nie przejdzie walidacji i nie będzie traktowana jako html.
Znacznik title znajduje się w sekcji head strony:
Jak zobaczyć znacznik title?
Z punktu widzenia użytkownika, title nie jest bezpośrednio widoczny w treści danej strony internetowej. Można go dostrzec w zakładce okna przeglądarki. Zwykle zakładka nie mieści całego title, dlatego po przytrzymaniu kursorem jest on wyświetlany obok:
Poza tym title widać w wynikach wyszukiwania Google. To pierwszy wiersz opisu danej strony:
Po dodaniu witryny WWW do ulubionych również zostanie podświetlony title serwisu internetowego.
Czy title jest faktycznym tytułem strony?
Znacznik title nie jest zauważalny dla użytkownika w treści strony. Widoczny na zewnątrz (nie w kodzie strony) tytuł danej podstrony serwisu internetowego może być inny. Najczęściej tytuł strony znajduje się (albo powinien się znajdować) w nagłówku H1 lub H2. Bywa i tak, że tytuł znajdujący się w nagłówku H1 pokrywa się z title strony. Niektóre CMS-y (np. Joomla) automatycznie tworzą z tagu title widoczny tytuł strony umieszczony w którymś z ww. nagłówków.
Z punktu widzenia SEO nie jest to najlepsze rozwiązanie. Im mniej duplikacji treści w obrębie jednej domeny, a w tym przypadku, w ramach jednej podstrony, tym lepiej. Dlatego warto różnicować treść wpisywaną w title i tytułach umieszczanych w nagłówkach.
Jak długi powinien być znacznik title?
Tak naprawdę każdy właściciel strony posiada dużą dowolność co do długości tekstu w tagu oznaczanym jako title. Może tam wpisać nawet kilkaset znaków. Jednak nikt tak nie robi! Dlaczego? Oczywiście ze względu na jedyną słuszną wyszukiwarkę. To właśnie Google dyktuje jaka powinna być długość title. Title wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania i ma on długość znaków... No właśnie, jaką?
Historia długości title
I tu pojawiają się pewne trudności w określeniu prawidłowej długości title. Przed rokiem 2012 długość ta została konkretnie określona przed giganta z Mountain View i wynosiła od 65 do 70 znaków. W 2012 roku Google zmienił sposób określania długości, a może bardziej prawidłowo będzie powiedzieć szerokości tego znacznika. Od tamtej pory zamiast liczby znaków, tekst umieszczany w tagu title liczony jest w pikselach według szerokości, jaką zajmuje na stronie. Obowiązującą szerokością stało się 512 px.
Znacznik title - małe a wielkie litery
W gruncie rzeczy to bardzo logiczna i przystająca do praktyki zmiana. W zależności od tego, czy napiszemy ten sam tekst małymi czy wielkimi literami, zajmie on inną szerokość. Poniższy tekst posiada 45 znaków długości, a w zależności od sposobu wykorzystania małych/wielkich liter zajmuje mniej lub więcej miejsca:
Zoptymalizuj title swojej strony internetowej
ZOPTYMALIZUJ TITLE SWOJEJ STRONY INTERNETOWEJ
Każda litera jest inna – od 34 do 128 znaków
W zależności od tego, z jakich liter będzie składał się tekst, może on zająć zupełnie inną liczbę znaków. Dla przykładu – znacznie więcej znaków zmieścimy w dozwolonej przez Google szerokości title, jeśli wpiszemy tam literę „i”, a znacznie mniej, jeśli napiszemy jednym ciągiem literę „m”:
128 znaków
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
34 znaki
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Oczywiście powyższe przypadki to skrajne przykłady - w realnej sytuacji warto po prostu pamiętać o takiej zależności.
Jak jest obecnie z długością title?
Istnieje problem z określeniem szerokości tytułu. Praktycznie co roku (jeśli nie częściej) Google zmienia sposób wyświetlania wyników wyszukiwania. Tak się też stało w marcu 2014 roku, kiedy z pozoru drobne zmiany związane z wyświetlaniem SERP-ów, spowodowały małą rewolucję w optymalizacji stron.
Google zmieniło wielkość czcionki wyświetlanych znaczników title: z 16 px na 18px. Z przyczyn oczywistych spowodowało to skrócenie tytułu. Większa czcionka to większa szerokość mierzona w pikselach, a w związku z tym mniejsza liczba znaków, jaka mieści się obecnie w tytule strony.
Jeśli kiedyś po wpisaniu 65 znaków tytuł był w całości widoczny w wynikach wyszukiwania, tak obecnie stosunkowo bezpieczną liczbą znaków jest 59-60 znaków. Jeśli chcesz się czuć zupełnie bezpiecznie, to oczywiście możesz przyjąć ostrzejsze kryteria np. 50 albo 55 znaków. To już indywidualna kwestia do rozstrzygnięcia.
Wytyczne do optymalizacji title
Znacznik title strony jest miejscem na każdej stronie serwisu WWW, które w największym stopniu wpływa na możliwość lub nie wyświetlenia się witryny na określone w nim słowo kluczowe (oczywiście mając na myśli czynniki on site). Dlatego warto dopilnować, żeby ten tag został prawidłowo zoptymalizowany. W związku z tym, podczas optymalizacji znacznika title, powinno się zwrócić uwagę na:
-
Stosowanie aktualnej prawidłowej szerokości title (ok. 60 znaków).
-
Unikalność title:
-
W odniesieniu do tytułu strony umieszczonego w nagłówku H1 lub H2, widocznego dla użytkownika bezpośredni ona stronie.
-
W stosunku do description – znaczniki title i description nie powinny się powielać.
-
W odniesieniu do innych podstron danego serwisu internetowego – na każdej stronie powinien być unikalny. Umieszczenie słowa kluczowego.
3. W title powinniśmy wstawić wybrane słowo kluczowe. Trzeba jednak pamiętać, że ten tag nie służy do „upychania” słów kluczowych, tylko do umieszczenie tam słów w sposób czytelny także dla normalnych użytkowników (patrz nie dla robotów Google) strony. Zawarte w title słowo kluczowe, powinno znaleźć się w treści opisywanej strony, najlepiej w tej samej odmianie. Być może to oczywiste, ale warto przypomnieć, że treść tagu title powinna być tematycznie związana z treścią opisywanej podstrony.
4. Jeśli umieszczamy słowo kluczowe w title, to najlepiej (w miarę możliwości) umieścić je na początku.
5. Warto dodać nazwę marki, firmy, strony internetowej w opisie title. Tag otrzymuje wówczas niepowtarzalny i unikalny charakter, bo jest bardzo prawdopodobne, że najbardziej obiecujące słowa kluczowe zostaną wykorzystane w title wielu konkurujących ze sobą stron internetowych. Dodanie indywidualnej nazwy różnicuje ten opis.
Ze względu na istotność tagu title w optymalizacji każdej witryny internetowej, poświęciliśmy sporo miejsca na dokładny jego opis i funkcjonalność, którą ze sobą niesie. Optymalizacja każdego serwisu zaczyna się od title. Warto o tym pamiętać, bo dobre SEO strony internetowej znacznie ułatwi i przyśpieszy jej ukazanie się na pierwszych miejscach wyszukiwania w wyszukiwarce Google.