Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Znacznik title w optymalizacji strony internetowej

Optymalizacja strony internetowej zawsze stanowiła istotną część działań mających na celu znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. U zarania dziejów, kiedy Google stawiał pierwsze kroki, a link building to była opcja dla zaawansowanych SEO specjalistów, tylko optymalizacją udawało się zajmować topy w wynikach wyszukiwania. Potem (w wiekach średnich), sama optymalizacja nie pozwalała już na znalezienie się w czołówce. Rozpoczęła się złota era link buildingu polegającego w przeważającej części na katalogowaniu i SWL-ach. Obecnie panuje renesans optymalizacji witryn internetowych. Optymalizacja znowu nabrała olbrzymiego znaczenia i potrafi znacząco pomóc w zwiększeniu pozycji serwisu. Oczywiście sama optymalizacja nie spowoduje topów na najtrudniejsze czy średnie frazy, ale może znacznie pomóc i wesprzeć proces pozycjonowania strony internetowej. Optymalizację strony internetowej najczęściej rozpoczyna się od analizy i poprawek dotyczących znaczników - znacznik title i description. W tym artykule skupimy się na tagu title.

Co to jest znacznik title?

Title to oczywiście tytuł strony. Znacznik title z technicznego punktu widzenia nie jest metatagiem, chociaż bardzo często tak jest traktowany czy wręcz wymieniany jako jeden z metatagów. Prawdopodobnie wynika to z bliskiego towarzystwa description - oba te tagi znajdują się w sekcji head strony, występują jeden pod drugim, obydwa wymieniane są jednym tchem, kiedy mowa o optymalizacji witryny internetowej.

Z punktu widzenia optymalizacji serwisu WWW, title jest najważniejszym miejscem na stronie, ponieważ ma bezpośredni wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Znacznik title jest najlepszym (czytaj najmocniejszym) miejscem do wpisania słowa kluczowego, na które chcemy zoptymalizować, a następnie wypozycjonować stronę WWW.

Gdzie znajduje się znacznik title?

Znacznik title jest obowiązkowy w dokumentach języka html i z tego punktu widzenia stanowi tytuł strony. Bez title strona internetowa nie przejdzie walidacji i nie będzie traktowana jako html.

Znacznik title znajduje się w sekcji head strony:

<head>

<title>Tutaj wpisujemy najlepszy opis strony WWW</title>

</head>

Jak zobaczyć znacznik title?

Z punktu widzenia użytkownika, title nie jest bezpośrednio widoczny w treści danej strony internetowej. Można go dostrzec w zakładce okna przeglądarki. Zwykle zakładka nie mieści całego title, dlatego po przytrzymaniu kursorem jest on wyświetlany obok:

Znacznik title

Poza tym title widać w wynikach wyszukiwania Google. To pierwszy wiersz opisu danej strony:

Znacznik title - optymalizacja stron

Po dodaniu witryny WWW do ulubionych również zostanie podświetlony title serwisu internetowego.

Czy title jest faktycznym tytułem strony?

Znacznik title nie jest zauważalny dla użytkownika w treści strony. Widoczny na zewnątrz (nie w kodzie strony) tytuł danej podstrony serwisu internetowego może być inny. Najczęściej tytuł strony znajduje się (albo powinien się znajdować) w nagłówku H1 lub H2. Bywa i tak, że tytuł znajdujący się w nagłówku H1 pokrywa się z title strony. Niektóre CMS-y (np. Joomla) automatycznie tworzą z tagu title widoczny tytuł strony umieszczony w którymś z ww. nagłówków.

Z punktu widzenia SEO nie jest to najlepsze rozwiązanie. Im mniej duplikacji treści w obrębie jednej domeny, a w tym przypadku, w ramach jednej podstrony, tym lepiej. Dlatego warto różnicować treść wpisywaną w title i tytułach umieszczanych w nagłówkach.