Początkowo zawartość tagu meta keywords była dla wyszukiwarek internetowych kluczowa przy ustalaniu pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Z czasem jednak, pod wpływem rozmaitych niedozwolonych praktyk, znaczenie meta tagu słów kluczowych zaczęło maleć. W 2009 roku Google ogłosiło, że meta keywords nie jest brany pod uwagę przy ocenie strony. Czy mimo tego dalej warto mieć go na względzie?
Co to są meta keywords?
Keywords to jeden z meta znaczników (meta tagów), które umieszczone są w kodzie źródłowym strony internetowej. Obok tagu keywords wyróżniamy m.in. takie znaczniki jak title czy description. Zadaniem meta znaczników jest opis zawartości danej strony internetowej. Ważne, aby znalazły się tam słowa czy zdania, które dokładnie przedstawiają tematykę treści zawartych na stronie. Tag meta keywords służył do określenia słów kluczowych związanych ze stroną. Początkowo był to najważniejszy punkt odniesienia dla robotów wyszukiwarek, które porównywały zawartość meta znacznika keywords i dopasowanie ich do frazy wyszukiwania.
Obecnie znacznik słów kluczowych nie odgrywa żadnej konkretnej roli w algorytmach wykorzystywanych przez roboty wyszukiwarek internetowych. Oficjalnie potwierdziło to w 2009 roku Google. Znaczenie keywords malało jednak od dawna, szczególnie za sprawą działań określanych jako Black Hat SEO. Nieuczciwe praktyki dotyczyły wykorzystywania popularnych fraz wyszukiwania, które zamieszczano następnie na stronach jako słowa kluczowe, mimo że nie wiązały się one tematycznie z zawartością tych stron.
Meta keywords - co na to wyszukiwarki?
Skoro meta keywords nie mają żadnego znaczenia przy ustalaniu oceny danej strony, to czy warto jeszcze interesować się nimi i umieszczać je w jej kodzie źródłowym? Po tej samej stronie barykady stanęło zarówno Google, jak i inne wyszukiwarki, takie jak Bing czy Yahoo. Google zdecydowało o tym, że obecnie meta znacznik słów kluczowych nie ma znaczenia dla robotów, choć nie wykluczono, że nie będzie miał znaczenia również w przyszłości. Szanse na to są jednak bardzo niewielkie. Bing także stwierdził, że znacznik ten nie ma znaczenia dla oceny strony, jednak potem dodano, iż jest to po prostu jeden z tysiąca czynników, które robot bierze pod uwagę i naprawdę nie ma potrzeby poświęcać mu zbyt wiele uwagi. Dodatkowo stwierdzono, że niewłaściwe zastosowanie meta keywords - np. nieadekwatnych do treści strony - może być przyczyną zakwalifikowania jej jako spamu. Niemal tak samo sprawa meta keywords została potraktowana przez Yahoo - również uznano, że znacznik słów kluczowych nie ma prawie żadnego znaczenia dla robotów wyszukiwarek. Jedynym warunkiem, kiedy może je mieć, jest sytuacja, gdy nie będą istnieć na stronie inne czynniki pozwalające na ustalenie jej rankingu.
Czy używanie meta keywords ma jeszcze sens?
Google, które w świecie wyszukiwarek jest niekwestionowanym potentatem, a wśród polskich internautów - najczęściej wybieraną wyszukiwarką, jednoznacznie określiło swój stosunek do meta keywords. Jednak w innych wyszukiwarkach, szczególnie mniej popularnych, meta tag słów kluczowych posiadać może pewne, choć niewielkie, znaczenie. Dlatego też warto mieć to na względzie i nie pozostawiać meta tagu keywords całkiem pustego. Należy jednak pamiętać, żeby używać tam słów kluczowych odnoszących się tylko do zawartości strony, ponieważ w przeciwnym razie może ona zostać uznana za spamerską. Dla każdej ze stron powinien zostać wykorzystywany odmienny zestaw słów kluczowych, konkretnie ją charakteryzujący. Nie należy jednak na meta keywords skupiać szczególnie swoich działań optymalizacyjnych, biorąc pod uwagę wiele innych czynników, mających bardziej realny wpływ na pozycję twojej strony na SERP-ach. Warto też być ostrożnym przy ich ustalaniu, po pierwsze z uwagi na ryzyko potraktowania strony jako spamu, z drugiej zaś - na to, że umieszczając słowa kluczowe w meta tagu, niejako odkrywasz się przed konkurencją z faktem, na jakie frazy pozycjonujesz swoją stronę. Trzeba istotnie wziąć pod uwagę ewentualne korzyści i straty płynące ze stosowania meta tagu keywords i ocenić, czy jego stosowanie naprawdę jest konieczne.
Meta keywords a tagi title i description
Czy skoro meta znacznik słów kluczowych nie ma praktycznie żadnego znaczenia, to czy podobnie jest z innymi meta tagami - title i description? Description, co potwierdza Google, nie ma wpływu na ranking strony, a rola title w pozycjonowaniu jest mniejsza niż w przeszłości - nie oznacza to jednak, że tytuł i opis nie posiadają żadnego istotnego znaczenia. Zasadnicza różnica między tagami keywords a title i description jest taka, że zawartość tagu słów kluczowych nie jest widziana dla użytkownika, za to zawartość tagów tytułu i opisu - już tak.
Dlatego warto przywiązywać wagę do tego, co umieszczasz w tagach title i description. Będzie to bowiem widoczne w treści organicznego wyniku wyszukiwania twojej strony, który pojawi się na SERP-ie. Dobrze sformułowany tytuł będzie przyciągał użytkowników wyszukiwarki, a opis pozwoli im zapoznać się wstępnie z tym, co znajdzie na twojej stronie i może stanowić swoiste call-to-action, wspomagające konwersję.