W twoim serwisie znajduje się kilka stron o różnych adresach URL, lecz tej samej treści? Prowadzisz sklep i strona produktu ma wiele adresów URL, ponieważ wyszukiwana jest z różnych kategorii? Roboty Google mogą potraktować to jako powielenie treści i uznać za próbę oszustwa. Jak skutecznie temu zapobiec? Skutecznych rozwiązań jest kilka, w tym między innymi tag canonical - kanoniczny adresu URL.
Co to jest tag canonical?
Przypuśćmy, że masz od czynienia z sytuacjami, które przedstawiliśmy powyżej. Adresy URL tej samej strony są różne i podczas skanowania, robot Google indeksuje je wszystkie. Potem, do wyników wyszukiwania wybierany jest tylko jeden z tych adresów - wszystkie bowiem prowadzą do tej samej treści. Warto jednak, żebyś to ty sam zdecydował, jaki adres wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego powstał tag canonical.
Canonical to w tłumaczeniu na język polski kanoniczny adres URL. W przypadku różnych adresów stron o tej samej lub podobnej treści należy zastosować canonical - będzie to forma adresu, którą robot zaindeksuje i skieruje do wyszukiwarki. Najlepiej zatem za adres kanoniczny uznać adres bazowy, który nie jest zależny od zmiennych, np. identyfikatorów sesji czy numerów trackingowych.
W jaki sposób zastosować tag canonical?
Ustalenie tagu canonical dla stron jest bardzo proste. W sekcji <head> danej strony umieszczasz wers:
< link rel=”canonical” href “http://kanoniczny-adres-strony.pl”/>
Wówczas, ustawiony adres URL będzie traktowany przez roboty jako kanoniczny i właśnie w takiej formie trafi do indeksu wyszukiwarki.
Kiedy używać tag canonical?
Najogólniej można powiedzieć, że wtedy, kiedy istnieje ryzyko powielenia treści (ang. duplicate content). Powielanie treści może zostać w niektórych przypadkach uznane za Google jako próba oszustwa przy zdobywaniu rankingu witryny lub strony. Może to spowodować negatywne skutki dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania lub całkowitego usunięcia jej z indeksu wyszukiwarki Google.
Najczęściej tag canonical należy zastosować w przypadku sklepów internetowych. Tam adresy URL konkretnych stron mogą być zróżnicowane w zależności od ścieżek poszukiwań klientów, szczególnie gdy jeden produkt znajduje się w kilku kategoriach. Tag canonical przydatny jest również, gdy w adresie URL pojawiają się informacje dotyczące konkretnej sesji - np. jej identyfikator. Warto również rozważyć zastosowanie kanonicznego adresu URL, gdy określona treść jest umieszczana w kilku sekcjach strony.
O czym pamiętać, stosując tag canonical?
Jeśli chcesz zastosować na swoich stronach tag rel=canonical, musisz pamiętać o kilku najważniejszych zasadach stosowania kanonicznych adresów URL.
-
Strona, do której odniesie się link kanoniczny, nie może być treściowo uboższa niż strony, na których zostanie umieszczony tag canonical.
-
Umieść w linku dokładny adres URL strony kanonicznej.
-
Upewnij się, że strona otwiera się pod zamieszczonym adresem.
-
Sprawdź, czy strona kanoniczna nie jest zablokowana przed robotami wyszukiwarek.
-
Zastosuj tylko jeden tag canonical na stronie.
Zastosowanie rel=canonical ma moc przenoszenia Page Rank na adres kanoniczny, jednak trudno potwierdzić, w jakim stopniu. Specjaliści są jednak sceptyczni wobec stosowania tagu canonical, zwłaszcza że istnieją alternatywne rozwiązania. Często przytaczany jest przykład przypadkowo umieszczenia w źródle podstrony adresu kanonicznego do strony głównej witryny. W takim przypadku podstrona zostanie wyindeksowana, a co za tym idzie - na nowo trzeba będzie budować jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Zatem przy stosowaniu kanonicznych adresów URL - zalecana jest duża ostrożność.
Tag canonical - alternatywy
Jak już wspomnieliśmy, istnieje możliwość wykorzystania innej opcji, aby roboty indeksowały konkretną stronę. Konkretnie, takie możliwości są dwie - pierwszą jest przekierowanie 301, a drugą - tag noindex.
Przekierowanie 301 ma zastosowanie w sytuacjach, gdy do jednej strony internetowej prowadzi wiele adresów URL. Wówczas, można wykorzystać przekierowanie, dzięki któremu na konkretną stronę - oprócz samego robota wyszukiwarki, trafi również Page Rank. Jednak nie bez strat - szacuje się, że podczas przekierowań robotów zarówno za pomocą tagu canonical, jak i przekierowania 301 traci się do 10% wartości PR.
Tag noindex wskazuje robotom, że określone strony nie mają być indeksowane. Można nimi oznaczyć niekanoniczne wersje określonej strony internetowej.