Poradnik Przedsiębiorcy

Tag canonical - w taki sposób unikniesz powielenia treści

W twoim serwisie znajduje się kilka stron o różnych adresach URL, lecz tej samej treści? Prowadzisz sklep i strona produktu ma wiele adresów URL, ponieważ wyszukiwana jest z różnych kategorii? Roboty Google mogą potraktować to jako powielenie treści i uznać za próbę oszustwa. Jak skutecznie temu zapobiec? Skutecznych rozwiązań jest kilka, w tym między innymi tag canonical - kanoniczny adresu URL.

Co to jest tag canonical?

Przypuśćmy, że masz od czynienia z sytuacjami, które przedstawiliśmy powyżej. Adresy URL tej samej strony są różne i podczas skanowania, robot Google indeksuje je wszystkie. Potem, do wyników wyszukiwania wybierany jest tylko jeden z tych adresów - wszystkie bowiem prowadzą do tej samej treści. Warto jednak, żebyś to ty sam zdecydował, jaki adres wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego powstał tag canonical.

Canonical to w tłumaczeniu na język polski kanoniczny adres URL. W przypadku różnych adresów stron o tej samej lub podobnej treści należy zastosować canonical - będzie to forma adresu, którą robot zaindeksuje i skieruje do wyszukiwarki. Najlepiej zatem za adres kanoniczny uznać adres bazowy, który nie jest zależny od zmiennych, np. identyfikatorów sesji czy numerów trackingowych.

W jaki sposób zastosować tag canonical?

Ustalenie tagu canonical dla stron jest bardzo proste. W sekcji <head> danej strony umieszczasz wers:

< link rel=”canonical” href “http://kanoniczny-adres-strony.pl”/>

Wówczas, ustawiony adres URL będzie traktowany przez roboty jako kanoniczny i właśnie w takiej formie trafi do indeksu wyszukiwarki.

Kiedy używać tag canonical?

Najogólniej można powiedzieć, że wtedy, kiedy istnieje ryzyko powielenia treści (ang. duplicate content). Powielanie treści może zostać w niektórych przypadkach uznane za Google jako próba oszustwa przy zdobywaniu rankingu witryny lub strony. Może to spowodować negatywne skutki dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania lub całkowitego usunięcia jej z indeksu wyszukiwarki Google.

Najczęściej tag canonical należy zastosować w przypadku sklepów internetowych. Tam adresy URL konkretnych stron mogą być zróżnicowane w zależności od ścieżek poszukiwań klientów, szczególnie gdy jeden produkt znajduje się w kilku kategoriach. Tag canonical przydatny jest również, gdy w adresie URL pojawiają się informacje dotyczące konkretnej sesji - np. jej identyfikator. Warto również rozważyć zastosowanie kanonicznego adresu URL, gdy określona treść jest umieszczana w kilku sekcjach strony.

O czym pamiętać, stosując tag canonical?

Jeśli chcesz zastosować na swoich stronach tag rel=canonical, musisz pamiętać o kilku najważniejszych zasadach stosowania kanonicznych adresów URL.

  1. Strona, do której odniesie się link kanoniczny, nie może być treściowo uboższa niż strony, na których zostanie umieszczony tag canonical.

  2. Umieść w linku dokładny adres URL strony kanonicznej.

  3. Upewnij się, że strona otwiera się pod zamieszczonym adresem.

  4. Sprawdź, czy strona kanoniczna nie jest zablokowana przed robotami wyszukiwarek.

  5. Zastosuj tylko jeden tag canonical na stronie.

Zastosowanie rel=canonical ma moc przenoszenia Page Rank na adres kanoniczny, jednak trudno potwierdzić, w jakim stopniu. Specjaliści są jednak sceptyczni wobec stosowania tagu canonical, zwłaszcza że istnieją alternatywne rozwiązania. Często przytaczany jest przykład przypadkowo umieszczenia w źródle podstrony adresu kanonicznego do strony głównej witryny. W takim przypadku podstrona zostanie wyindeksowana, a co za tym idzie - na nowo trzeba będzie budować jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Zatem przy stosowaniu kanonicznych adresów URL - zalecana jest duża ostrożność.

Tag canonical - alternatywy

Jak już wspomnieliśmy, istnieje możliwość wykorzystania innej opcji, aby roboty indeksowały konkretną stronę. Konkretnie, takie możliwości są dwie - pierwszą jest przekierowanie 301, a drugą - tag noindex.

Przekierowanie 301 ma zastosowanie w sytuacjach, gdy do jednej strony internetowej prowadzi wiele adresów URL. Wówczas, można wykorzystać przekierowanie, dzięki któremu na konkretną stronę - oprócz samego robota wyszukiwarki, trafi również Page Rank. Jednak nie bez strat - szacuje się, że podczas przekierowań robotów zarówno za pomocą tagu canonical, jak i przekierowania 301 traci się do 10% wartości PR.

Tag noindex wskazuje robotom, że określone strony nie mają być indeksowane. Można nimi oznaczyć niekanoniczne wersje określonej strony internetowej.