Poradnik Przedsiębiorcy

Co to jest RankBrain i jak działa? - najważniejsze informacje

W ciągu jednego dnia w wyszukiwarce Google pojawiają się 3 miliardy zapytań, w tym 450 milionów nigdy wcześniej niewpisywanych. Google jednak potrafi w kilka sekund znaleźć odpowiedź na każde pytanie. Dzieje się tak przy pomocy algorytmu RankBrain. Na czym polega ten mechanizm i czy ma wpływ na pozycjonowanie?

RankBrain - co to jest?

RankBrain jest to algorytm wprowadzony przez Google w 2015 roku. Mechanizm wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby jeszcze lepiej dopasowywać frazy do zapytań użytkowników. Wcześniej za takie procesy odpowiedzialny był człowiek. Tworzył siatkę powiązań między podobnymi zapytaniami i dostosowywał do nich odpowiednie wyniki.

Internauci często wpisują w wyszukiwarkę zawiłe i niejednoznaczne zapytania. Specjaliści Google nieustannie udoskonalają algorytm, aby sprostać tym wymaganiom. Użyli do tego właśnie RankBrain.

Narzędzie to, dzięki sztucznej inteligencji oraz mechanizmowi uczenia się, rozumie intencje pytającego. Poprzez zapamiętywanie powiązań między zapytaniami, generuje wyniki nawet niezawierające frazy z pytaniami. W późniejszej fazie są one poddawane standardowym działaniom i układane w ranking, a nastepnie prezentowane w wyszukiwarce.

Google podaje, że mechanizm jest ciągle udoskonalany, co sprawia że na bieżąco uczy się zachowań użytkowników również offline, aby jeszcze lepiej dopasować wyniki do ich preferencji. Okresowo ściąga również historię wyszukiwarki, tak aby monitorować ciągle zmieniające się upodobania użytkowników.

Kto najbardziej odczuwa działanie RankBrain?

Specjaliści SEO zdecydowanie szybciej zauważyli wprowadzenie nowego algorytmu niż przeciętni użytkownicy. Warto jednak zauważyć, że wyniki powstałe dzięki mechanizmowi RankBrain są kontrolowane przez ekspertów Google i dopiero później wpisywane w wyszukiwarkę, co oznacza, że nie mają bezpośredniego wpływu na pojawiające się pozycje.  

Jedną z najważniejszych kwestii dla branży SEO jest fakt, że Google ukierunkował zapytania na intencję użytkowników. Dzięki temu wyniki wyszukiwania uległy segmentacji, co sprawia że do jednego typu zapytań pokazują się wyniki wybranego rodzaju. Należy pamiętać, że internauci wyszukują nie tylko okazje zakupowe, lecz także specjalistyczną wiedzę, więc warto im ją dostarczyć.

Jaki wpływ ma RankBrain na pozycjonowanie strony?

Narzędzie RankBrain sprawia, że Google patrzy na zapytania internautów całościowo z perspektywy użytkownika. Jest to duża zmiana od czasu, kiedy segmentacja wyników była oparta głównie o słowa kluczowe.

Wprowadzenie mechanizmu jest kolejnym krokiem w stronę strategii przyjętej przez Google polegającej na zmniejszaniu nacisku na słowa kluczowe przy tworzeniu rankingu, a nakierowanie go na naturalny język użytkowników.

Okazuje się jednak, że nie tylko wyszukiwane frazy będą miały wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Ważne jest również zaangażowanie internautów, przyjazny UX oraz to, aby była pomocna dla odbiorców. Google dąży do tego, aby nie było różnicy między tym, jak czytają stronę ludzie, a jak czyta ją mechanizm.

Specjaliści SEO i właściciele stron powinni więc na bieżąco śledzić zmiany w działaniu Google i dostosowywać swoje witryny do ich wytycznych. Warto już przy budowaniu strony uwzględnić, aby była zrozumiała dla użytkowników oraz zgodna ze sposobem korzystania internautów z serwisów. W ten sposób będzie ona lepiej przygotowana na wszelkie aktualizacje Google.