Poradnik Przedsiębiorcy

Mapa myśli - czy ma zastosowanie w pracy marketingu?

Praca niejednego marketera polega na kreatywnym działaniu. Jednak aby była skuteczna i mierzalna, często konieczne jest uporządkowanie zadań i planów. Dobrym rozwiązaniem na porządek w zaplanowanych działaniach jest mapa myśli. Metoda “drzewek” opracowana przez Tonego Buzana sprawdza się w wielu firmach na świecie.

Mapa myśli - co to jest?

Mapa myśli to narzędzie wsparcia pracy umysłowej, za pomocą którego zapisujemy informacje w specyficzny sposób. Jest to swego rodzaju schemat, który pozwala za pomocą słów kluczowych, w sposób hierarchiczny przedstawiać informacje. Dzięki wykorzystaniu kolorów i grafik nasz mózg szybciej zapamiętuje przedstawioną w ten sposób wiedzę.

Jak mapy myśli można zastosować w marketingu?

Pracę kreatywną najtrudniej umieścić w sztywnych schematach. Jednak nie jest to niemożliwe. Dzięki mapie myśli również działania marketingowe da się uporządkować. Oto wyjaśnienie, jak można zrobić to krok po kroku.

Zaplanuj

Już przy planowaniu działań marketingowych pomocna może okazać się mapa myśli. Warto zawrzeć na niej cele projektu, narzędzia, których będziemy potrzebować, etapy i obszary rozwoju. Jest to zazwyczaj początek bardziej rozbudowanego schematu, który tworzy się w miarę uzupełniania szczegółowych informacji. Główną zaletą tworzenia mapy myśli od samego początku działań jest to, że wszystko zostaje zebrane w jednym miejscu i szybko możemy wrócić do danej informacji.

Dzięki temu mapa myśli jest strukturą, która na pierwszy rzut oka może wyglądać chaotycznie jednak zawiera rozpisane gałęzie i podgałęzie, czym pobudza kreatywność, wymagając zastanowienia nad tym, gdzie umieścić daną informację.

Twórz

Istnieje pogląd że mapa myśli zabija kreatywność. W rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Narzędzie to jest doskonałym sposobem na to, aby zapisać wszystkie pomysły, które przychodzą nam do głowy, a następnie je uporządkować. W ten sposób uzyskujemy zazwyczaj większość materiału, który uzupełniamy o szczegóły, tworząc gotowy projekt.

Prezentuj

Mapy myśli można użyć również do zaprezentowania gotowego projektu. Takie zastosowanie ma wiele zalet. Wprowadzi element zaskoczenia, a także umożliwi pokazanie wielu zagadnień na jednym widoku. Jeśli tworzysz taką prezentację w odpowiednim programie, mapa myśli pomoże ci również zamieścić w niej odnośniki do innych stron lub materiały multimedialne.

Zarządzaj

Mapa myśli przyda się nie tylko na etapie wymyślania i tworzenia projektu. Idealnie sprawdzi się również w trakcie jego działań do zarządzania oraz sprawdzania postępów. Dzięki temu na jednym obrazku masz przedstawione wszystkie zadania i na bieżąco możesz ocenić poziom ich wykonania. Możesz wykorzystać do tego dostępne aplikacje, które łatwo integrują się z programami do zarządzania projektami.

Mapa myśli - jakie korzyści płyną z jej zastosowania?

Mimo że narzędzie to nie jest jeszcze tak popularne w pracy kreatywnej, coraz więcej specjalistów marketingu przekonuje się do stosowania mapy myśli w swoich działania. Jest wiele korzyści z tym związanych:

  • oszczędność czasu - dzięki temu, że tworzenie informacji odbywa się według schematu, są one bardziej czytelne i  jasne dla reszty zespołów, co ogranicza czas wyjaśniania zagadnień do minimum

  • łatwiejsze do zapamiętania notatki - na mapie myśli zapisujemy jedynie najważniejsze informacje, co pozwala szybciej je przyswoić i zapamiętać

  • pobudza kreatywne myślenie - graficzny i nieformalny rodzaj zapisu informacji doskonale sprawdza się podczas burzy mózgu, przy tworzeniu pomysłów

  • dodatkowy ciekawy format prezentacji - wykorzystując mapę myśli podczas prezentacji, wzbudzisz większe zainteresowanie odbiorców, niż przedstawiając standardowy PowerPoint.

Jeśli nie próbowałeś jeszcze stosować mapy myśli, być może powyższy tekst cię do tego przekona. Oczywiście nie każdy odnajdzie się w tego typu zapisie informacji. Jednak warto spróbować, ponieważ może okazać się, że przyspieszy i ułatwi to twoją codzienną pracę.