Poradnik Przedsiębiorcy

Dobre zdjęcia biznesowe – o czym pamiętać?

Dobre zdjęcia biznesowe mogą przyczynić się nawet to zwiększenia sprzedaży naszych produktów czy usług! Nierzadko nie zdajemy sobie z tego sprawy, więc nie przywiązujemy do nich aż tak dużej wagi. To błąd! Jeśli dobrze się przygotujemy i nasze zdjęcia biznesowe będą profesjonalne, możemy na tym dużo zyskać. Jak powinny wyglądać takie fotografie? Dlaczego są istotne? Odpowiadamy w niniejszym artykule!

Dlaczego dobre zdjęcia biznesowe są ważne?

Zanim zabierzemy się za robienie zdjęć biznesowych, warto zapoznać się z zasadami, które sprawią, że będą one jak najlepsze. Dlaczego dobre zdjęcia biznesowe są tak ważne? Przede wszystkim budują nasz wizerunek w oczach klienta. Dzięki temu osoba, która jest zainteresowana naszymi produktami czy usługami, wie, kto stoi za tym biznesem. Odpowiednie pierwsze wrażenie może sprawić, że mimowolnie nabierze ona do nas większego zaufania.

Poza tym dobre zdjęcia biznesowe mogą pomóc nam wyróżnić się również na tle konkurencji – szczególnie jeśli nie przykłada się ona do tego aspektu swojej pracy. Postaw się na miejscu klienta, który wchodzi na twoją stronę internetową. Jeśli zobaczy legitymacyjne zdjęcie ponurego przedsiębiorcy, z pewnością nie podejdzie już do produktu tak entuzjastycznie. Wydaje się to nic nieznaczącym szczegółem, jednak może zmienić naprawdę wiele!

Często fotografie biznesowe są załączane również w poczcie elektronicznej. Nie chodzi tutaj oczywiście o treść wiadomości, ale o zdjęcie profilowe naszej skrzynki. O wiele profesjonalniej wyglądają wiadomości, w których fotografia jest odpowiednio wykonana. Selfie z wakacji czy słodkie pieski nie zawsze wyglądają dobrze w oczach odbiorcy.

Gdzie jeszcze wykorzystywane są zdjęcia? Przykładowo nasza fotografia może pojawić się obok artykułu eksperckiego, który napiszemy. Wówczas odbiorca zaczyna kojarzyć naszą twarz z wiedzą, którą chcemy przekazać. Im bardziej profesjonalnie wyglądamy na fotografii, tym bardziej rzetelny wydaje się nasz tekst – oczywiście samo zdjęcie to za mało, jednak z całą pewnością jest istotnym elementem, jeżeli już się pojawia.

Dlatego też jeśli już decydujemy się na udostępnianie swojego wizerunku, postarajmy się, by było to jak najbardziej profesjonalne. Jak to zrobić? O czym pamiętać?

Jak wyglądają dobre zdjęcia biznesowe?

Wiemy już, dlaczego dobre zdjęcia biznesowe są tak ważne dla przedsiębiorców. Co to jednak znaczy „dobre zdjęcie”? Jak powinno wyglądać? Jak się do niego przygotować? Co sprawi, że odbiorca pomyśli, iż ma do czynienia z profesjonalistą już na etapie spojrzenia na naszą fotografię?

Zacznijmy od tła

Oczywiście na zdjęciu najważniejsi jesteśmy my, jednak nie można pominąć roli tła. Drugi plan także jest istotny i odbiorca najpewniej zwróci na niego uwagę. Zazwyczaj w takim przypadku stawia się na jednolite jasne lub ciemne tło. Jednak częsta jest również praktyka zrobienia zdjęcia w miejscu pracy. Z pewnością przed taką sesją warto zadbać o porządek. Stos dokumentów na biurku, 3 kubki po kawie, talerzyk z resztkami – być może pokazuje to prawdziwe oblicze pracy biurowej, jednak nie do końca sprawi, że na zdjęciu będziemy wyglądać profesjonalnie. Czyste biurko i otoczenie to kluczowa kwestia, jeśli decydujemy się na tego rodzaju fotografie. Nawet jeśli my nie zwracamy na to uwagi, musimy spojrzeć na zdjęcie oczami odbiorcy.

Odpowiedni wygląd

Oczywiście bardzo ważny jest nasz wygląd. Zmęczeni, niewyspani, w wygniecionym ubraniu, przygarbieni na pewno nie sprawimy, że odbiorca pomyśli o nas, jak o profesjonaliście. Musimy dużą wagę przykładać do tego, jak się prezentujemy. Przed sesją postarajmy się wyspać, odpowiednio nawodnić, sprawić, żebyśmy wyglądali na jak najbardziej wypoczętych. Jeśli zdecydujemy się na makijaż, powinien być lekki, dopasowany do naszej cery, podkreślać urodę, ale jej nie zdominować.

Bardzo ważne jest także odpowiednie ubranie, które powinno być eleganckie. To, co ubierzemy, często wiąże się z branżą, w jakiej pracujemy – usługi związane z księgowością z pewnością wymagają bardziej formalnego stroju niż działalność związana ściśle z branżą kreatywną. W każdym przypadku ubrania powinny być czyste, wyprasowane i dostosowane do sytuacji.

Istotna jest również nasza fryzura – tutaj także trzeba znaleźć złoty środek. Tapir i brokat to nie jest najlepsze wyjście, ale nieświeże włosy również nawet nie powinny być brane pod uwagę. W przypadku fryzury postarajmy się, by nie zakrywała naszej twarzy, wyglądała świeżo i lekko.

Postawa

Dobre zdjęcia biznesowe wymagają również odpowiedniej postawy. Coraz częściej odchodzi się od zdjęć, na których widoczna jest jedynie twarz (co nie znaczy, że to nieprawidłowy kadr) i pokazujemy się „w całości”. Musimy więc zwrócić uwagę na kilka kwestii.

Przede wszystkim pamiętajmy o tym, by się nie garbić. Oczywiście nie musimy stać prosto jak strzała, ale zgarbieni często wyglądamy na zmęczonych, zniechęconych. Zwracajmy więc uwagę na to, co może wyrażać nasza postawa.

Problematyczne często są także dłonie. Nie wiemy, co z nimi zrobić. Pamiętajmy, by ich nie chować. Schowane dłonie przywołują złe skojarzenia – widoczne sprawiają bowiem, że zwiększa się nasze zaufanie do osoby przedstawionej na fotografii. Możemy skrzyżować ręce, ale jeśli się na to zdecydujemy – pokażmy dłonie.

Głowę możemy trzymać na wprost i po prostu patrzeć w obiektyw, jednak większe zaufanie wzbudza inne jej ułożenie – lekko w bok i w dół. Daje to poczucie, że osoba jest dobrym słuchaczem i można jej zaufać.

Gdzie skierować wzrok?

Dużym problemem jest również wzrok. Nie wiemy, gdzie mamy patrzeć i jak. Tutaj odpowiedź jest prosta – patrzmy w obiektyw. Nie otwierajmy oczu szerzej, niż robimy to naturalnie. Musimy nie mrugać przez pewien czas, ale takie wytrzeszczone oczy sprawiają, że wyglądamy na przerażonych albo bardzo zdziwionych, co nie robi zbyt dobrego wrażenia.

Dobre zdjęcia biznesowe to jedna z części naszego wizerunku, dlatego naprawdę warto przyłożyć się do ich wykonania. Kilka niezbędnych kroków na pewno nie zajmie nam wiele czasu, a sprawi, że będziemy znacznie lepiej prezentować się na fotografii.