Poradnik Przedsiębiorcy

Candidate experience – jak wdrożyć go w firmie?

Poszukiwania pracy są dla kandydata czasochłonne i stresujące. Etap rekrutacji ma duży wpływ na to, jak będzie on postrzegał i oceniał całą firmę. Dlatego też powinno nam zależeć na tym, by kontakt z nim był jak najlepszy już od pierwszej wiadomości. Ma to znaczenie nie tylko w przypadku poszukiwania pracowników, lecz także posiadania klientów. Jeśli kandydat poczuje się źle potraktowany podczas rekrutacji, najpewniej nie sięgnie po nasze produkty czy usługi. Dlatego też tak ważna jest świadomość istotnego wpływu candidate experience na całe działanie przedsiębiorstwa. Czym właściwie jest candidate experience? Jak wypadają pracodawcy w oczach pracowników? Jak wdrożyć rozwiązania z tego zakresu do naszej firmy, aby kandydaci byli jak najbardziej zadowoleni z kontaktu z nami? Przeczytaj niniejszy artykuł i przekonaj się!

Czym jest candidate experience?

Rozważania na temat tego, jak wdrożyć candidate experience w firmie, warto zacząć od tego, w jaki sposób tłumaczyć to pojęcie. Na candidate experience składa się całe doświadczenie związane z rekrutacją, począwszy od pierwszego maila, aż do zatrudnienia bądź jego braku. Są to wszystkie wiadomości, które wymieniają między sobą przedstawiciel firmy i kandydat do pracy. To one składają się na ostateczną ocenę przedsiębiorstwa, która obejmuje nie tylko zatrudnienie, lecz także – jak już wspominaliśmy – dalsze korzystanie z usług firmy jako klient.

Jak wygląda candidate experience w praktyce?

W dzisiejszych czasach bardzo często mówi się o tym, że rynek pracy to przede wszystkim rynek pracownika. Firmy walczą o najlepszych specjalistów i mają coraz większą świadomość tego, że to ludzie zatrudnieni w przedsiębiorstwie są jego fundamentem. Można więc wywnioskować, że candidate experience nie jest tajemnicą dla działów HR firm.

Potwierdzają to badania Candidate experience 2017 – wynika z nich, że aż 83% przedstawicieli działów HR w firmach zdaje sobie sprawę z tego, że stały kontakt z kandydatem do pracy znacznie wpływa na jego pozytywny odbiór przedsiębiorstwa. 75% uważa z kolei, że bardzo ważne jest powiadomienie kandydata o tym, dlaczego nie został zatrudniony.

Jednak choć świadomość wydaje się wysoka, niestety często na niej się kończy, ponieważ odpowiedni kontakt z kandydatem przez cały czas trwania rekrutacji zachowuje jedynie 65% firm, z kolei o negatywnej odpowiedzi na zatrudnienie informuje tylko 50% pracodawców.

Czego najbardziej brakuje kandydatom w kontakcie z rekruterami? Na to pytanie także odpowiada wskazane wyżej badanie. Otóż potencjalni pracownicy przede wszystkim chcieliby, aby byli informowani o tym, dlatego nie zostali zatrudnieni, o tym, że rekrutacja się już zakończyła oraz mieć stały kontakt z pracodawcami.

Dlaczego musimy brać wrażenia kandydata pod uwagę?

Tak jak już wspominaliśmy niejednokrotnie, wrażenia kandydata z rekrutacji przekładają się na opinię o całej firmie. W związku z tym warto zwracać baczniejszą uwagę na to, w jaki sposób kontaktujemy się z tą osobą i czy jesteśmy wobec niej uczciwi. Dlaczego?

Ponieważ wiele z tych osób (jest to zazwyczaj zdecydowana większość) naprawdę poświęca sporo czasu na to, by przygotować się do rekrutacji. Samo stworzenie odpowiednich dokumentów, napisanie maila, kontakt, przygotowanie do rozmowy – to czasami nawet godziny włożonej pracy. My natomiast otrzymujemy gotową aplikację, z którą zapoznajemy się w kilka minut. Chociażby z tego względu poświęcenie kilku dodatkowych minut na stworzenie maila nie wydaje się czymś nazbyt wymagającym.

Jak wdrożyć candidate experience w firmie?

Tak jak już wspominaliśmy, teoretycznie większość z nas wie, że suma doświadczeń kandydata jest bardzo ważna, jednak nieco gorzej jest z wykorzystywaniem tej wiedzy w praktyce. Warto to zmienić! Jak więc wdrożyć candidate experience w naszej firmie? Jak sprawić, aby kandydat poczuł się odpowiednio zaopiekowany i oceniał nas jak najbardziej pozytywnie? Poznaj kilka sposobów:

  • Odpowiedź zwrotna
    Zawsze pamiętaj o odpowiedzi zwrotnej – od momentu pierwszego maila od kandydata do pracy. Postaw się na miejscu tej osoby – to oczywiste, że chciałbyś wiedzieć, czy dokumenty dotarły, dlaczego nie przeszedłeś do następnego etapu rekrutacji, co powinieneś poprawić lub co przeważa na twoją korzyść oraz mieć świadomość, że rekrutacja się już skończyła.

  • CV w bazie to nie wszystko
    Zdarza się, że tworzymy bazę kandydatów i przechowujemy ich CV. Jednak nasz kontakt z kandydatem nie powinien się kończyć na wprowadzeniu dokumentu do bazy. Przede wszystkim upewnijmy się, że mamy jego zgodę na dalsze rekrutacje. Podpowiadajmy, na jakie stanowiska może rekrutować, co jakiś czas dawajmy znać, że pamiętamy o kandydacie.

  • Spersonalizowane szablony
    To oczywiste, szczególnie przy dużej liczbie kandydatów, że w pewnych przypadkach będziemy odsyłać wiadomość z szablonu. Nie ma w tym nic złego – o ile zadbamy o odpowiedni szablon. Jeśli pierwszą wiadomością, którą otrzyma kandydat będzie: Dzień dobry, Pana/Panii zgłoszenie zostało przyjęte. Powiadomimy Pana/Panią o dalszych etapach rekrutacji. Mail wysłany automatycznie, prosimy na niego nie odpowiadać. – bardzo prawdopodobne jest, że straci on ochotę na dalszy kontakt z nami już na starcie. Wystarczy zadbać o to, by szablon był spersonalizowany – zawierał chociażby imię i jakiś bezpośredni zwrot.

  • Powiedz kandydatowi, co dalej
    Nie udało się – kandydat nie został zatrudniony. Poinformujmy go o tym i zaproponujmy inne rozwiązania – pozostawienie CV w bazie, informacje o kursach czy szkoleniach, które pomogą w kolejnych rekrutacjach, odnośnik do innych, bardziej dopasowanych stanowisk w firmie itd. To sprawi, że osoba starająca się o pracę będzie wiedziała, że negatywna odpowiedź nie jest porażką i warto próbować dalej!

Warto baczniej przyjrzeć się kwestii candidate experience. Dzięki temu budujemy naszą renomę i przyciągamy do firmy najlepszych specjalistów.