Jeśli prowadzisz własną firmę, wiesz jak ciężkim zadaniem jest zarządzanie ludźmi. Posiadanie dobrych specjalistów to nie tylko zysk, lecz także, a może przede wszystkim wyzwanie. Zatrzymanie dobrego pracownika nie jest łatwe, a i koszt jego odejścia okazuje się niemały. Jakie koszty może ponieść firma, jeśli dobry pracownik od niej odejdzie? Jak go nie stracić? Jakich błędów unikać, aby chciał zostać?
Koszt odejścia specjalisty
Na pierwszy rzut oka koszty straty dobrego pracownika wydają się znikome. Jednak po bliższym przeanalizowaniu sprawy okazuje się, że może równać się to wysokości jego rocznej pensji. Na takie wydatki składa się zatrudnienie agencji rekrutacyjnej, zamieszczenie ogłoszeń w prasie i internecie oraz godziny pracy specjalisty rekrutującego.
Poza stratami materialnymi mogą się pojawić również straty psychospołeczne. Kiedy odejdzie kluczowy pracownik, spada produktywność całego zespołu i może się to odbić na finansach całego biznesu.
Dlaczego dobry pracownik odchodzi?
Istnieje kilka błędów notorycznie popełnianych przez szefów firm, którym zazwyczaj wydaje się, że wzorowo zarządzają swoim budżetem personalnym. Oto kilka z nich:
nakładanie zbyt dużej liczby zadań na jednego pracownika. Często zdarza się, że jeśli szef widzi potencjał w pracowniku, wyznacza mu coraz więcej zadań. Taki system może wręcz zdemotywować pracownika, któremu wydaje się, że jego starania nie mają sensu, skoro im bardziej się stara tym więcej obowiązków dostaje;
czasami szef wychodzi z założenia, że dobry pracownik nie potrzebuje pochwał, bo sam dobrze wie, jak cenna jest jego praca. Jednak nawet najlepszy specjalista potrzebuje, aby ktoś docenił jego trud włożony w sukces całej firmy;
jednym z najczęstszych powodów, dlaczego dobry pracownik porzuca pracę jest zła atmosfera, która w niej panuje. Jeśli pracownik czuje się jak trybik w maszynie, szef podle traktuje ludzi oraz napuszcza ich na siebie, to jest to częstsza przyczyna zwolnień niż niskie zarobki;
brak przestrzeni. Dobry szef wspiera pasje swojego pracownika, ponieważ wie, że go rozwijają, co pozytywnie wpływa na jego pracę. Zdarza się jednak, że pracodawcy zarzucają podwładnym brak zainteresowania pracą po jej godzinach. Może to prowadzić do zmęczenia pracownika daną tematyką i w rezultacie odejścia;
jedną z najgorszych sytuacji w pracy jest brak perspektyw. Aby pracownik był produktywny, musi mieć okazję do ciągłego rozwoju i poszerzania wiedzy. W ten sposób podnosi swoje kwalifikacje i unika znudzenia codziennym wykonywaniem tych samych czynności.
Co zrobić, aby dobry pracownik nie odszedł w firmy?
Aby zatrzymać dobrego pracownika w firmie, musimy dać mu możliwości do ciągłego rozwoju i samorealizacji. Już przy zatrudnieniu musimy pamiętać, że nawet szeregowy pracownik może dzięki szkoleniom i konferencjom stać się ekspertem w swojej dziedzinie. Od początku musi wiedzieć, że ma realne możliwości awansu, wtedy bardziej zaangażuje się w dokształcanie i powierzone mu zadania.
Ważnym elementem strategii pracowniczej jest też zadbanie nie tylko o dobre relacje między pracownikami, lecz również na linii pracownik-szef. Warto wprowadzić ujednolicony system zasad współpracy, oparty na otwartej komunikacji. Dzięki temu każdy będzie mógł wyrazić swoje poglądy.