0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

e-Urząd Skarbowy - nowe ułatwienie dla podatników

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Proces cyfryzacji w Polsce rozwija się z każdym rokiem coraz owocniej, dosięgając także urzędy skarbowe, dotychczas stojące na straży konserwatywnych zasad i archaicznych przepisów. Zgodnie z powyższym MF zapowiada wprowadzenie usługi e-Urząd Skarbowy Usługa ta zapewni kompleksową obsługę podatnika w formie online, dzięki której bez wychodzenia z domu możliwe będzie zweryfikowanie stanu rozliczeń podatkowych oraz ich historii. Dodatkowo ma on zawierać informacje o mandatach wraz z opcją ich zapłacenia. Sprawdźmy co zapewni podatnikom e-Urząd Skarbowy!

e-Urząd Skarbowy - kiedy zostanie wdrożony?

Początkowe prace ruszyły w czerwcu 2019 roku, natomiast, zgodnie z zapowiedziami poszczególne usługi w ramach e-Urzędu Skarbowego mają być wdrażane stopniowo. Tak więc portal z czasem będzie rósł oferując coraz bardziej kompleksową obsługę podatników. Zakończenie fazy wdrażania usługi e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r. Warto zauważyć, iż pierwsza usługa w ramach e-urzędu już powstała i jest nią możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT

Jak wskazuje pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch:
"W oparciu o portal podatki.gov.pl chcemy zbudować e-Urząd Skarbowy, który zapewni kompleksową obsługę każdego podatnika, w tym przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, aby podatnik mógł swobodnie korzystać z rozwiązań cyfrowych przy załatwianiu wszystkich spraw związanych z rozliczeniami podatkowymi. Chodzi o to, by nie musiał osobiście udawać się do urzędu skarbowego, by składać wnioski lub dokumenty".

e-Urząd Skarbowy - jakie korzyści przyniesie podatnikom?

Usługa e-Urząd skarbowy ma posiadać rozbudowaną funkcjonalność w ramach, której możliwe będzieniej będzie można m.in.:

  • uzyskać informację o mandatach wystawionych przez policję - jakie mandaty zostały wystawione, kiedy i gdzie oraz czy zostały opłacone,

  • uzyskać informację dotyczące bieżących rozliczeń podatkowych, w tym celnych i akcyzowych,

  • uzyskać wszelkiego rodzaju zaświadczenia od fiskusa np,. o niezaleganiu w podatkach,

  • mieć wgląd w historię tzw. mikrorachunku podatkowego wraz ze wszystkimi rozliczeniami realizowanymi za jego pośrednictwem,

  • korzystać z usługi Twój e-PIT, który stanie się jego nieodłączną częścią,

  • uzyskać dostęp do skrzynki dla doręczeń podatkowych (integracja z systemem e-doręczeń),

  • wybrać formę użytkownika - osoba fizyczna, przedsiębiorca lub pełnomocnik firmy, notariusz czy komornik,

  • regulować zobowiązania wynikające z podatków, mandatów karnych, czy skarbowych, opłat skarbowych i należności niepodatkowych (dzięki integracji z systemem płatności on-line),

  • korzystać z kalendarza (dedykowanego, spersonalizowanego) zawierającego powiadomienia dla podatnika m.in. w zakresie obowiązków podatkowych, toku postępowań, prowadzonych z udziałem użytkownika, czy dla niego albo innych indywidualnych zdarzeń zdefiniowanych przez niego,

  • informować podatnikanp. jaką deklarację i kiedy należy złożyć, kiedy zapłacić podatek, itp,. 

  • korzystać z przypomnień, które mogą być przesyłane  np. sms-ami, mms-ami, czy droga mailową.

Dotychczasowe “okienka” w urzędach skarbowych nie znikną. MF chce dać podatnikom jedynie możliwość kontaktu online z fiskusem.

Według koncepcji logowanie odbywać się będzie z koniecznością dokonania uwierzytelnienia danych przy użyciu węzła krajowego np. profil zaufany.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów