Poradnik Przedsiębiorcy

E-urząd skarbowy - nowy projekt rządu

E-Urząd Skarbowy jest jednym z projektów Ministerstwa Finansów, który ma zapewnić zarówno obywatelom jak i przedsiębiorcom, narzędzia online do załatwiania spraw podatkowych, głównie z zakresu VAT, PIT i CIT. Za pomocą elektronicznych płatności online, wywiązywanie się z obowiązków podatkowych, zostanie znacznie ułatwione. Poniżej wyjaśniamy szczegóły nowego projektu - E-Urząd Skarbowy!

Czym jest E-urząd skarbowy?

Przez E-urząd skarbowy można będzie załatwić wszystkie sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem każdego urządzenia, podłączonego do internetu. Docelowo, E-Urząd Skarbowy ma być serwisem informacyjno-transakcyjnym. Uwierzytelniony podatnik (osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), będzie miała dostęp do swoich informacji podatkowych, ale również do tych, do których uzyskała stosowne upoważnienia.

E-Urząd Skarbowy ma być spójnym serwisem, analogicznym do usługi Twój e-PIT.
Serwis e-Urząd Skarbowy ma gwarantować pełną transakcyjność przez m.in. elektroniczne płatności online dla wszystkich udostępnionych e-usług.

Od kiedy E-Urząd Skarbowy zostanie wdrożony?

Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów, prace nad projektem ruszyły w zeszłym roku, jednak planowany okres zakończenia działań został określony na 30.06.2022 r. Projekt ma pochłonąć 101 804 066,54 zł

Realizowany projekt ma opierać się na wykorzystaniu zasobów informacyjnych i kanałów komunikacji.

E-urząd skarbowy - efekty wdrożenia 

Wprowadzany projekt E-urząd skarbowy zakłada wiele korzyści dla podatników, wśród nich można wyróżnić:

  • internetowa możliwość załatwienia online spraw z zakresu podatków: PIT, CIT, VAT,
  • udostępnienie klientom KAS usług - e-Podatnik, e-Płatnik, e-Pełnomocnik, e-Komornik i e-Notariusz, gdzie znaleźć można informacje o rozliczeniach, statusie spraw, złożonych dokumentach. Widniejące tam informacje będzie można zaktualizować, złożyć pismo i zrealizować płatności elektroniczne,
  • skrócenie czasu przeznaczanego na wypełnianie obowiązków podatkowych,
  • uproszczenie procesu papierologii, w tym przygotowania i przekazywania informacji/danych oraz formularzy,
  • zintegrowanie danych rozproszonych w rożnych systemach, co da możliwość ich udostępnienia dla potrzeb innych jednostek sektora publicznego.

Jak podkreśla MF, dokonana transformacja cyfrowa została zrealizowana dzięki wewnętrznemu zespołowi, na który składali się eksperci resortu i zewnętrzni specjaliści.