Przez wiele lat firma może generować same straty lub też zapewniać zyski, które pozwalają sfinansować jedynie bieżącą działalność - opłacić zobowiązania podatkowe, kontrahentów, pracowników, kupić niezbędne towary i materiały. Po okresie ciężkiej walki może w końcu przyjść upragniony moment, kiedy to przedsiębiorstwo zacznie generować tzw. nadwyżkę finansową.
Nadwyżka finansowa - co to takiego?
Mianem nadwyżki finansowej określa się po prostu wolne środki finansowe firmy. W jaki sposób można ją ustalić w jednoosobowej działalności gospodarczej? Jest to bardzo proste - wystarczy od przychodu odjąć koszty. Jeżeli różnica ta będzie dodatnia, wówczas pieniądze stanowią wolne środki, które można wykorzystać na wiele różnych sposobów.
Co zrobić z nadwyżką?
W zależności od potrzeb oraz warunków przedsiębiorstwa osiągnięta nadwyżka finansowa może zostać rozdysponowana na:
- finansowanie rozwoju firmy,
- wypłaty dla właścicieli firmy i pracowników,
- spłatę zadłużenia,
- inwestowanie.
Jeżeli jest ona odpowiednio wysoka, może zostać przeznaczona w części na każdy z ww. obszarów. Warto jednak brać pod uwagę efektywne sposoby wykorzystania nadwyżki finansowej, szczególnie w początkowych fazach istnienia firmy. Dodatkowy wpływ do portfela właściciela firmy z pewnością bardzo go ucieszy, jednak może okazać się nieopłacalny w dłuższej perspektywie. Za wolne środki finansowe można bowiem zakupić nowoczesny sprzęt, który usprawni produkcję, przeprowadzić remont pomieszczeń biurowych, wysłać pracowników na specjalistyczne szkolenie, by lepiej wykonywali swoje obowiązki. Dzięki temu istnieje szansa na pomnożenie obecnej nadwyżki, co przyczyni się jednocześnie do zwiększenia dochodów właścicieli (wszystko w swoim czasie).
Innym sposobem na wykorzystanie nadwyżki jest przeznaczenie jej na spłatę zadłużenia - czy to wobec banku, czy kontrahentów. Jeżeli firma ma sporo długów, warto oprzeć się pokusie wydania wolnych środków na różnego rodzaju przyjemności, celem przeznaczenia jej na spłatę zaległych zobowiązań. Nic tak bowiem nie psuje renomy przedsiębiorstwa, jak powszechna opinia o tym, że jest nierzetelne i nieterminowe. Nie wiadomo również, czy osiągnięta w danym okresie nadwyżka pojawi się również w kolejnym, dlatego warto dmuchać na zimne i dopóki przedsiębiorstwo nie uzyska stabilnej sytuacji na rynku, wszelkie nadwyżki przeznaczać na bardziej “szczytne” cele.
Inną możliwością jest pomnażanie zysku przez różnego rodzaju inwestycje. Opcja ta może okazać się najlepszym rozwiązaniem dla firm, które znajdują się w dobrym okresie rozwoju oraz nie posiadają zaległości względem różnych instytucji oraz kontrahentów. Do dyspozycji jest bardzo wiele możliwości - przykładowo pieniądze można wpłacić na firmowe konto oszczędnościowe lub też założyć lokatę. Szeroka oferta banków pomoże w znalezieniu opcji idealnie dopasowanej do potrzeb przedsiębiorstwa - dostępne są produkty depozytowe różniące się nie tylko wysokością oprocentowania, czasem trwania, sposobem kapitalizacji, ale również szeregiem cech, które dostosowane są do specyficznych wymagań konkretnego klienta i pozwalają na czerpanie jeszcze większych zysków.
Lokaty dzieli się na odnawialne (automatycznie przedłużane po upływie określonego terminu) i nieodnawialne (jednorazowe - po upływie terminu środki wracają na konto przedsiębiorcy). Inne kryterium dzieli produkty depozytowe na krótko- (których termin nie przekracza jednego roku) i długoterminowe (termin powyżej jednego roku, ale zasadniczo krótszy niż 6 lat).
W ofertach banków można spotkać również fundusze inwestycyjne przeznaczone specjalnie dla przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się w tym wypadku fundusze rynku pieniężnego oraz obligacji. Pierwsze z nich wiążą się z zyskami podobnymi do tych, które można uzyskać z lokat bankowych, jednak charakteryzuje je większa elastyczność. Środki znajdujące się w funduszu inwestowane są w bony skarbowe, obligacje i lokaty bankowe. Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na fundusz obligacji, wówczas pieniądze jego firmy zostaną przeznaczone na zakup bonów, obligacji skarbowych oraz papierów dłużnych.
Jak widać, nadwyżki finansowe swojej firmy przedsiębiorca może ulokować na wiele różnych sposobów - wypłacić je, pozostawić w przedsiębiorstwie lub zainwestować. Wybór powinien uzależnić przede wszystkim od ich wysokości, czasu, przez jaki będzie nimi dysponował oraz potrzeb działalności.