Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Badania marketingowe najskuteczniejszych form reklamy w Internecie cz. I

W kolejnej części cyklu, którego tematem są badania marketingowe, skoncentrujemy się na badaniach najskuteczniejszych form reklamy w internecie. Na początek omówimy najefektywniejsze formy reklamy w internecie, które powinno uwzględnić każde przedsiębiorstwo, planujące rozpoczęcie kampanii marketingowej w sieci. W tym aspekcie od kilku lat nie zaszły większe zmiany, choć skuteczność wybranej formy może się różnić w zależności od poświęconych na kampanię czasu i pieniędzy. Każda reklama wymusza na firmie poniesienie kosztów, które przy odpowiednim prowadzeniu strategii marketingu internetowego powinny zwrócić się z nawiązką już w ciągu kilku miesięcy. W pierwszej kolejności dokonamy charakterystyki najpopularniejszych, a co za tym idzie, najskuteczniejszych reklam internetowych, a następnie przejdziemy do analizy porównawczej oraz wskażemy, w jaki sposób najskuteczniej badać poszczególne formy reklamy w internecie.

Reklamy w internecie - Google AdWords 

Jak mówią nam badania marketingowe, reklama Google Adwords, znana również jako reklama kontekstowa, to najskuteczniejsza forma promocji internetowej. To właśnie na tej usłudze Google każdego roku zarabia najwięcej pieniędzy i trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę wysoki wskaźnik skuteczności przy stosunkowo niewielkim wkładzie finansowym. AdWords wyświetlane jest w wynikach wyszukiwarki Google jako reklama sponsorowana, umieszczana na samej górze wyników wyszukiwania lub po prawej stronie w osobnym, kolorowym oknie. Jest rodzajem reklamy w internecie nieinwazyjnej, zaś dzięki umieszczeniu w widocznym miejscu na pierwszym planie użytkownicy chętnie wchodzą na strony z linkami sponsorowanymi.

Google Adwords składa się z następujących elementów:

Nagłówek – maksymalnie do 25 znaków. Tytuł zawierający główne słowa kluczowe, które w zwięzłej formie prezentują reklamowany produkt/usługę.

Pierwszy/główny wiersz opisu – maksymalnie do 35 znaków. Opis nawiązujący bezpośrednio do tytułu, mający na celu streścić/wypunktować najważniejsze cechy.

Drugi/dodatkowy wiersz opisu – maksymalnie do 35 znaków. Opis rozwijający ideę opisu głównego. Powinien zwięzłą formę oraz być unikalny.

Adres URL wyświetlany pod opisem – maksymalnie do 35 znaków. Skrócony link do reklamowanej treści.

Docelowy adres URL – maksymalnie do 1024 znaków. Adres docelowy może się różnić od wyświetlanego adresu URL. Nie powinien być zbyt długi. Można zastosować powszechną praktykę polegającą na wstawieniu odnośnika do konkretnej podstrony, który wyświetlać będzie link do strony głównej – potencjalni klienci łatwiej go zapamiętują.


Dodatkowo reklamy kontekstowe AdWords mogą być wyświetlane w formie graficznej lub wideo, np. na stronach internetowych lub wyszukiwarkach partnerskich. Można je rozpoznać głównie po tym, że najczęściej wyświetlają takie treści, które były wcześniej wyszukiwane przez użytkowników (np. laptop po odwiedzeniu sklepu komputerowego).

Przejście klienta na stronę internetową to jedno, ale czy ma to przełożenie na wysoką sprzedaż oferowanych towarów/usług? Niekoniecznie, jednak należy pamiętać, że celem Google AdWords jest przekonanie przyszłego nabywcy nie tyle do zakupu produktu – w końcu sklep nie jest prowadzony przez Google – co wejścia do sklepu i zapoznania się z ofertą. Jest to istotny punkt, który warto zapamiętać, gdyż wiele początkujących sklepów, inwestując w kampanię AdWords, rezygnuje z niej już po kilku tygodniach, krytykując za małą skuteczność sprzedażową. Tymczasem sami są sobie winni, gdyż nie dbają o odpowiedni wygląd strony, nawigację oraz przede wszystkim o dostępność do atrakcyjnych towarów.