Poradnik Przedsiębiorcy

Jak pandemia wpłynęła na rynek gadżetów reklamowych?

Choć o pierwszych przypadkach zakażenia nowym wirusem z Wuhan mówiło się już pod koniec 2019 roku, to dopiero rok 2020 przyniósł zmiany, które w znaczący sposób wpłynęły na sytuację gospodarczą w Polsce i na świecie. Wiele branż mocno ucierpiało, wciąż odczuwając skutki lockdownu, ale niektórym udało się wyjść z kryzysu obronną ręką. W której grupie znalazła się branża upominków reklamowych? Co zrobiły poszczególne firmy, żeby zaadaptować się do nowej sytuacji?

Pandemia a branża upominków reklamowych – raport PIAP za styczeń-czerwiec 2021 roku

Aż 68% firm z branży upominków reklamowych w okresie od stycznia do czerwca 2021 zanotowało spadek obrotów w porównaniu do roku poprzedniego. To wyniki badania: „Branża upominków reklamowych w obliczu

epidemii COVID-19” przygotowanego w lipcu 2021 roku przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych. Oznacza to, że, mimo złagodzenia restrykcji covidowych, kolejny rok pandemii wciąż był dla całej branży bardzo trudny. Ale na wykresie zamieszczonym w raporcie możemy zaobserwować powolne ruchy w drugą stronę. 8% ankietowanych nie odnotowało zmian w obrotach, a 20% już zanotowało wzrosty w porównaniu do roku 2020.

Choć na kolejne ciekawe statystyki dla całej branży za drugą połowę roku musimy jeszcze chwilę poczekać, niektóre przedsiębiorstwa już informują o potężnych wzrostach. OpenGift.pl to firma, która październik 2021 roku zakończyła z 70% wzrostem obrotów względem roku ubiegłego. Jak wyniki finansowe komentują jej przedstawiciele?

– Sytuacja pandemiczna w kraju bardzo mocno zahamowała liczbę i wartość zamówień na OpenGift.pl, lecz z każdym miesiącem było coraz lepiej. Pandemia nauczyła nas, jako firmę działającą w branży reklamowej, szybkiego reagowania na potrzeby rynkowe, stąd w ciągu tygodnia od ogłoszenia przez rząd sytuacji kryzysowej byliśmy zaopatrzeni we wszelkie produkty higieniczne i dezynfekujące: od maseczek jednorazowych, których brakowało na całym rynku, poprzez przyłbice, na rękawiczkach czy płynach dezynfekujących kończąc, uzyskując dzięki temu dużą przewagę konkurencyjną – mówi Paweł Frieske, Co-founder OpenGift.pl. 

Branża musiała zareagować błyskawicznie. Już w 2020 roku wyodrębniła się zupełnie nowa grupa gadżetów reklamowych. Prym wiodły wielorazowe maseczki ochronne, wielofunkcyjne chusty i zestawy ochrony osobistej. Na rynku pojawiły się także chusteczki antybakteryjne do czyszczenia ekranów smartfonów, antybakteryjne długopisy umożliwiające rozpylenie środka dezynfekującego, a także bezdotykowe narzędzia do otwierania drzwi czy naciskania przycisków wind bez konieczności ich dotykania.

gadżety reklamowe

Pandemia a nowe produkty na rynku gadżetów 

Gadżety ochronne mające zahamować tempo rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wywołującego COVID-19 to niejedyna grupa produktów, która zdobyła popularność po wybuchu pandemii.

Nowy koronawirus spowodował spore zmiany na rynku pracy. Coraz więcej firm umożliwiło swoim pracownikom wykonywanie obowiązków w systemie zdalnym lub hybrydowym. Choć na początku wydawało się, że to rozwiązanie tymczasowe, już po kilku miesiącach pracy w takim trybie wiele organizacji przedłużyło swoim pracownikom home office o kolejne miesiące. Okazało się, że tryb zdalny w żaden sposób nie zaburza pracy przedsiębiorstwa i nie wpływa negatywnie na wyniki finansowe. Ba! Dla wielu firm takie rozwiązanie okazało się bardziej opłacalne. Pracownicy, którzy pozostali w domach, byli mniej narażeni na zakażenie nie tylko nowym wirusem, ale także doskonale znaną i wracającą w każdym sezonie jesienno-zimowym grypą. Dużą oszczędnością była także rezygnacja z wynajmu większości pomieszczeń biurowych.

Home office stał się jednak wyzwaniem dla działów HR-owych. Badania pokazują, że pracownicy, którzy przez długi czas nie mają kontaktu ze swoimi przełożonymi i współpracownikami, mogą doświadczać spadku motywacji. Dlatego wiele firm, zwłaszcza z branży nowych technologii, w których panuje największa rywalizacja o wysoko wykwalifikowanych pracowników, zaczęło prześcigać się w pomysłach, w jaki sposób umilić im pracę w domu. 

Wśród najpopularniejszych gadżetów na home office prym wiodą upominki, które można przypisać do trzech grup. Pierwsza z nich to akcesoria biurowe ułatwiające utrzymanie porządku w domowym biurze, czyli m.in. spersonalizowane notatniki z karteczkami samoprzylepnymi, długopisy i przyborniki. Druga to gadżety reklamowe ułatwiające wykonywanie codziennych obowiązków przez Internet, czyli powerbanki, bezprzewodowe ładowarki, stojaki i uchwyty na smartfony, głośniki bezprzewodowe, a także antybakteryjne USB. W trzeciej grupie znalazły się akcesoria, które nie mają bezpośredniego związku z pracą, ale ich zadaniem jest umilenie pracownikom czasu wolnego, czyli m.in. kubki z nadrukami i gadżety sportowe (skakanki, ekspandery, maty do ćwiczeń, krokomierze, opaski monitorujące zdrowie, a nawet smartwatche). 

gadżety reklamowe

Covidowe problemy w branży MICE a rynek gadżetów reklamowych

Gospodarka to system naczyń połączonych. Pandemia COVID-19 wpłynęła na spore zawirowania w branży MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions), co nie pozostało bez wpływu na zainteresowanie gadżetami reklamowymi, bez których trudno wyobrazić sobie nowoczesne konferencje, szkolenia, targi, wystawy czy eventy branżowe. Czy wielomiesięczny przestój w organizacji wydarzeń o charakterze biznesowym i rozrywkowym wpłynął na zmniejszenie popytu na upominki reklamowe?

– Mimo braku większych wydarzeń targowych, podczas których nasi klienci kupowali gadżety dla osób odwiedzających, odnotowujemy cały czas wzrosty, co umacnia nas w przekonaniu, że firmy przestawiły swoje myślenie o gadżetach firmowych i wręczają je np. w personalizowanych przesyłkach do klientów – objaśnia Frieske. 

Firmy wysyłają gadżety nie tylko swoim pracownikom, ale także partnerom biznesowym. Choć okazji do wręczania praktycznych upominków w ciągu roku nie brakuje, najwięcej firm przesyła spersonalizowane upominki w okresie bożonarodzeniowym. W paczkach prezentowych królują wówczas gadżety nawiązujące do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia (m.in. ozdoby choinkowe, kubki termiczne, tekstylia, świeczki zapachowe), a także uniwersalne kosze prezentowe. 

W czasie pandemii, gdy kontakt z wieloma osobami jest mocno utrudniony, gadżety reklamowe są jednym z wielu sposobów podtrzymywania dobrych relacji z pracownikami oraz partnerami biznesowymi. Branża upominków reklamowych musiała wykazać się sporą kreatywnością i jak najszybciej dostosować się do nowych realiów. Firmy, którym się to udało, już dziś mogą obserwować wzrost zainteresowania swoimi produktami. Prognozy na kolejne miesiące pozwalają więc z ostrożnym optymizmem patrzeć w przyszłość. 

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny