Poradnik Przedsiębiorcy

Jak stworzyć dobry blog - zasady prowadzenia

Masz własny biznes i zamierzasz stworzyć firmowy blog? Czy może już go założyłeś i myślisz, jak go usprawnić? Nie wiesz jeszcze, na co powinieneś zwracać szczególną uwagę, prowadząc blog, i jak wykorzystać płynące z firmowego bloga atuty? Zaskocz swoich odbiorców zarówno treścią, jak i formą - wyróżnij się, zastępując tradycyjnego bloga blogazynem. W tym tekście podpowiemy ci, jak stworzyć dobry blog!

Jak stworzyć dobry blog - od czego zacząć?

Jeśli zdecydowałeś się prowadzić blog firmowy, to podjąłeś bardzo dobrą decyzję. To znakomity sposób na promocję swojej marki w internecie i pogłębienie jej świadomości wśród odbiorców. Ponadto pozwala na skuteczne opowiadanie historii twojej marki, tworzenie narracji z wykorzystaniem archetypów marki. Na firmowym blogu szybko przejdziesz z pozycji handlowca na pozycję eksperta.

Jeżeli, nie wiesz jak stworzyć dobry blog lub dopiero przymierzasz się do założenia firmowego bloga, powinieneś zacząć na pewno od wyboru odpowiedniego adresu internetowego dla niego. Dobrze, gdyby podobny był on do adresu twojej strony internetowej i nawiązywał do niej. Zdecyduj się na odpowiednią domenę, gdyż adres np. marek-firma01.blox.pl nie wygląda na zbyt profesjonalny.

Adres internetowy jest wizytówką, winietą twojej firmy - najlepszy będzie taki, który od razu pozwoli użytkownikowi internetu na uświadomienie sobie, jakie treści znajdzie na blogu i kto może go prowadzić. Przy okazji pamiętaj o tym, żeby adres był możliwie łatwy do zapamiętania.

Jak stworzyć dobry blog i jak go prowadzić? 

Wybór domeny to sam początek przygody z blogiem firmowym. Teraz musisz zacząć tworzyć treści, które na nim umieścisz. Ważne jest bowiem nie tylko to, co komunikujesz odbiorcom swojego bloga, ale też w jaki sposób to robisz. W kilku punktach przedstawimy, jak stworzyć dobry blog i o czym powinieneś pamiętać, aby twój był on skuteczny i wzbudzał zainteresowanie internautów.

  1. Jasno wyznacz cel, który chcesz osiągnąć dzięki blogowi firmowemu. Gdy już go nakreślisz, stwórz plan precyzujący to, jak chcesz go osiągnąć. Trzymaj się wyznaczonego celu, ale modyfikuj drogi do niego, kiedy zaczną okazywać się nieskuteczne.

  2. Zadbaj o to, aby treści, które ukazują się na twoim blogu, były wartościowe dla czytelników. Nie powielaj na blogu informacji ze strony internetowej swojej firmy - blog musi przyjąć formę mniej sztywną. Doradzaj czytelnikom, serwuj ciekawe opinie i komentarze na określone tematy branżowe, prezentuj nowinki z branży i z twojej firmy, pokazuj jej ludzką twarz. Pamiętaj, że atrakcyjna treść to nie tylko słowa - dołączaj ciekawe, oryginalne grafiki związane z poruszanym tematem, wstawiaj wideo np. z recenzjami produktów. Sprawdź każdy nowy wpis kilkakrotnie przed jego opublikowaniem - nawet drobne błędy mogą przełożyć się na negatywne odczucia odwiedzających twojego bloga.

  3. Teraz musisz określić, jak często będziesz publikował wpisy na swoim blogu. Na pewno rób to regularnie - niedobrze jest przesadzić zarówno zasypywaniem czytelników nowymi postami, jak i zbyt długimi przestojami, przez które internauci stracą zainteresowaniem twoim blogiem. Stwórz określone cykle, które będziesz kontynuował w określone dni tygodnia - np. w poniedziałki - porady dotyczące produktów, środy - komentarze i opinie, piątki - recenzje. Czytelnicy będą ciekawi dalszych odcinków cyklu i zaczną regularnie odwiedzać twojego bloga.

  4. Blog w odróżnieniu od strony pozwala odwiedzającym na komentowanie twoich postów. Czytaj komentarze i korzystaj z tego, co piszą czytelnicy. Często dzięki temu możesz poprawić swoją ofertę i dopasować ją do potrzeb klientów. Odpowiadaj na komentarze i przyjmuj rady lub uwagi odwiedzających.

  5. Bądź widoczny - umieść na swoim blogu odnośniki do stron lub profilów twojej firmy w social media. Zdecyduj się na wykorzystywanie kanału RSS - dzięki temu zainteresowane osoby będą na bieżąco z nowinkami na twoim blogu.

  6. Wykorzystaj mechanizmy pozycjonowania - umieść link do swojego bloga na branżowych katalogach stron, współpracuj z innymi blogerami, wymieniając linki, odświeżaj linki do wcześniejszych wpisów w nowych postach, stosuj odpowiednio dobrane słowa kluczowe.

  1. Blog to ważny element wizerunku marki. Zadbaj o stronę graficzną bloga, o jego czytelność, przejrzystość i nawigację na stronie. W końcu - jak cię widzą, tak cię piszą. Unikaj wpisów nieprzynoszących żadnych konkretnych lub nowych informacji, usuwaj spam i bezwartościowe komentarze.

  2. Bądź kreatywny, twórz coś nieszablonowego i przełamuj rutynę na swoim blogu. Czytelnicy na pewno zauważą to i docenią!

Co to jest blogazyn?

Dowiedziałeś się już, jak stworzyć dobry blog i jak go prowadzić. Wiesz też to, że warto stawiać na kreatywność. Pozwala ona twojemu blogowi wyróżnić się z grona setek czy tysięcy podobnych stron. Dobrym sposobem na przełamanie istniejących i powszechnie wykorzystywanych wzorów i schematów blogów jest stworzenie blogazynu.
Blogazyn (ang. blogazine = blog + magazine) - blog o oryginalnym stylu i designie, swoją szatą graficzną przypominający internetowe strony znanych magazynów. Często przekłada się to również na treści - posty są dłuższe, staranniej przygotowane i przez to publikowane nieco rzadziej.

 

Blogazyn pozwoli ci łatwo wyróżnić się z natłoku innych, podobnych do siebie blogów. Zaprojektuj lub zleć specjalistom zaprojektowanie oryginalnej, ciekawej i artystycznej warstwy graficznej twojego bloga, pomyśl o treściach podanych w niespotykanej formie. Blogazyn wymaga tego, żeby kilka krótkich postów publikowanych w ciągu jednego dnia zastąpić jednym, starannie przygotowanym postem publikowanym raz na dwa-trzy dni. Tak właśnie może wyglądać przykładowy blogazyn.

Blogazyn wymaga jednak sporego doświadczenia z HTML i CSS. Ponadto, jego tworzenie jest dość czasochłonne. Oryginalność i rozpoznawalna, charakterystyczna forma bloga to jednak skuteczna rekompensata poświęconego czasu.