Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Na czym dokładnie polega personal branding?

Personal branding to pojęcie, które zagościło w naszym kraju stosunkowo niedawno. Do tej pory liczba specjalistów znająca się na wizerunku personalnym jest niewielka. Czasami można spotkać się ze stwierdzeniem, iż personal branding jest zarezerwowany tylko dla polityków, celebrytów bądź ważnych osobistości. Nic bardziej mylnego. Pojęcie to dotyczy każdego z nas, niezależnie od wieku, prowadzonej działalności, czy liczby zatrudnianych pracowników.

Personal branding polega na budowaniu własnej marki, poprzez zarządzanie swoim wizerunkiem. Oczywiście wszystkie działania muszą być przemyślane i w pełni świadome. My przekazując określony komunikat i angażując w to starannie dobrane narzędzia, oczekujemy określonej reakcji zwrotnej ze strony określonej grupy odbiorców. Najwięcej o personal brandingu mówi się w odniesieniu do osób działających w branży rozrywkowej i politycznej. Nie da się ukryć, że kształtowanie wizerunku jest to bardzo istotnym, a wręcz niezbędnym elementem promocji medialnych postaci. Każdy z nas, nie tylko osoba wysoko postawiona, dąży do perfekcji w swojej dziedzinie. By ją osiągnąć, niezbędne staje się podjęcie odpowiednich działań z zakresu personal brandingu. Zapewni nam to rozpoznawalność naszej osobistej marki, a tym samym wzmocnienie pozycji na rynku.

Personal branding wywodzi się z USA

W Polsce do tej pory brakuje specjalistów i wykwalifikowanych doradców, którzy pomogliby nam znaleźć odpowiedzi na liczne pytania dotyczące personal brandingu. Samo zjawisko wywodzi się z Zachodu, z USA. Tam właśnie personal branding jest podstawą funkcjonowania każdej jednostki na rynku pracy. Nie istnieją żadne uniwersalne zasady prowadzenia kampanii. Personal branding stawia na indywidualne podejście do tematu. Każda jednostka powinna być traktowana wyjątkowo tak, by jej strategia opierała się na tym, co unikatowe. W wielu przypadkach sukces prowadzonych działań zależy od wielu miesięcy ciężkiej pracy. Należy dokładnie poznać zachowanie danej osoby, jej charakter, wady, zalety, preferencje, a także specyfikę prowadzonych przez nią czynności. Trzeba niewątpliwie być konsekwentnym w tym, co się robi. Wszystkie nieuczciwe praktyki momentalnie wychodzą na jaw.

Wielu z nas zastanawia się, gdzie potrzebny jest personal branding. Odpowiedź jest prosta. Wszędzie. Jego tajniki sprawdzą się w każdej dziedzinie. Jeśli jesteśmy narażeni na ciągłą obserwację, czy to klientów, czy też opinii publicznej, kiedy każdy nasz krok poddawany jest szczegółowej analizie, personal branding jest nieoceniony. Każdy z nas powinien znać przynajmniej podstawy prowadzenia kampanii zarządzania własnym wizerunkiem. Jeżeli pragniemy znaleźć jakiś wzór, punkt zaczepienia, który pozwoli nam zacząć realizować założone punkty, warto spojrzeć w stronę USA. Tamtejsi politycy stanowią sztandarowy przykład udanego personal brandingu. W ich przypadku nie trzeba było tworzyć marki od podstaw.

Warto rozróżnić pojęcie personal brandingu od manipulacji. Kreowanie własnego wizerunku nijak ma się do fabrykowania faktów, czyli zwykłego oszustwa. Wielu z nas popełnia ten błąd, iż już na samym początku opiera swoje działania na kłamstwie. Prędzej czy później informacje te zostaną zweryfikowane, a my stracimy wiarygodność na długie lata. To, co sprawia, że nie udaje nam się pozyskać zamierzonych efektów, to również brak konsekwencji w działaniu. By uzyskać pewien status społeczny, potrzeba czasu. Warto również mieć na uwadze, że w personal brandingu liczy się świadomość własnej osoby. Kreowanie własnej marki wiąże się nierozłącznie z poznaniem samego siebie, swoich atutów, ale i słabości.

Budowa strategii osobistej marki, czyli personal branding

Każdy, kto pragnie budować swój wizerunek zgodnie z metodyką personal branding, powinien początkowo sformułować strategię swojej osobistej marki. W tym celu niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej analizy samego siebie, swoich umiejętności, wad i zalet, cech osobowości. Warto skorzystać z pomocy doświadczonego konsultanta. Specjalista niewątpliwie pomoże nam wybrać działania adekwatne do zamierzonego celu, zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo. Personal branding sam z siebie wymaga niemałej wiedzy z zakresu budowania własnej marki, a także dużej dawki obiektywności. Obca osoba spojrzy na nas inaczej niż my sami.