Prowadzę agencję reklamową. Zlecenia wydruku ulotek dla klientów przekazuję zewnętrznej drukarni. Następnie do ceny zamówienia doliczam swój zarobek i wystawiam klientowi fakturę. Moja wątpliwość dotyczy tego, w jaki sposób należy zewidencjonować koszt wydruku ulotek - są to towary handlowe, czy też pozostałe wydatki?
Agata, Kędzierzyn-Koźle
Koszty wydruku książek, czasopism, ulotek itp. mogą być księgowane na dwa różne sposoby - zgodnie z interpretacjami organów skarbowych oraz orzecznictwem sądów.
Sposób ujęcia kosztu w KPiR jest uzależniony od tego, kto dostarczył niezbędne do wydruku materiały (czyli np. papier). Jeśli była to własność zamawiającego, to w takiej sytuacji drukarnia świadczy wyłącznie usługę drukarską, którą należy zaksięgować w kolumnie 13 - "Pozostałe wydatki". Jeśli jednak, to drukarnia zapewniła materiały podstawowe, to w takiej sytuacji zakup ulotek do dalszej odsprzedaży należy potraktować jako zakup towarów handlowych i zaksięgować koszt w kolumnie 10 księgi - "Zakup towarów handlowych i materiałów".