Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Protokół zniszczenia towaru - wzór z omówieniem

Zniszczenie towarów lub ich uszkodzenie to ryzyko, z którym mogą spotkać się podatnicy zajmujący się handlem. Aby prawidłowo udokumentować zniszczenie lub utracenie towarów handlowych konieczne jest sporządzenie takiego dokumentu jak protokół zniszczenia towaru.

Ustalenie przyczyny zniszczenia towarów

W przypadku gdy zniszczenie towarów nastąpiło z przyczyn niezawinionych przez podatnika, ma on prawo ująć wartość zniszczonych lub utraconych towarów w kosztach uzyskania przychodu. Warunkiem jest odpowiednie udokumentowanie zniszczenia sporządzając protokół zniszczenia towaru. Jest on jednocześnie podstawą księgowania do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Natomiast jeżeli sam przedsiębiorca przyczynił się poprzez własną niedbałość do tego, że towary zostały zniszczone lub utracone, ich wartość nie może być kosztem podatkowym. Takie stanowisko przyjmują organy podatkowe, co istotne niektóre urzędy skarbowe są także zdania, iż w tego typu sytuacji należy skorygować wcześniej odliczony VAT.

Protokół zniszczenia towaru - elementy

Protokół zniszczenia towaru powinien zawierać następujące elementy:

  • numer kolejny dokumentu;

  • daty sporządzenia;

  • dane osoby sporządzającej (dodatkowo można podać stanowisko w firmie);

  • datę zniszczenia/straty;

  • przyczynę zniszczenia;

  • nazwę, ilość i wartość zniszczonego/utraconego towaru - czynni podatnicy VAT podają wartości netto, podatnicy zwolnieni - wartości brutto;

  • dodatkowe informacje o przeznaczeniu zniszczonych towarów;

  • łączną kwotę zniszczonych towarów;

  • podpis osoby sporządzającej protokół.

Jak przeksięgować zniszczone towary w KPiR?

Szkoda powstała z przyczyn niezależnych od podatnika może być kosztem podatkowym, wobec tego konieczne jest odpowiednie przeksięgowanie w KPiR z datą sporządzenia protokołu zniszczenia towaru. Wartość zniszczonych towarów na podstawie sporządzonego protokołu wyksięgowuje się z kolumny 10 “Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych” zapisując łączną kwotę straty ze znakiem “minus”. Następnie tę samą kwotę, już ze znakiem dodatnim, ująć należy w kolumnie 13 “Pozostałe wydatki”.

Do pobrania:

pdf
protokol-zniszczenia-towaru---wzor-z-omowieniem.pdf druk do ręcznego wypełnienia
doc
protokol-zniszczenia-towaru---wzor-z-omowieniem.doc edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie