Dodawanie adresu WWW do internetowych katalogów stron jeszcze do niedawna było bardzo popularną metodą link buildingu i skutecznym sposobem na podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce. Dziś to jedna z możliwości zróżnicowania profilu linków czy sposób na zaszkodzenie stronie? - sprawdzamy, czy katalogi i dodawanie do nich wpisów mają jeszcze sens.
Zdobywanie linków z katalogów internetowych przez wiele lat było bardzo skuteczną metodą pozycjonowania stron. Katalogowanie było tak bardzo popularne, że nowe katalogi powstawały jak grzyby po deszczu, właściciele tych serwisów posiadali ich czasami po kilkadziesiąt i oferowali użytkownikom “multikody” na dodawanie strony do całej grupy katalogów. W końcu pojawiły się również programy automatyzujące dodawanie witryn. Dzięki takim programom możliwe było masowe umieszczanie adresu strony na setkach darmowych katalogów. Duża liczba tego typu serwisów nie szła jednak w parze z jakością. Wiele katalogów zamieniło się w zwykłe farmy linków z całą masą spamu i powtarzających się, tworzonych za pomocą “mieszarek” treści, opisów stron.
Kres tego typu działań pozycjonerskich nadszedł w 2012 roku wraz z wypuszczeniem aktualizacji algorytmu o nazwie Pingwin i kolejnych jego wersji. Aktualizacja ta wymusiła na pozycjonerach konieczność pozyskiwania linków wysokiej jakości zamiast linków na ilość.
Czy aktualnie warto dodawać stronę do katalogów?
Stanowiska Google na ten temat można doszukiwać się w artykule zamieszczonym na oficjalnym blogu Google Polska, co prawda wpis dodano w 2009 roku, jednak - co potwierdza wielu niezależnych specjalistów SEO - jest w dalszym ciągu aktualny. Potwierdza to również kontynuacja stanowiska na blogu Google, opublikowana rok później.
Główne wnioski płynące z artykułu wiele mówią o tym, jak powinien wyglądać katalog do którego warto dodać swoją stronę - przede wszystkim powinien być popularny i wartościowy dla użytkowników, nie może zawierać spamu, a także istotna jest jego pozytywna długoletnia historia. Wyznacznikiem wysokiej jakości katalogu mogą być również informacje z narzędzi do analizy profilu linków, takich jak Majestic SEO czy Ahrefs - szczególnie należałoby tu zwrócić uwagę na wskaźnik Trust Rank - im wyższy, tym teoretycznie strona posiada lepszy profil mocnych linków, a więc jest lepszym katalogiem.
Mocno zawężone kryteria powodują, że tego typu katalogów w polskim internecie zostaje niewiele, najczęściej będą to katalogi wchodzące w skład dużych polskich serwisów informacyjnych, takie jak np. katalog.onet.pl, katalog.wp.pl, katalog.hoga.pl czy katalog.interia.pl.
Katalogi regionalne ważne w lokalnym SEO
Wyniki wyszukania wyszukiwarki Google są coraz mocniej personalizowane, również pod względem lokalizacji użytkownika. Chcąc zdobywać wysoką pozycję dla zapytań regionalnych, warto dodawać swoją stronę do wysokiej jakości regionalnych katalogów firm. Należy jednak zwracać szczególną uwagę na jakość tych katalogów i unikalny, merytoryczny opis dodawanej strony WWW. Zadanie staje się trudniejsze, gdyż również takich jest niewiele, ale przy odrobinie dociekliwości znajdziemy odpowiedni katalog.
Katalogi i ich rodzaje
Płatne katalogi ogólnotematyczne - płatne katalogi zazwyczaj są moderowane, administratorzy sprawdzają poprawność wpisu i poprawność merytoryczną opisu strony, a także decydują, czy strona jest na tyle wartościowa, aby znaleźć się w zasobach danego katalogu. To sprawia, że tego typu serwisy są pozbawione spamu, jeżeli dodatkowo spełniają inne czynniki, takie jak np. pozytywna długoletnia historia, wysokie wskaźniki Trust Rank i ogólna dobra opinia wśród użytkowników, to warto dodawać do nich stronę.
Katalogi branżowe, firmowe - katalogi będące zbiorem stron z danej branży, np. budowlanej czy fotograficznej, posiadają dodatkową zaletę jaką jest powiązanie tematyczne strony. Znaczenie tego czynnika SEO nie jest jednoznacznie potwierdzone, jednak z pewnością jeżeli uda nam się znaleźć katalog branżowy/firmowy wysokiej jakości powiązany tematycznie z naszą stroną - warto się w nim znaleźć. Często zdarza się, że klient trafi do nas wprost z takiego katalogu.
Katalogi regionalne - katalogi firm regionalnych często są częścią lokalnych serwisów informacyjnych - co jest ich dużą zaletą wspomagającą widoczność strony dla zapytań regionalnych (zawierających konkretne miasto lub adres), warto znaleźć się w takim katalogu, prowadząc firmę lokalną.
Katalogi SEO - katalogi oparte na skryptach (seokatalog, wpkat) przeznaczonych pod budowanie typowych katalogów stron - przeważnie darmowe, niemoderowane i mocno zaspamowane serwisy. Dodanie witryny do tego typu katalogu z pewnością nie wpłynie pozytywnie na SEO naszej strony, prędzej skończy się powiadomieniem od Google o nienaturalnych linkach. Co prawda w dalszym ciągu istnieją katalogi oparte na tych skryptach, które również można uznać za wartościowe, niestety są one nieliczne.
W sieci możemy znaleźć sporo katalogów stron - zarówno płatnych, jak i darmowych, moderowanych i rozwijanych oraz takich, które zostały porzucone przez swoich właścicieli, a mimo to w dalszym ciągu funkcjonują w sieci. Przed rozpoczęciem katalogowania warto przeszukać informacje dostępne w internecie - wielu blogerów i specjalistów SEO udostępnia listy wartościowych katalogów. Warto korzystać z takich zasobów, zachowując oczywiście rozsądek i weryfikując znalezione informacje.
Katalogowanie stron to w dalszym ciągu dobry sposób na pozyskiwanie i różnicowanie linków - jednak należy stosować tę metodę jedynie jako uzupełnienie link buildingu. Nasz werdykt dotyczący tezy, czy wpisy do katalogów mają sens, brzmi: Tak! Pod warunkiem, że będziemy to robić z głową - jak wszystko, co dotyczy SEO zresztą...