0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Jak się robi hashtagi – #WiedzaUżyteczna

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Jest o nich głośno i nikogo już nie dziwi znaczek #, który poprzedza jakiś wyraz lub wyrażenie na portalach społecznościowych. Jeszcze niedawno był on obecny jedynie na Twitterze, potem był Instagram, a teraz nawet Facebook. Moda na hashtagi trwa i nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie minęła. Wręcz przeciwnie – stają się one coraz popularniejsze, powszechniejsze, a wśród młodzieży są rzeczą tak naturalną, że stosuje się je nawet poza sferą internetu. Ich historia jest jednak bardziej zaskakująca, niż mogłoby się wydawać. Początki # to zupełnie inna bajka, której nikt nie wróżył takiej przyszłości. Z artykułu dowiesz się skąd się wzięły i jak się robi hashtagi oraz jaki jest cel ich stosowania.

A zaczęło się tak niewinnie

# używano na początku jako oznaczenia kanałów na IRC-u. Mało kto o tym wie, ponieważ większość internautów za miejsce jego narodzin uważa portal społecznościowy Twitter. Oczywiście to właśnie 2007 rok stał się rokiem przełomowym dla hashtagów. To wtedy pojawiły się one na Twitterze. Pracownik Google’a Chris Messina w sierpniu wspomnianego roku zadał pytanie, któremu dzisiaj zawdzięczamy znaki #: „A co myślicie o tym, żeby grupować dyskusje, używając znaczka #?”. Wtedy jeszcze odpowiedź nie była taka jasna. Nie wywołało to natychmiastowej reakcji, ale kilka miesięcy później, w październiku, podczas wielkiego pożaru w San Diego można było się spotkać z oznaczeniem #sandiegodfire, a dwa lata później Irakijczycy wykorzystali hashtagi jako narzędzie przekazywania informacji o przebiegu protestów. Tak powoli rodziła się historia twitterowych hashtagów. Dzisiaj używają ich młodzież, politycy, dziennikarze, blogerzy i praktycznie wszyscy internauci, obecni już nie tylko na Twitterze, ale i na innych portalach społecznościowych.

Jak się robi hashtagi? Czym one właściwie są?

Zanim przejdziemy do tego jak się robi hashtagi, dobrze jest sobie wyjaśnić, czym one są i jaka jest ich definicja.

Hashtag to pojedynczy wyraz lub wyrażenie bez spacji, poprzedzone znakiem #. Hashtagi stosuje się na portalach społecznościowych w celu grupowania postów i dotarcia do większej liczby odbiorców.

Tak w najogólniejszy sposób można zdefiniować hashtagi. Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że są to wyrazy i wyrażenia w odpowiedni sposób oznaczone, aby ułatwić odnalezienie postów na konkretny temat. Jeżeli chodzi o dziennikarzy, polityków czy firmy, jest to doskonały sposób, aby zwiększyć swoją popularność wśród internautów i tym samym urozmaicić promocję swojej marki lub po prostu zareklamować własny artykuł, wywiad czy też reportaż. Można by rzec, że są one źródłem samych korzyści, jednak tylko wtedy, kiedy wiemy, jak się robi hashtagi i jakich błędów powinniśmy unikać. Pomyłki wynikają najczęściej z braku odpowiedniej wiedzy, która nie jest bardzo obszerna i ogranicza się do podstawowych zasad. Również rozpowszechnienie znaku # na inne portale społecznościowe oraz poza przestrzeń wirtualną spowodowało, że coraz więcej osób chce ich używać, aby dostosować się do środowiska, jednak nie do końca wiedzą one, jak to robić.

Jak się robi hashtagi - krótko na temat tego, co wiedzą wszyscy

Paradoks polega na tym, że wszyscy hashtagi znają, a nie wszyscy potrafią je stosować. Oto kilka zasad, jak się robi hashtagi.

  • Znacznika # NIGDY nie oddzielamy spacją od wyrażenia, które jest przez niego poprzedzane. Całość zapisujemy jak jedno słowo, np. #przyjaciel lub #sun #rain. Zauważmy, że w drugim przypadku mamy dwa hashtagi, które oddzielone są od siebie spacją. Warto pamiętać, żeby nie przesadzać z ich liczbą, ponieważ możemy zostać potraktowani przez niektórych jako spamerzy.

  • Kropki, przecinki, znaki zapytania i inne znaki interpunkcyjne nie są mile widziane przy hashtagach. Ich obecność może spowodować, że nie będą one działać.

  • Często popełnianym błędem jest zbyt duża liczba odmienionych w hashtagach wyrazów. Język polski bywa skomplikowany, również jeżeli chodzi o samą ich odmianę, dlatego w takich przypadkach i na takim obszarze jak media społecznościowe lepiej zrezygnować z niej w hashtagach.

  • W przypadku hashtagowania dłuższych wyrażeń trzeba pamiętać o dwóch ważnych zasadach. Pierwsza z nich to: każdy wyraz rozpoczynamy wielką literą, druga zaś - nie oddzielamy ich od siebie spacją.

#Jem obiad – ŹLE

#Jemobiad – ŹLE

#JemObiad – DOBRZE

Skoro wiemy już, jak się robi hashtagi, czas poznać sposób ich działania. Zapewne większość wie już, o co w nich chodzi, ale są też tacy, którzy słyszeli co nieco, lecz nie do końca rozumieją co, jak i gdzie. Dla przykładu, kiedy wpiszemy na Twitterze #przyjaciel, wyświetlą nam się wszystkie posty oznaczone właśnie takim hashtagiem. Jest to bardzo przydatne szczególnie wtedy, kiedy interesuje nas konkretna tematyka i chcemy jak najszybciej odnaleźć jak najwięcej postów jej dotyczących. W ten sposób łatwiej jest docierać do szerszego grona internautów, dlatego tak często hashtagi stosują znane firmy, które oznaczają posty np. nazwą swojej firmy.

#Hashtagi #Rodzaje

Jeżeli chcemy dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, trzeba wiedzieć, jak to zrobić skutecznie i jakich hashtagów użyć. Rodzajów jest dużo, dlatego skoncentrujemy się tylko na wybranych i tych najczęściej stosowanych przez firmy na Twitterze i w innych mediach społecznościowych:

  • hashtagi nazw firm – każde działanie na Twitterze można oznaczyć hashtagiem z nazwą swojej marki, np. #Tymbark. Często stosuje się równocześnie slogan reklamowy lub hasło jak np. KitKat – #HaveABreak i #KitKat. Nazwa marki sprawdza się z bardzo ważnego powodu – mianowicie jest unikatowa i hashtag będzie zarezerwowany wyłącznie dla oznaczania twoich działań, jak również działań twoich fanów, którzy np. udostępnili zdjęcie z wakacji, podczas których ze znajomymi piją wyprodukowany przez ciebie sok;

  • hashtagi akcji i kampanii reklamowych – każdej kampanii reklamowej towarzyszy jakieś hasło, które zostało stworzone wyłącznie na potrzeby danej akcji. Media społecznościowe są doskonałym narzędziem dla kampanii wirusowych. Właśnie przez hashtagi z danym hasłem akcja szybko rozpowszechnia się w sieci;

  • hashtagi kontentowe i produktowe – pierwsze z nich zostały już wspomniane wcześniej kilka razy – dotyczą konkretnego tematu. Produktowe zaś, jak sama nazwa wskazuje, dotyczą oferowanych przez firmę produktów. Oba rodzaje są powszechnie stosowane i przynoszą pożądane efekty.

Jak się robi hashtagi? Czy warto je stosować? W jakim celu wykorzystują je dziennikarze, politycy, młodzież i znane marki? Teraz chyba już nikt nie ma żadnych wątpliwości, jaka jest odpowiedź na te pytania. W kilka lat hashtagi zrobiły niewyobrażalną karierę i obecnie cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Stały się formą reklamy, budowania własnego wizerunku i narzędziem komunikacji. Czy w przyszłości zostaną one udoskonalone, czy coś się zmieni? Hashtagi na pewno jeszcze nie raz nas zaskoczą.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów