Poradnik Przedsiębiorcy

Work-life balance – czy przedsiębiorca może go osiągnąć?

Kiedy pracujesz na etacie, wykonujesz swoje obowiązki przez kilka/kilkanaście godzin, po czym wychodzisz z miejsca pracy i najczęściej możesz o niej zapomnieć, w pełni zajmując się swoim życiem prywatnym. Jednak w przypadku przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy prowadzą swoją firmę samodzielnie, rozdzielenie pracy i życia prywatnego jest bardzo trudne. Jak zachować work-life balance, kiedy zarządzamy przedsiębiorstwem? Czy to w ogóle możliwe? Podpowiadamy w naszym artykule!

Czym jest work-life balance?

Zanim zaczniemy nasze rozważania, warto wspomnieć o tym, czym jest work-life balance. Sama nazwa wskazuje, że chodzi o równowagę między pracą a życiem (które w tym przypadku możemy odczytywać jako życie prywatne). 

Zdarza się, że te dwa światy łączą się ze sobą na tyle, że sami nie mamy pojęcia, czy kiedykolwiek „wychodzimy z pracy”. Może się to wiązać z przykrymi konsekwencjami – przepracowaniem czy wypaleniem zawodowym. Im bardziej przemęczeni jesteśmy, tym gorzej i mniej efektywnie wykonujemy swoje obowiązki.

Powstanie koncepcji work-life balance datuje się na przełom lat 70. i 80. XX wieku. Wtedy zauważono coraz częściej występujący pracoholizm, wiązało się też to ze wspomnianymi już wypaleniem i przemęczeniem.

Równowaga w nazwie idei mogłaby wskazywać, że powinniśmy poświęcać pracy i życiu tyle samo czasu, aby czuć się dobrze. Nie zawsze jednak tak jest. Ważna jest w tym przypadku harmonia, działanie w zgodzie z naszymi wartościami, pamiętanie, że praca to część naszego życia.

Równowaga w przypadku przedsiębiorców – czy możliwa?

Wydawać się może, że zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest znacznie prostsze, kiedy pracujemy na etacie, jesteśmy u kogoś zatrudnieni i po zamknięciu za sobą drzwi biura możemy skupić się tylko na sobie. W przypadku przedsiębiorców najczęściej jest inaczej – szczególnie kiedy prowadzą jednoosobową działalność i jeszcze nikomu niczego nie delegują. 

Przedsiębiorcy czują dużą odpowiedzialność za swoją firmę, w związku z tym często pracują całymi dniami. Nawet kiedy nie wykonują żadnych zadań, są pod telefonem, sprawdzają maila, są stale dostępni dla każdego, kto ma jakieś pytanie czy problem. 

W takim modelu łatwo się zatracić. Okazuje się bowiem, że cały czas jesteśmy w pracy, więc nie mamy chwili na naładowanie baterii, zaniedbujemy też inne ważne sfery naszego życia – rodzinę, zdrowie, relacje itd. 

Jeśli nie ustalimy pewnych granic, może się okazać, że po pewnym czasie po prostu zabraknie nam sił na produktywne działanie i choć ciągle będziemy coś robić, nie będzie to przynosiło wielkich efektów, a od tego już tylko krok do frustracji czy nadmiernego stresu, który także działa negatywnie na nasze zdrowie. 

Dlatego zawsze warto chociażby spróbować osiągnąć work-life balance, by wszystkie dziedziny naszego życia były równie ważne. Nie chodzi o to, że mamy spychać pracę na dalszy plan – to oczywiste, że jest istotną częścią naszej codzienności – jednak abyśmy potrafili się od niej oderwać, odpocząć, zajmować się czymś innym.

Co możemy zrobić jako przedsiębiorcy, by osiągnąć work-life balance? 

Co więc możemy zrobić jako przedsiębiorcy, by osiągnąć równowagę? Jakie zasady wprowadzić, by nieco się odciążyć? Podpowiadamy!

Stałe godziny pracy

Kiedy mamy własną firmę i przychodzimy każdego dnia do biura, jest nam łatwiej. Ustalamy godziny pracy, wtedy odbywają się zazwyczaj wszystkie spotkania, jesteśmy dostępni dla pracowników itd. Jednak problem pojawia się, kiedy pracujemy w domu. Wtedy bardzo łatwo rozwlekać pracę przez cały dzień – najpierw chcemy się wyspać, później celebrować poranek, następnie coś przekąsić, zrobić obiad, ostatecznie decydujemy, że jednak najlepiej będzie nam się pracowało nocą, a ostatecznie okazuje się, że jesteśmy już zmęczeni i zupełnie nieproduktywni. Dlatego też bez względu na to, jak i gdzie pracujemy, ustalmy sobie godziny pracy. Dzięki temu będzie nam znacznie łatwiej się zmobilizować, wykonywać wszystkie projekty terminowo i znaleźć czas na odpoczynek. 

Planowanie

Bardzo pomocne może być planowanie swojego dnia pracy. Przede wszystkim musimy pamiętać, aby lista zadań była racjonalna. Oszacujmy czas każdego obowiązku i jeżeli okaże się, że wszystko, co chcemy zrobić w ciągu dnia, zajmie nam około 20 godzin, przeredagujmy ją. Nikt nie jest w stanie pracować produktywnie przez niemal cały dzień, poza tym potrzebujemy też przerw, chwili na oddech czy chociażby posiłek. Warto brać margines błędu, zawsze może nam wyskoczyć coś niespodziewanego. Jednak kiedy spiszemy to, co chcemy zrobić danego dnia, nie zapomnimy o niczym istotnym, uporządkujemy sobie dzień pracy, a wykreślanie już wykonanych obowiązków będzie na nas działało motywująco.

Zmiana otoczenia

Szczególnie kiedy pracujemy w domu, warto dbać o zmianę otoczenia. Kiedy 8 godzin spędzimy w łóżku z laptopem na kolanach, nawet jeśli to był najbardziej produktywny dzień w pracy, trudno nam będzie w tym samym miejscu porządnie odpocząć i oderwać się od obowiązków. Jeśli pracujemy z domu, pomyślmy więc o tym, by po zakończeniu pracy gdzieś wyjść – choćby na spacer po parku. Warto znaleźć się w miejscu, które nie kojarzy nam się z wykonywaniem obowiązków, by nasza głowa naprawdę odpoczęła. Możemy też od czasu do czasu popracować poza domem, co także może sprzyjać naszej koncentracji – w domu czyha bowiem na nas mnóstwo rozpraszaczy. 

Produktywność

Aby zachować work-life balance, warto pracować nad swoją produktywnością. Tak jak już wspominaliśmy, praca w domu wiąże się z wieloma rozpraszaczami – rano długo pijemy kawę, w przerwie coś oglądamy, przygotowujemy posiłki, męczy nas stos prania, więc je nastawiamy, myjemy naczynia itd. Robimy mnóstwo rzeczy, na które nie moglibyśmy sobie pozwolić, gdybyśmy pracowali w biurze. Dlatego też warto walczyć o jak największą produktywność wykonywanych przez siebie zadań. Jeśli masz coś zrobić, po prostu usiądź i to zrób, tak jakby to miało miejsce w biurze. Podczas wyznaczonych godzin pracy poświęćmy się przede wszystkim pracy. Posiłki możemy przygotować wcześniej, najpotrzebniejsze rzeczy postawić w zasięgu ręki, wyznaczyć sobie kącik do pracy, który będzie nam pomagał w maksymalnym skupieniu. Oddzielmy się od próśb domowników, sterty brudnych naczyń, bałaganu w łazience.

Delegowanie zadań

Warto również nauczyć się delegowania zadań. Na początku z pewnością nie będzie to łatwe, wszystko chcemy robić sami, aby mieć nad tym jak największą kontrolę. Jednak warto analizować, co tak naprawdę jest w naszej pracy najważniejsze, czym chcielibyśmy zajmować się bez pomocy, a co z całą pewnością możemy oddać w ręce kogoś innego. Dzięki temu zyskamy czas, będziemy mogli się skupić na naszych priorytetach. 

Selekcja

Początkujący przedsiębiorca może mieć problem z tym, by komukolwiek odmówić. Uważa bowiem, że skoro ktoś zdecydował się na skorzystanie z jego usług, nie może powiedzieć nie. Dlatego bierze na siebie stanowczo zbyt wiele, tym samym nie wyrabia się, nie dotrzymuje terminów. Pomocne w idei work-life balance jest selekcjonowanie zadań, racjonalne podchodzenie do tego, ile tak naprawdę jesteśmy w stanie rozbić i przełamanie się do tego, by zacząć mówić nie.

Urlop

Przedsiębiorcy zapominają często także o urlopie. Nie wykorzystują dni wolnych, zawsze coś robią, nawet na wakacje jadą z laptopem, by cały czas być w kontakcie z klientami czy pracownikami. To oczywiste, że możemy być potrzebni, jednak z całą pewnością osoby, które będą potrzebowały pilnego kontaktu z nami, poradzą sobie z tym. Nie musimy cały czas trzymać ręki na pulsie. Pełny odpoczynek od codziennych obowiązków jest bardzo ważny, jeśli chcemy zachować równowagę, mieć energię do działania, odpocząć.

W przypadku przedsiębiorców dążenie do work-life balance wydaje się znacznie trudniejsze. Odpowiedzialność, którą czujemy, sprawia, że mamy poczucie, iż każdego dnia, w każdej chwili powinniśmy zajmować się naszym biznesem. Jednak przemęczenie i przepracowanie nie prowadzi do niczego dobrego. Nie tylko może ucierpieć na tym nasze zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne, lecz także życie rodzinne czy kontakty z najbliższymi. Warto więc zadbać o to, by w żadnej z części naszego życia nie zatracać się w 100%, ale we wszystkim starać się znaleźć niezbędną harmonię.