Poradnik Przedsiębiorcy

Jak wyznaczać cele - poznaj metodę SMART

Praca bez określonego celu jest znacznie trudniejsza – nie tylko ze względu na to, że błądzimy we mgle, lecz także z powodu braku motywacji i zaangażowania, który może pojawić się w zespole. Chcemy pracować po coś, wiedzieć dlaczego wykonujemy w tym momencie takie, a nie inne zadanie. Chcemy mieć świadomość do czego dążymy, żeby wiedzieć, że wszystko, co robimy ma sens. To oczywiste, że przedsiębiorcy zależy na tym, by jego firma wiedziała, do czego dąży i dlaczego to robi. Jak wyznaczać cele? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Dlaczego warto wyznaczać cele? 

Zanim dowiemy się, jak wyznaczać cele, warto wiedzieć, po co w ogóle to robić i co to może nam dać. 

Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że praca bez celu jest znacznie trudniejsza. Tak jak już wspomnieliśmy, chcemy wiedzieć, że nasza praca ma sens. Jeśli wiemy, do czego dążymy, nawet najbardziej monotonne zadania będą dla nas łatwiejsze do przejścia, wiemy bowiem, że robimy je po coś, że są przydatne, nawet jeśli mniej atrakcyjne. 

Dlatego też cele zwiększają zaangażowanie, motywację i efektywność pracowników, a z całą pewnością chcemy, żeby nasz zespół taki właśnie był. Wpływa to na sukces całej firmy i satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Im dokładniej wiemy, po co coś robimy, tym bardziej zdeterminowani jesteśmy. 

Jak wyznaczać cele?

Przejdźmy więc do kwestii tego, jak wyznaczać cele. Z pewnością nie jest to proces prosty i wymaga nakładów pracy. Co warto podkreślić, to fakt, że cele nie muszą być dane raz na zawsze. Jeśli w którymś momencie drogi poczujemy, że nie jest on już satysfakcjonujący lub przestanie być czymś, co może przynieść nam korzyści, zastanówmy się, czy z niego nie zrezygnować i zastanowić się nad kolejnym. Dlaczego warto wiedzieć, jak wyznaczać cele? Bo źle przeprowadzony proces może sprawić, że nie będą nas one motywować – wręcz przeciwnie, będą źródłem frustracji. Co więc warto zrobić?

Zapisz swoje cele

Wyznaczanie celu warto zacząć od wypisania wszystkich celów, które przychodzą nam do głowy. Weźmy kartkę i długopis i do dzieła. Nie musi być to coś bardzo przemyślanego – na analizę przyjdzie czas. 

Warto żeby celów było kilka, nie tylko dlatego, że możemy zrezygnować z jednego i będzie nam potrzebny kolejny, lecz także by uświadomić sobie, jakie obszary są dla nas ważne i nad czym będziemy się zastanawiać po osiągnięciu tego wybranego. 

Kartkę z wypisanymi celami warto odłożyć na jakiś czas, na przykład kilka dni, by następnie do niej powrócić i sprawdzić, czy rzeczywiście wszystko jest dla nas ważne. Wtedy można wykreślić to, co straciło na znaczeniu i zmniejszać pole wyboru. Dzięki temu możemy szybko znaleźć te cele, do których aktualnie chcemy dążyć najbardziej. 

Skorzystaj z metody SMART(ER)

Skoro cele są już wpisane, warto je przeanalizować, korzystając z metody SMART. Pozwala nam ona sprawdzić, czy cel jest dobry i przede wszystkim osiągalny. 

Przekonajmy się więc, czy cel jest:

  • S (specific): Sprecyzowany – bardzo ważne w wyznaczeniu celu jest sprawienie, by był on konkretny, aby nie było zbyt wielu pól do interpretacji, niejasności, które mogą go rozmyć. Nie powinniśmy domyślać się, co w ogóle mieliśmy na myśli, pisząc: Chcemy osiągnąć sukces. Jaki sukces? Czym on jest dla nas? Co to konkretnie znaczy? W jakim momencie osiągniemy sukces? Precyzja jest tutaj kluczowa;

  • M (measurable): Mierzalny – jeśli chcemy dążyć do celu, warto wiedzieć podczas jego realizacji, w którym momencie drogi jesteśmy, jak wiele pracy nam zostało, co jeszcze musimy zrobić. Dlatego też cel powinien być mierzalny, czyli określony konkretnymi liczbami, przedziałami, abyśmy bez problemu sprawdzali postępy. Chcemy zdobyć 10 stałych klientów, a nie po prostu stałych klientów, których liczby nie znamy. Dopiero wtedy wiemy, kiedy cel zostanie osiągnięty;

  • A (attractive/achievable): Atrakcyjny/Osiągalny – cel powinien być atrakcyjny, to znaczy stanowić dla nas wyzwanie, które motywuje nas, bo wiemy, że po jego osiągnięciu osiągniemy konkretne korzyści.
    Istotna jest też osiągalność, czyli wyznaczenie celu, dla którego nie musimy się zbyt poświęcać, ponieważ jeśli coś jest poza naszym zasięgiem, a i tak próbujemy to osiągnąć, szybko możemy stracić naszą motywację i się wypalić;

  • R (realistic): Realny – cel musi być realny! Musimy wiedzieć, jakie są nasze możliwości, co jesteśmy w stanie osiągnąć i do tego dopasować nasze cele. Jeśli wiemy, że wykonujemy jeden projekt przed 2 tygodnie, nigdy mniej, nie możemy sobie postawić za cel 10 skończonych projektów w miesiącu, bo nie jesteśmy w stanie realnie tego zrobić i równie dobrze moglibyśmy sobie postawić za cel naukę stawania się niewidzialnym; 

  • T (time-bound): Sprecyzowany w czasie – na wielu z nas nic nie działa tak dobrze i motywująco jak deadline. Kiedy termin zakończenia zadania nie jest znany, łatwo o lenistwo, odkładanie w czasie i ostatecznie porzucenie celu. Dlatego też cel powinien mieć konkretny termin, by zwiększyć naszą motywację do działania.

Metoda posiada również rozszerzenie:

  • E (exciting): Ekscytujący – to idealna sytuacja, kiedy nasz cel jest dla nas atrakcyjny. Dzięki temu mamy znacznie więcej siły i energii do działania, mamy mnóstwo motywacji i przede wszystkim wręcz nie możemy się doczekać, kiedy go osiągniemy;

  • R (recorded): Zapisany – mówiliśmy już o tym, że cele warto zapisywać, nie tylko po to, by móc nad nimi pracować. Zapisanie dodaje im realności, stają się w jakiś sposób namacalne, możemy też na nie zerkać w dowolnej chwili i z pewnością nie ulecą nam z pamięci. 

Z pewnością prowadząc firmę, warto wiedzieć, jak wyznaczać cele, które są możliwe do wykonywania, by nie tylko zwiększać zaangażowanie i motywację w nas, lecz także w całym zespole pracowników!