0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Wsparcie przedsiębiorców w czasie powodzi!

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Skutki powodzi, które mają miejsce na południu Polski zaczynają odczuwać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w tamtych obszarach. Na okres 30 dni wprowadzono stan klęski żywiołowej, który obowiązuje w części województwa dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. W związku z tym przedsiębiorcy dotknięci skutkami powodzi mogą skorzystać z pewnych ulg i preferencji.

Odroczenie terminu zapłaty, rozłożenie raty i umorzenie zobowiązań podatkowych i ZUS

Przedsiębiorcy mogą wnioskować o:

  • rozłożenie na raty należności podatkowych (wniosek RAT-Z),
  • umorzenie zaległości podatkowej (wniosek UZ-M),
  • odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych (wniosek TER-Z).

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na skorzystanie z tej możliwości mają obowiązek opisać swoją sytuację i uzasadnić potrzebę odroczenia terminów zapłaty podatków, rozłożenia na raty czy umorzenia zobowiązań.

Wnioski można złożyć we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym lub online poprzez stronę biznes.gov.pl lub przez konto w e-Urzędzie Skarbowym.

W danej sprawie, urząd skarbowy właściwy dla podatnika składającego wniosek będzie indywidualnie rozpatrywać wnioskowane kwestie w oparciu o interes podatnika i publiczny.

Ministerstwo Finansów w mediach społecznościowych ogłosiło, że: "Wydłużymy przedsiębiorcom dotkniętym #powódź terminy płatności najważniejszych podatków: #VAT, #PIT i #CIT. Odroczenie obejmie także podatek odprowadzany do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm."

Odroczone terminy już obowiązują.

Źródło: https://www.facebook.com/gov.pl.finanse

W przypadku ulg, które stanowią pomoc de minimis, kwota wsparcia dla danego podatnika nie może przekroczyć równowartości 300 tys. euro (w ciągu 3 lat).

Również w zakresie ZUS przedsiębiorcy mogą wnioskować w ZUS o umorzenie lub rozłożenie na raty składek ZUS opłacanych za ubezpieczenia własne.

Wniosek w ww. sprawie należy składać drogą elektroniczną za pośrednictwem PUE ZUS.

Infolinia dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią

W przypadku wątpliwości w zakresie rozliczeń podatkowych PIT i VAT w okresie trwania powodzi i jej skutków dla prowadzonej działalności, Dolnośląska KAS uruchomiła specjalną infolinię, gdzie można otrzymać informacje w tym zakresie. Szczegóły dostępne są na stronie: www.dolnoslaskie.kas.gov.pl

W oddziałach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych funkcjonują doradcy, którzy służą pomocą w przygotowaniu i wypełnieniu niezbędnej dokumentacji związanej z ubieganiem się o ulgi. Więcej na ten temat  na stronie ZUS: https://www.zus.pl

W okresie od 18 września do 4 października 2024 r., w godzinach 8:00-15:00, przedsiębiorcy mogą uzyskać szczegółowe informacje dotyczące ulg w opłacaniu składek, dzwoniąc pod numery telefonów: 33 825 31 34 oraz 76 876 45 76.

Zawieszenie działalności gospodarczej na okres powodzi

Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników mają prawo zawiesić działalność gospodarczą na okres trwania powodzi. 

Zawieszenie działalności gospodarczej może nastąpić na czas nieokreślony lub określony, jednak nie krótszy niż 30 dni. Przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) muszą pamiętać, że minimalny okres zawieszenia to również 30 dni, natomiast maksymalny wynosi 24 miesiące. W przeciwieństwie do tego, przedsiębiorcy niezarejestrowani w KRS mogą zawiesić działalność także wstecz, przed datą złożenia wniosku.

Szczegóły w zakresie zawieszenia działalności gospodarczej omawia artykuł: Zawieszenie działalności - krok po kroku.

Darowizny przekazane na rzecz powodzian

Jak poinformował w mediach społecznościowych Minister Finansów, wprowadzona zostanie 0% stawka VAT na darowizny przekazane ofiarom powodzi. Nowa regulacja obejmie darowizny przekazane za pośrednictwem organizacji publicznych, samorządów, jednostek leczniczych i RARS, od 12 września do końca 2024 roku.

Szczegóły w tym zakresie omawialiśmy w artykule: 0% VAT dla darowizn przekazanych ofiarom powodzi!

Odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia

Przedsiębiorcy, którzy mają ubezpieczenie od powodzi i zalania, mogą skorzystać z ochrony ubezpieczeniowej, zgłaszając szkodę do swojego ubezpieczyciela. Zgłoszenia w tym zakresie należy składać bezpośrednio u danego ubezpieczyciela zgodnie z procedurą przez niego przyjętą.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów