Od 1 stycznia 2026 r. przedsiębiorców czeka istotna zmiana dotycząca rozliczania samochodów osobowych w kosztach działalności. W życie wejdą przepisy wprowadzające nowe limity amortyzacji dla aut osobowych, które znacząco ograniczają korzyści podatkowe związane z zakupem pojazdów spalinowych.
Nowe limity amortyzacji dla aut osobowych – kogo obejmą?
Nowe przepisy będą miały zastosowanie wyłącznie do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po 31 grudnia 2025 r. Samochody nabyte wcześniej będą nadal rozliczane na dotychczasowych zasadach.
Od 2026 roku obowiązywać będą trzy limity uzależnione od rodzaju napędu i emisji CO₂:
- 225 000 zł – auta elektryczne lub napędzanych wodorem,
- 150 000 zł – auta spalinowe, których emisja CO₂ wynosi poniżej 50 g/km oraz te wprowadzone do środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku,
- 100 000 zł – auta spalinowe, których emisja CO₂ wynosi 50 g/km lub więcej.
Warto zwrócić uwagę, że na ten moment nie ma precyzyjnych przepisów przejściowych w tym zakresie dla samochodów objętych leasingiem operacyjnym oraz wynajmem długoterminowym.
Jaki jest cel wprowadzenia zmian w limitach amortyzacji aut spalinowych?
Większość dostępnych na rynku aut benzynowych, diesla oraz klasycznych hybryd, nie spełnia wymogów niskoemisyjnych, przez co trafi do nowej kategorii z limitem 100 000 zł. Oznacza to, że przedsiębiorcy będą mogli rozliczyć mniejszą część wydatków, co wpłynie na wysokość podatku dochodowego i składek zdrowotnych.
Przykład:
Zakup auta za 150 000 zł:
- do końca 2025 r. można zaliczyć w koszty całą kwotę do 150 000 zł,
- od 2026 r. jedynie 100 000 zł – pozostałe 50 000 zł nie daje żadnych korzyści podatkowych (przepada).
Strata podatkowa może sięgać nawet 2 390 zł rocznie, co w skali 5 lat amortyzacji daje 12 000 zł dodatkowych kosztów.
Celem wprowadzenia nowych przepisów jest promowanie transportu nisko- i zeroemisyjnego. Rząd liczy na to, że ograniczenia podatkowe zmobilizują przedsiębiorców do rezygnacji z zakupu klasycznych pojazdów spalinowych na rzecz pojazdów bardziej przyjaznych środowisku.
Jak ustalana jest emisja CO₂?
Parametr emisji CO₂ dla pojazdów będzie ustalany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK), pochodzących z dokumentów homologacyjnych. To właśnie te informacje zadecydują, do jakiego limitu amortyzacyjnego zakwalifikuje się konkretny pojazd.
Podmioty, które w 2025 roku zdecydują się na zakup auta wyłącznie w celu skorzystania z wyższych limitów odpisów amortyzacyjnych, mogą zostać objęte obowiązkiem raportowania schematu podatkowego. Ryzyko pojawia się zwłaszcza wtedy, gdy:
- zakup auta nie wynika z faktycznych potrzeb firmy,
- transakcja następuje tuż przed końcem roku.
W takim przypadku fiskus może uznać, że celem działania była wyłącznie korzyść podatkowa.
Podsumowując, zmniejszenie limitu odliczenia kosztów związanych z posiadaniem auta w firmie nie będzie korzystną zmianą dla większości podatników. Warto rozważyć działania w tym zakresie jeszcze do końca 2025 roku, aby skorzystać z obecnie obowiązującego limitu 150 000 zł.