Poradnik Przedsiębiorcy

Tworzenie sklepu internetowego - o czym musisz pamiętać?

Chcesz założyć własny sklep internetowy? Uznałeś, że to niezły pomysł na własny biznes, jednak wciąż nie wiesz, od czego zacząć i jak wyróżnić się na rynku? Pomożemy ci postawić pierwsze kroki. Z tego tekstu dowiesz się, jak wygląda tworzenie sklepu internetowego, o czym w szczególności powinieneś pamiętać i jak profesjonalnie przygotować najważniejsze elementy strony internetowej.

Tworzenie sklepu internetowego - pierwsze kroki

Jesteś już pewny decyzji, że chcesz założyć sklep internetowy i wiesz już, w jakiej branży będziesz się obracał. Pierwszym krokiem, jaki teraz powinieneś wykonać, będzie dokładne przeanalizowanie rynku, na który próbujesz wejść. Musisz koniecznie prześledzić swoją konkurencję - pod wieloma względami. Zwracaj uwagę na ceny, promocję towarów lub usług, rodzaj asortymentu, na to, jakie produkty powtarzają się najczęściej u konkurencji oraz kto jest ich producentem, wygląd strony sklepu i łatwość poruszania się po niej, sposoby dostawy, sposoby płatności, a także to, w jaki sposób prezentowane są produkty i jak wyglądają relacje sklepu z klientami - czy sklepy te posiadają programy lojalnościowe lub inne udogodnienia dla klientów. Sprawdź również, czy konkurencyjne sklepy mają swojego bloga lub strony w social media.

Gdy dokonasz już oglądu rynku, musisz przygotować ofertę jak najbardziej konkurencyjną, wyróżniającą się na tle działających sklepów. Pomoże ci w tym udzielenie sobie odpowiedzi na kilka ważnych pytań:

  • do kogo w szczególności kierujesz swoją ofertę?

  • dlaczego twoja oferta będzie atrakcyjna dla odbiorców?

  • w jaki sposób będziesz promował swoje produkty?

  • jaki jest twój cel?

  • co takiego znajdą w Twoim sklepie klienci, czego bezskutecznie szukali u konkurencji?

Nazwa i oprogramowanie - kwestie kluczowe

Tworzenie sklepu internetowego to również seria decyzji związanych z domeną oraz oprogramowaniem, jakie należy wybrać dla jego obsługi. Najpierw należy szczególnie bacznie przyjrzeć nazwie sklepu, ponieważ to ona znajdzie się w internetowym adresie twojego przedsiębiorstwa. Nazwa powinna przede wszystkim być łatwa do zapamiętania i wymówienia przez klientów, a także wywoływać u nich określone skojarzenia. Warto zadbać, by była oryginalna i pomysłowa, raczej niepowielająca wielu istniejących schematów (typu Rowerex czy Rower-pol).

Jeśli masz już domenę internetową swojego sklepu, wówczas zastanowić musisz się jeszcze nad hostingiem, czyli udostępnieniem zasobów serwerowych przez dostawcę usług internetowych. Pamiętaj, że koszty hostingu (będącego w pewien sposób rodzajem dzierżawy) będziesz musiał doliczyć do ogólnych kosztów prowadzenia sklepu. Możesz skorzystać z darmowych usług hostingowych, mają one jednak liczne wady, a przecież chyba nie tego oczekujesz. Wiele profesjonalnych firm zajmujących się hostingiem pozwala na okresowe testowanie ich usług, więc sam sprawdź, która z ofert okaże się najlepsza.

Bardzo ważną sprawą jest wybór oprogramowania - skryptu, w oparciu o który zostanie stworzony sklep internetowy. Specjaliści twierdzą, że przede wszystkim należy wybierać takie, które najlepiej spełni nasze oczekiwania i odpowiada naszym potrzebom. Nie zawsze musi być to takie, które jest powszechnie zalecane i uznawane za najlepsze. Jeśli chodzi o wybór oprogramowania, masz kilka możliwości, m.in.:

  • skorzystanie z darmowego oprogramowania w ramach open source,

  • dzierżawa gotowego już oprogramowania na platformach SaaS,

  • wybór stworzonego dla twojego sklepu oprogramowania.

Pierwsza opcja, choć niezwiązana z wydatkami, zalecana jest przede wszystkim osobom o pewnej wiedzy i doświadczeniu informatycznym. Jeśli nie czujesz się zbyt mocny w kwestiach informatycznych albo nie posiadasz webmastera, który pomoże ci dostosować oprogramowanie open source do twoich potrzeb - wybierz którąś z dwóch pozostałych opcji. Będą się one wiązały z pewnymi kosztami, jednak będziesz miał pewność, że twoja strona będzie łatwa w obsłudze i funkcjonalna. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, jakie są mocne i słabe strony każdego z możliwych systemów sklepowych.

Tworzenie sklepu internetowego a GIODO i polityka prywatności

Teraz, gdy już wybrałeś domenę i oprogramowania, pomyśl o wszystkich kwestiach natury prawnej. Po pierwsze, musisz zgłosić bazę danych osobowych klientów sklepu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Aktualne prawo pozwala jednak na powołanie Administratora Bezpieczeństwa Informacji i zgłoszenie go do GIODO. W takiej sytuacji będziesz zwolniony z obowiązku rejestracji zbiorów bazy danych w GIODO. Jeśli jednak nie masz Administratora Bezpieczeństwa Informacji, zgłoszenie zbiorów do GIODO i wskazanie, na jakiej podstawie prawnej je przetwarzasz, będzie konieczne. Następnie musisz zawrzeć na witrynie sklepu internetowego jego dokładny regulamin, a także wykaz praw przysługujących twoim klientom. Dobrym rozwiązaniem jest również zamieszczenie na stronie wzorów pism odstępowania do umowy lub reklamacji.

Koniecznie poinformuj odwiedzających twoją stronę o tym, w jaki sposób zabezpieczane i przetwarzane są ich dane osobowe. Informuj o polityce prywatności i o ciasteczkach. Często brak stosownej informacji o tego typu procedurach skutecznie odwodzi klientów od dokonania sieciowego zakupu. Pamiętaj także o tym, aby przygotować stronę z opisem twojej firmy, sposobach dostawy towarów oraz możliwych, dopuszczalnych formach płatności. Zwiększy to zaufanie klientów do twojego sklepu.

Nawiąż współpracę z firmami kurierskimi, kierując się przede wszystkim możliwością szybkiego i sprawnego dostarczenia towaru do klienta. Zadbaj, by klient miał możliwie jak największy wybór opcji dostawy i płatności za nią. Wachlarz możliwości jest tutaj całkiem spory - począwszy od przelewów, przez płatności kartą i SMS-em, po portfel elektroniczny. Sprawdź, co cechuje każdą z możliwości i do jakiej grupy docelowej jest kierowana w szczególności.

Jak wprowadzać produkty do sklepu internetowego?

Jeśli już dopełniłeś wszystkich formalności, o których wspomnieliśmy wcześniej, nadszedł czas, aby w twoim sklepie internetowym znalazły się oferowane produkty. Kluczem do zainteresowania nimi twoich klientów jest przede wszystkim ich dobra prezentacja. Nie powielaj opisów umieszczanych na stronie producenta ani tym bardziej na konkurencyjnych stronach. Stwórz oryginalny opis, który w kilku słowach przedstawi klientowi korzyści, jakie zyska, kupując dany produkt.

Co powinno cechować dobry i skuteczny opis produktu? Przede wszystkim zwięzłość i emocjonalny wydźwięk. W krótkiej prezentacji musisz przedstawić atuty danego towaru i to, w jaki sposób mogą być one użyteczne dla klienta. Nie rozwadniaj opisów przesadnie długimi zdaniami czy charakterystyką - liczą się konkrety. Spróbuj jednak wpływać na emocje odbiorcy tego krótkiego tekstu. Pozwól mu poczuć, że trafił na towar wyjątkowy i pragnie go posiadać. Pamiętaj również o tym, aby opis był zrozumiały i napisany prostym językiem - staraj się unikać nadmiernej poetyckości lub profesjonalizacji języka. Zależy ci przecież na tym, by trafić do jak najszerszego grona odbiorców.

Zwróć uwagę na to, że prezentacja produktu na stronie to nie tylko opis. Zadbaj o dobór odpowiednich zdjęć, może także filmu prezentującego zalety towaru. Istotne jest także, by w takiej prezentacji znalazł się wyraźny element call-to-action - ma on zachęcić klienta do podjęcia decyzji o zakupie.