Administrator bezpieczeństwa informacji, w skrócie ABI, to osoba fizyczna powołana przez administratora danych osobowych, która - najogólniej - zajmuje się zapewnianiem przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych. Jakie zadania leżą w gestii administratora bezpieczeństwa informacji? Czy należy zgłosić go w rejestrze GIODO? Czy można powołać zastępcę ABI-ego? Wyjaśniamy poniżej.
ABI, czyli zadania administratora bezpieczeństwa informacji
ABI wypełnia w firmie dwa podstawowe zadania - zapewnia przestrzeganie przepisów związanych z ochroną danych osobowych oraz prowadzi rejestr zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych.
Minimalny zakres obowiązków ABI-ego został określony przez ustawodawcę. Przy czym przepisy dopuszczają poszerzenie kompetencji ABI-ego przez administratora danych, pod warunkiem, że nie naruszą one wykonywania podstawowych obowiązków przewidzianych ustawą.
Ważne! Administratorem bezpieczeństwa informacji może zostać jedynie osoba fizyczna, która:
|
Czy ABI podlega zgłoszeniu do rejestru GIODO?
Jeżeli administrator danych zdecyduje się na powołanie administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), ma obowiązek zarejestrować go do GIODO w terminie 30 dni od powołania.
Co ważne ABI, który został powołany przed 1 stycznia 2015 r. (czyli przed wejściem w życie zmian w ustawie) powinien zostać zgłoszony do GIODO do 30 czerwca 2015 r. Za zgłoszenie dotychczasowego ABI po tym terminie GIODO nie nakłada kar. Zatem obecnie można zarejestrować ABI w każdym momencie, z tym że powołany zgodnie z prawem ABI powinien być zarejestrowany w ciągu 30 dni.
Należy pamiętać, że administrator danych wciąż nie ma obowiązku powoływania ABI-ego.
Ważne! Administrator bezpieczeństwa informacji może zostać powołany w oparciu o umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o świadczenie usług. |
Jak zgłosić ABI do rejestru GIODO?
Zgłoszenie ABI-ego do GIODO, zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych, powinno zawierać:
oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, w tym numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli został mu nadany;
dane administratora bezpieczeństwa informacji:
imię i nazwisko,
numer PESEL lub, gdy ten numer nie został nadany, nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres administratora danych;
datę powołania ABI-ego;
oświadczenie administratora danych o spełnianiu przez administratora bezpieczeństwa informacji warunków określonych w art. 36a ust. 5 i 7 ustawy.
Art. 36a ustawy o ochronie danych osobowych ust. 5 Administratorem bezpieczeństwa informacji może być osoba, która:
ust. 7 Administrator bezpieczeństwa informacji podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki organizacyjnej lub osobie fizycznej będącej administratorem danych. |
GIODO opracował wyszukiwarkę ADO oraz ABI.
Zastępca administratora bezpieczeństwa informacji
W sytuacji gdy firma posiada kilka oddziałów lub chce odciążyć obecnego administratora bezpieczeństwa informacji, może powołać jego zastępcę. Na podjęcie tego typu kroków zezwala art. 36a ust. 6 ustawy o ochronie danych osobowych.
Zastępca administratora bezpieczeństwa informacji, tak jak sam ABI, musi spełniać wymogi art. 36a ust. 5 ustawy.
Co ważne, ustawa o ochronie danych osobowych nie nakazuje rejestracji zastępców ABI-ego w GIODO.
Polecamy: