Ubezpieczenie samochodu, czyli pakiet assistance za granicą należy do jednego z podstawowych i wymaganych przez przepisy prawa obowiązków właściciela/posiadacza pojazdu. O ile ubezpieczenie OC ma charakter ubezpieczenia obowiązkowego, o tyle ubezpieczenie assistance czy ubezpieczenie autocasco są ubezpieczeniami dobrowolnymi. Ubezpieczenia dobrowolne cechują się tym, że można w każdej chwili je nabyć lub z nich zrezygnować (w zależności od umowy z ubezpieczycielem). Ubezpieczenie dodatkowe, takie jak assistance, przydaje się w sytuacji nagłych awarii na drodze, gdzie kierowca musi skorzystać z pomocy np. lawety, serwisu ogumienia. O ile w Polsce będzie on w stanie poradzić sobie samodzielnie z awarią, np. organizując lawetę do najbliższego serwisu, o tyle za granicą może się to okazać problematyczne. Jak skutecznie się zabezpieczyć na takie sytuacje? Odpowiedź poniżej.
Assistance za granicą a polisa OC /AC
Assistance za granicą to ubezpieczenie, które zapewnia pomoc w razie awarii, wypadku, kradzieży czy innego zdarzenia drogowego poza Polską. Może obejmować m.in. holowanie, auto zastępcze, zakwaterowanie i transport do kraju.
Wiele polis AC lub pakietów OC oferuje assistance w ograniczonym zakresie (np. tylko w Polsce lub z limitem km).
Zakres assistance może podzielić na 2 kategorie:
- Assistance w ramach OC/AC:
- czasem zawarte w pakiecie z OC lub AC,
- uwaga: zakres może być ograniczony (np. tylko na terenie Polski lub z limitem km za granicą);
- Rozszerzone assistance międzynarodowe:
- dodatkowo płatne, pełen zakres usług w Europie lub poza nią,
- najczęściej wybierane przy podróżach turystycznych lub zawodowych.
Przed wyjazdem za granicę należy:
- przeczytać OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia);
- upewnić się, że:
- pomoc działa za granicą (konkretne kraje),
- pomoc obejmuje holowanie, nocleg, auto zastępcze,
- dostęp do pomocy ma charakter całodobowy.
Jeżeli obecne posiadane ubezpieczenie jest niewystarczające, trzeba wykupić osobną polisę assistance. Należy zwrócić uwagę, aby polisa assistance za granicą obejmowała:
- holowanie (min. 150–300 km lub do kraju);
- samochód zastępczy;
- zakwaterowanie (gdy naprawa trwa dłużej);
- transport kierowcy i pasażerów do Polski;
- pomoc tłumaczeniową i prawną;
- pokrycie kosztów napraw na miejscu;
- pomoc przy braku paliwa, rozładowanym akumulatorze, zgubieniu kluczy.
Oczywiście same parametry polisy są do uzgodnienia z agentem ubezpieczeniowym i należy je dopasować do potrzeb kierowcy i planowanej podróży.
Zanim kierowca zdecyduje się na zakup konkretnej polisy, warto sprawdzić, co dana polisa dodatkowa zapewnia, jakie są jej zakres i obszar obowiązywania.
Przede wszystkim trzeba sprawdzić zakres obowiązywania. Zdarza się, że do polis OC za niewielką opłatą agenci proponują assistance. Przeważnie jednak obowiązuje on np. 20, 30, 50 km od domu lub wyłącznie na terenie Polski. Dlatego też ważne jest to, aby wykupując assistance, sprawdzić zakres terytorialny obowiązywania, tj. jakie kraje obejmuje (np. kraje UE) lub w jakiej odległości od granicy z Polską, np. 200 km od granicy kraju. Wybierając się do konkretnego kraju i posiadając lub planując wykupić assistance, należy sprawdzić, jak daleko ono obowiązuje. Od zakresu obowiązywania assitance zależy cena takiego ubezpieczenia.
Na jakie przypadki/zdarzenia warto mieć assistance za granicą?
Przypadki, od których warto się zabezpieczyć:
- holowanie do najbliższego serwisu w razie awarii pojazdu;
- naprawa na miejscu zdarzenia – np. wymiana koła, akumulatora, oświetlenia;
- dostarczenie paliwa do pojazdu.
Gdy zaistnieje jedno z ww. przykładowych zdarzeń, kierowca będzie mógł skorzystać z posiadanego assistance i:
- dostarczyć pojazd lawetą do warsztatu samochodowego na terenie innego kraju,
- przetransportować niesprawny pojazd do Polski,
- otrzymać pojazd zastępczy na czas naprawy pojazdu za granicą,
- otrzymać pokrycie kosztów noclegu w razie naprawy pojazdu,
- otrzymać pomoc tłumacza,
- organizację i opłacenie transportu do domu lub celu podróży.
Przede wszystkim konieczne jest zweryfikowanie, co obejmuje assistance – tu ważne jest zapoznanie się z Ogólnymi Warunkami Umów danego ubezpieczyciela.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze assistance za granicą?
Wybierając pakiet assistance, należy zwrócić uwagę na następujące parametry:
- Limit holowania (km lub €) – im dalej, tym lepiej;
- Liczba interwencji rocznie – np. 2, 3 albo nielimitowane;
- Cena vs. zakres – tanie pakiety często mają duże ograniczenia;
- Czy działa od razu, czy po 24/48 h? – niektóre mają karencję;
- Formularz zgłoszeniowy i infolinia 24/7 w języku polskim.
Usługa | Co powinna obejmować (minimum) |
Holowanie pojazdu | Najlepiej min. 150–300 km lub do granicy/Polski |
Auto zastępcze | Na czas naprawy lub powrotu |
Zakwaterowanie | Gdy naprawa nie jest możliwa od razu |
Transport kierowcy i pasażerów | Do domu lub dalszego celu podróży |
Pomoc tłumacza | Gdy trzeba rozmawiać z lokalną policją, warsztatem itp. |
Pomoc w razie zgubienia kluczy, braku paliwa | Awaryjne otwarcie auta, dostarczenie paliwa, zmiana koła |
Naprawa na miejscu | Jeśli problem można usunąć bez holowania |
Pomoc prawna i medyczna | W razie kolizji lub urazów |
Wybór pakietu assistance zawsze będzie należał do kierowcy. Warto jednak przedtem dokładnie zweryfikować, gdzie jedziemy, jaka jest odległość do miejsca zamieszkania, by nie okazało się, że pakiet assistance jest niewystarczający do pokrycia np. lawety transportującej niesprawny pojazd do Polski.