We współczesnym świecie, gdzie niemal wszystko odbywa się online, dużą wagę przywiązuje się do nowoczesnych i niestandardowych dotąd rozwiązań marketingowych, niezależnie od branży. Ogromną rolę może odegrać blog ekspercki, który może być kanałem przyczyniającym się do znacznego wzrostu sprzedaży.
Tworzenie bloga eksperckiego – poszczególne etapy
Na samym początku należy zwrócić uwagę, że obecnie w niemal każdym miejscu na ziemi posiadamy dostęp do sieci, w której istnieje wiele stron i blogów. Największą popularność jednak zdobywają witryny o wysokiej jakości, które wzbudzają największe zaufanie potencjalnych klientów.
Każde przedsiębiorstwo planujące otwarcie bloga eksperckiego powinno zwrócić szczególną uwagę na jego poziom, który jest niejako wizytówką firmy przedstawianą klientom. Dla przedsiębiorstwa istotne będą etapy stworzenia strony, która dzięki zastosowaniu odpowiednich kroków osiągnie sukces.
Bardzo ważna jest analiza produktu, czyli podkreślenie właściwości produktów firmy, które będą korzystne i decydujące dla potencjalnych klientów. Często stosowanym zabiegiem jest porównanie produktu do tych, które są już obecne na rynku, oraz podkreślenie jego atrakcyjności na tle pozostałych firm, co już stanowi pewnego rodzaju przewagę marketingową nad konkurencją.
Sama analiza konkurencji jest elementem należącym do etapu badania rynku. Największym błędem, jaki może popełnić przedsiębiorstwo, jest wprowadzenie na rynek produktu bardzo zbliżonego do konkurencji i podkreślanie tego faktu. Istotne jest wyróżnienie się spośród wszystkich ofert. Nawet jeżeli okazuje się zbliżony (zdarza się, że niemal identyczny) do oferty konkurencji, to konieczne jest wyszczególnienie jego zalet.
Kolejnym krokiem powinno być określenie grupy docelowej klientów. Jest to istotne głównie po to, aby poprzez blog ekspercki dotrzeć do osób faktycznie zainteresowanych ofertą firmy. Każda grupa docelowa posiada różne oczekiwania i potrzeby, a ich zdefiniowanie pozwala na stworzenie takiej strony, która zainteresuje potencjalnych odbiorców i doprowadzi do faktycznej sprzedaży.
Ostatnim z celów jest obranie odpowiedniej strategii. Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od branży, powinno postawić sobie główne cele, a następnie wybrać sposoby ich realizacji i dążyć do wprowadzenia ich w funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Dobry blog, czyli jaki?
Istnieje kilka elementów świadczących o tym, że blog ekspercki prowadzony jest na wysokim poziomie, a tym samym klienci uznają go za profesjonalny.
Przede wszystkim na stronie powinien znajdować się formularz kontaktowy, dzięki któremu klient będzie mógł uzyskać informacje o produkcie czy usłudze w trybie online. Wiele osób obecnie rezygnuje z kontaktu telefonicznego, wybierając wygodniejszą dla nich formę wiadomości tekstowej właśnie przez formularz online. Popularna staje się również komunikacja z odbiorcami na portalach społecznościowych. Warto o nią zadbać, aby nie poczuli się oni zignorowani przez brak odpowiedzi ze strony firmy, np. na Facebooku.
Kolejnym istotnym elementem są opisy kategorii produktów znajdujących się w ofercie przedsiębiorstwa. Pod uwagę powinny być brane kwestie istotne dla potencjalnego klienta. Nie każdy jest ekspertem we wszystkich dziedzinach, dlatego język powinien być przystępny, jasny, bez zbędnych technicznych definicji. Warto tutaj wspomnieć również o ewentualnych zaletach produktów, takich jak dodatkowa gwarancja, specjalne certyfikaty itd.
Profesjonalna grafika to kolejny ważny komponent w przypadku bloga eksperckiego. Estetyczne, proste, ale jednocześnie profesjonalne banery oraz grafiki przedstawiające produkty firmy przyciągają klientów.
Istotne jest również zwrócenie uwagi na umieszczenie pełnych danych kontaktowych firmy – wpływa to nie tylko na łatwość dokonania zakupu przez klienta czy złożenia zapytania o dany produkt, ale na samą wiarygodność przedsiębiorstwa.
Dodatkowo wszystkie odnośniki prowadzące do podstron czy konkretnych produktów powinny być umieszczone w sposób czytelny dla użytkownika bloga.
Ostatnim, bardzo ważnym elementem jest zastosowanie odpowiedniego SEO bloga. Jakość tekstów na stronie to jedno, istotne są jednak odpowiednie tytuły, słowa kluczowe najczęściej wyszukiwane przez klientów oraz wiele innych składowych, którymi powinna zająć się osoba wtajemniczona w techniki SEO.
Blog ekspercki - co warto wiedzieć?
Blog ekspercki jest doskonałym narzędziem reklamy i promocji przedsiębiorstwa. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu strony, które wspomniane było wcześniej (wartościowe, rzetelne informacje, formularze kontaktowe, odpowiednie SEO), możliwe jest wygenerowanie dużego, a przede wszystkim wartościowego ruchu na stronie, przekładającego się bezpośrednio na zyski firmy
Można również zastosować inne działania wpływające na zwiększenie liczby użytkowników bloga. Dobrym pomysłem są prowadzone konkursy czy akcje promocyjne, dzięki którym można zyskać dodatkowy ruch na stronie, a przez to również zainteresowanie nowych, potencjalnych klientów. Nawet jeżeli taka osoba w tym momencie nie jest zainteresowana ofertą firmy, to dobre wrażenie, które zrobił na niej blog firmowy, może przełożyć się w przyszłości na zakup lub polecenie przedsiębiorstwa znajomym.
Czy warto stworzyć blog ekspercki?
Eksperci ds. marketingu uważają, że blog ekspercki to doskonałe posunięcie dla każdego przedsiębiorstwa. Należy zwrócić uwagę na korzyści płynące z jego stworzenia, które obecnie wydają się jednym z elementów przemawiających za tego typu marketingiem. Przede wszystkim jest to miejsce, gdzie trafiają osoby faktycznie zainteresowane produktem, strona – w tym przypadku blog – staje się więc przestrzenią sprzedaży, co już samo w sobie jest sukcesem.
Ponadto istotne jest zaufanie klientów, którzy oceniają wizerunek marki, a blog ekspercki kojarzy się z jakością i wiarygodnością. W przypadku dobrego contentu o wysokiej jakości i przyjaznej grafiki marka zdobywa przychylność odbiorców, co skutkuje zyskiem i kolejnymi poleceniami firmy.