Poradnik Przedsiębiorcy

Co to jest motto firmy i do czego powinno się odnosić?

Pewnie zastanawiałeś się, jakie motto będzie idealne dla twojej firmy. Myślałeś, do czego będzie nawiązywać i co tak naprawdę będzie mówiło o twojej działalności. Motto to idea przewodnia, która jest realizowana przez firmę i często można przeczytać o “poszerzaniu horyzontów” czy “dążeniu do wdrażania najnowszych technologii”. Czy jednak twórcy takich sloganów wiedzą, co to jest motto firmy? Powiemy ci, jak wyróżnić się swoim mottem na tle wielu firm działających na rynku.

Co to jest motto firmy?

Często utożsamiane jest ono z elementem budującym wizerunek firmy na zewnątrz. Często też błędnie bywa mylone z hasłem lub sloganem, choć jest czymś odmiennym. Hasło (reklamowe) na ogół jest bardzo krótkie i funkcjonuje na zasadzie skojarzenia hasło-firma, zwłaszcza w konkretnej kampanii reklamowej. Slogan to niezmienny element wizerunkowy, zdanie lub słowo, które krótko charakteryzuje profil twojej firmy, określa w pewien sposób jej archetyp. Dobry slogan jest dobrym wprowadzeniem do storytellingu. Kto z nas nie zna sloganów takich, jak “Just do it” czy “Dobra do ostatniej kropli”?

Co to jest motto firmy, skoro nie jest to ani hasło, ani slogan? To rodzaj ekstraktu z misji firmy, nakreślenie tego, co jest priorytetowe dla firmy, co uzasadnia jej funkcjonowanie tu i teraz. Misja firmy to nakreślenie tego, jak działa firma, jakie są jej standardy, co może oferować, w jaki sposób będzie to realizować itp. Motto jest samym konkretem, wskazuje, jakie priorytetowe cele chce zrealizować firma.

Co to jest motto firmy - antyprzykład

W sieci znaleźć można bez problemu motta firm, większych, mniejszych, reprezentujących najróżniejsze branże. Po zerknięciu na motto możemy z dużym prawdopodobieństwem przeczytać coś w rodzaju “Naszym celem jest zbudowanie znakomitych kontaktów z klientami i bycie rzetelnym i solidnym partnerem biznesowym”. Bardzo szczytne założenia, zawierające niewątpliwie element samodoskonalenia się firmy. Brakuje tutaj jednak pewnej ważnej cechy - konkretności. Każda firma chce coś robić jak najlepiej, kieruje się żądzą zysku i sukcesu i tym motywuje swoje istnienie i działanie. Na dobrą sprawę, pracując w jednej branży, u różnych pracodawców spotkamy się niemal z takimi samymi mottami, myślami przewodnimi, misją.

Kiedy motto jest skuteczne?

Pełne ogólników motta generują istotny problem - ich realizacja jest praktycznie niemożliwa do zmierzenia, a jeśli nawet - to niezwykle trudna. Nie jest łatwo powiedzieć, czy w danej chwili skutecznie są budowane znakomite kontakty z klientami - co gorsza, nie wiadomo, co należy przyjąć za punkt odniesienia dla owej znakomitości. Ten brak konkretnego celu przekłada się często negatywnie na motywację i działania pracowników.

Łatwiej ocenisz efektywność swoich pracowników i w ogóle działalność firmy, gdy w jej misji, a co za tym idzie, także w motcie, zawrzesz konkretne, mierzalne cele. Nie obawiaj się podawać określonych liczb i konkretnych dat. Niech twoje motto mówi: chcemy w ciągu trzech najbliższych lat stworzyć produkt A przy wykorzystaniu raczkującej na razie technologii B. Mamy zamiar stać się pionierami we wdrażaniu tej technologii w kraju i utrzymywać się jako niezmienny lider na rynku w branży C.

Wszystko jasne, klarowne, konkretne - wiadomo, jakie cele stoją przed firmą i kiedy chce je ona zrealizować. Łatwo będzie zmierzyć to, czy cel został wykonany i zweryfikować skuteczność działań firmy w oparciu o realizację. Wyrazisty cel to również dobra motywacja dla twoich pracowników.

Cel zrealizowany - i co dalej?

Ktoś może zapytać, jaki sens będzie miało to motto, gdy cel zostanie zrealizowany? Wspominaliśmy, czym ono jest i co odróżnia je od elementów kreujących wizerunek firmy. Kiedy misja jest określeniem narzędzi i sposobów dotarcia do celu, będzie ono celem samym w sobie. Kwintesencją jest stworzenie takiego motta, które nie będzie się dezaktualizowało i zawsze wyznaczy odpowiedni cel. W przywołanym wyżej motcie po pionierskim wdrożeniu technologii pozostanie zadanie utrzymywania pozycji lidera na rynku. To proste i mierzalne.

Należy pamiętać o jeszcze jednej ważnej rzeczy - motto firmy nie jest elementem jej wizerunku. To jeden z najważniejszych elementów w komunikacji wewnętrznej - to rodzaj definicji, która mówi, czym zajmuje się przedsiębiorstwo. Skierowane jest ono do wszystkich pracowników i wszyscy powinni je znać, aby mieć świadomość, dla jakiego celu pracują w danym momencie.

Mamy nadzieję, że skutecznie przedstawiliśmy ci, co to jest motto firmy, co odróżnia je od sloganu, hasła i misji firmy. Pamiętaj, żeby zawierało ono konkrety - wystrzegaj się wyznaczania sobie celów, których realizację trudno jednoznacznie ocenić.