0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Slogan reklamowy, czyli jak wygrywać na polu bitwy marketingowców

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W świecie marketingu i reklamy bardzo trudno jest się wybić na wyżyny i stać się rozpoznawalną marką. Na to, jak będziesz postrzegany i jak bardzo rozpoznawalny, ma wpływ wiele aspektów. Dobry slogan reklamowy może dać Ci przepustkę do świata biznesu i pokonać konkurentów w walce o klienta. Zakładając firmę, najczęściej zaczynamy właśnie od skonstruowania hasła reklamowego, które umożliwi nam zaistnieć i stać się rozpoznawalnym. W dużej mierze to od niego zależy, jak będziemy postrzegani i z czym kojarzeni. Tworząc zlepek umiejętnie dobranych słów, możemy w szybki sposób stać się marką, która prześlizgnie się przez tłum konkurentów w naszej branży.

Każda firma powinna mieć swoje hasło i slogan reklamowy. Nie należy jednak mylić tych dwóch pojęć, które niestety często są ze sobą utożsamione. Brak tej wiedzy często sprowadza się do popełniania wielu podstawowych błędów w budowaniu wizerunku swojej marki. Rozróżniając te dwa pojęcia i tworząc chwytliwy slogan reklamowy oraz wyróżniające nas hasło, możemy stać się pionierami w obrębie branży, w której pracujemy.

Slogan reklamowy - jak odróżnić przesłankę i motto marki?

Slogan reklamowy zawiera przede wszystkim unikalne informacje, które wyróżniają Twoją firmę. Widniejące obok znaku towaru krótkie zdanie, które jest bezpośrednio nastawione na grupę docelową, to właśnie wspomniane hasło reklamowe. Nie może być ono skomplikowane i trudne do zapamiętanie. Musi silnie oddziaływać na konsumentów, którzy z łatwością będą w stanie przytoczyć jego treść już po pierwszej styczności z nim. Uwypukla on walory produktu oraz podkreśla cechy, które sprawiają, że jesteś wyjątkowy i oryginalny. To ono jest przesłanką marki i wyraża jej misję i idee. W nim powinno być zawarte to, co powoduje, że masz przewagę nad konkurencją, np. Meble w drewnie – KLOSE (meble)

Slogan reklamowyto motto firmy. Często zawiera pewne obietnice oraz oddziałuje na emocje odbiorców. Jest to w pewnym sensie nasz znak firmowy, z którym jesteśmy utożsamiani. Może to być jedno słowo, jak również krótki apel. Slogan buduje wizerunek marki i jest silnie z nią związany. Tworząc go na początku naszej działalności, nie powinniśmy go zmieniać. Przykładem może być slogan firmy Nike: Nike – Just do it.

Slogan reklamowy - od pomysłu do realizacji

Na początek warto zadać sobie na podstawowe pytanie: po co mi slogan reklamowy? Z pozoru odpowiedź wydaje się banalnie prosta, jednak nie tylko przyciągnięcie potencjalnego klienta powinno być jego celem. Owszem, nasze wszelkie działania ukierunkowane są właśnie na konsumentów, którzy mają finansowo zasilić naszą firmę i pomóc jej funkcjonować. To jednak nie wszystko, czym powinniśmy się kierować. Sloganreklamowy to nasza wizytówka, nasze motto i sposób na wyróżnienie się. Właśnie przez niego będziemy identyfikowani z danym produktem, dlatego nie można bezmyślnie i przypadkowo połączyć kilku słów w jedną całość. Slogan powinien być jak mocne uderzenie. Musi zaskakiwać, czasem wzruszać, a nawet szokować. Najdłużej w pamięci konsumentów pozostają takie slogany, które potrafią czymś zainteresować. Może to być humorystyczne połączenie dwóch słów lub wyrażenie o metaforycznym znaczeniu. W reklamie bardzo chętnie wykorzystuje się ten zabieg językowy, który w niedosłownym sensie przekazuje pewną treść. Czasami pomysł rodzi się w naszych głowach w momencie, kiedy idziemy ulicą, a czasami musimy poświęcić więcej czasu, aby zrodziło się coś wyjątkowego i oryginalnego. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach, które umożliwią Ci stworzenie chwytliwego i ciekawego sloganu reklamowego.

  • Odzwierciedlenie Twojej marki: slogan musi być spójny z Twoim produktem czy firmą. Nie można pozwolić sobie na dowolność w tym aspekcie. Musi nawiązywać do naszej marki i automatycznie odsyłać klienta do nas. Ten proces można porównać do linku internetowego. Kiedy na jakiejś stronie mamy podany pewien adres strony, wiemy, że odsyła nas on na konkretną witrynę. Tak samo jest ze sloganem.

  • Zaakcentowanie wyróżniającej nas cechy: budując swoją markę, z pewnością bazujesz na wcześniej stworzonym pomyśle. Na pewno badałeś daną branżę i rynek, aby móc wpleść w ideę swojej firmy coś, czego nie ma konkurencja. Warto jest to podkreślić poprzez slogan reklamowy. Możesz zawrzeć w nim główną korzyść Twojego produktu lub usługi.

  • Postaw na prostotę i jasność przekazu: metaforyczne znaczenie jest bardzo pożądane w sloganach, jednak nie można przesadzać. Konsument nie może się domyślać, o co właściwie nam chodzi. Wszystko ma swoje granicę, których nie warto przekraczać. Najlepsze slogany reklamowe składają się najczęściej z dwóch do trzech słów. Po pierwsze łatwo je zapamiętać, a po drugie ich treść jest prosta w odbiorze i przede wszystkim jest zrozumiała dla potencjalnych klientów, np. „No to Frugo”

  • Zapamiętywalność: jest wiele sloganów, które nawet pomimo bariery językowej są znane na całym świecie. Mowa tutaj o sloganach w języku angielskich, które nie są nawet w Polsce tłumaczone na nasz język ojczysty, a każdy rozumie ich przesłanie, np.: „I'm lovin it” (McDonald), „Connecting people” (Nokia). Te marki są znane praktycznie w każdym zakątku świata i każdy, kto usłyszy powyższe słowa, wie, że chodzi o daną firmę. Każde przedsiębiorstwo powinno dążyć do osiągnięcia takiego celu.

  • Oryginalność Twoim sprzymierzeńcem: najlepsza jakość, najniższa cena, wyjątkowość itd. to nie podbije serc konsumentów. Te słowa nic nie wnoszą i tak naprawdę nie wyróżnią Cię na tle innych. Musisz zajrzeć głębiej, stworzyć coś, czego jeszcze nie było. Efekt zaskoczenia, humor, slogan, który spowoduje, że ktoś, kto pierwszy raz na niego spojrzy, zatrzyma się na ulicy. Musisz się wyróżniać, aby podbić rynek.

Upoluj odpowiednią ofiarę

Każda marka ma pewną grupę docelową, na której się koncentruje i pod którą tworzy swoje produkty lub do której kieruje swoje usługi. Musimy więc bardzo dobrze poznać naszych odbiorców, ich potrzeby, zainteresowania i pragnienia. Nie możemy wszystkich mierzyć jedną miarą i jeżeli naprawdę chcemy pozyskać klienta, powinniśmy kierować ofertę bezpośrednio do niego. Inaczej należy podejść do branży, zajmującej się zabawkami dla dzieci, a inaczej lekami dla emerytów. Młodzi ludzie cenią sobie humor, starsi stawiają raczej na korzyści i prosty przekaz. Jeżeli nasz slogan reklamowy dostosujemy do określonej wcześniej grupy docelowej, łatwiej będzie pozyskać potencjalnego klienta.

Pojaw się na nowo dzięki sloganowi reklamowemu

W przeciwieństwie do sloganu reklamowego, który praktycznie przez cały czas lub dłuższy okres pozostaje niezmienny, hasła reklamowe tworzone dla danej firmy pojawiają się często w zmienionej lub całkiem innej formie. Mają one na celu pokazanie czegoś nowego lub dotarcie do nowej grupy konsumentów. W branży odzieżowej czy meblowej niekiedy każda kampania ma swój slogan reklamowy, który wyróżnia je nie tylko w obrębie całej branży, ale również samej firmy. Wyróżnienie to jej główny cel. W jakich okolicznościach możemy wprowadzać nowe hasło reklamowe?

  • W momencie, w którym chcemy pozyskać nowych klientów, dotrzeć do innej grupy społecznej niż do tej pory.
  • Jeżeli chcemy pokazać i uwydatnić pewne zmiany, jakie zaszły w naszej ofercie.
  • Wprowadzając na rynek nową kampanię lub ofertę.
  • W sytuacji, kiedy rozbudowujemy naszą firmę i zmienia się główny nurt i kierunek, w jakim podążamy.
  • Kiedy chcemy rozszerzyć naszą działalność na nowe rynki, branże czy państwa.

Dobrym sloganem i hasłem reklamowym jesteś w stanie kupić klienta. Brzmi banalnie, ale właśnie dzięki odpowiednio dobranym słowom oraz związkom frazeologicznym możesz osiągnąć zamierzony sukces. Bawiąc się słowem, metaforą czy skojarzeniami, zwabiasz klientów. Nie możemy jednak dać się za bardzo ponieść fantazji. Wiele sloganów zostało wycofane ze względu na zawarte w nich obraźliwe teorie, słowa lub często "niesmaczną" ich dwuznaczność - tego powinniśmy się wystrzegać. Powodzenie firmy zależy od nas, to my jesteśmy w pełni odpowiedzialni za jej sukces.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów