Czy jedno konto bilansowe może mieć dwa znaczniki w JPK CIT?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Przekazywane w formie elektronicznej księgi podatkowe jednostki muszą być uzupełnione o dodatkowe dane określone w rozporządzeniu wydanym w tym zakresie. Wśród tych dodatkowych informacji znajdują się znaczniki przypisane do odpowiednich kont. Przedsiębiorcy prowadzący księgi rachunkowe zastanawiają się często, czy jedno konto bilansowe może mieć dwa znaczniki w strukturze JPK CIT i jak prawidłowo wykazać je w ewidencji.

Znaczniki kont dla plików JPK CIT

Na początku wskażmy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Ww. odrębnymi przepisami są regulacje ustawy o rachunkowości. Na podstawie tych przepisów jednostki zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych na potrzeby ewidencji prowadzą konta bilansowe i konta pozabilansowe. Konto bilansowe służy do ewidencji aktywów i pasywów jednostki. Ich salda na koniec okresu są wykazywane w bilansie. Natomiast konta pozabilansowe służą do ewidencji informacji, które nie są ujmowane bezpośrednio w bilansie.

Następnie zwróćmy uwagę, że zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o CIT podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać je właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca 7. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej JPK CIT.

W myśl art. 9 ust. 1d ustawy o CIT z ww. obowiązku są zwolnieni podatnicy:

  1. zwolnieni od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z wyjątkiem fundacji rodzinnych;
  2. o których mowa w art. 27a (osiągający dochody zwolnione);
  3. prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Dodatkowo zgodnie z art. 9 ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia zakres dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu w formie elektronicznej, oraz sposób ich wykazywania w tych księgach, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ksiąg.

Na mocy ww. delegacji wydane zostało Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 roku w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z §  2 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia dodatkowymi danymi, o które należy uzupełnić księgi, są znaczniki identyfikujące konta ksiąg wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta stanowiącego załącznik do rozporządzenia.

Słownik znaczników identyfikujących konta ksiąg dla jednostek pozostałych (innych niż banków, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, jednostek działalności pożytku publicznego, funduszy inwestycyjnych, domów maklerskich, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych) został określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

Zgodnie z §  2 ust 3 rozporządzenia dodatkowe dane, o których mowa w ust. 1 pkt 3 (znaczniki kont), przyporządkowuje się na podstawie kryteriów klasyfikacyjnych przyjętych dla zapisów zdarzeń w księgach, wynikających z przepisów o rachunkowości.

Czy jedno konto bilansowe może mieć dwa znaczniki?

Jak wynika z ww. §  2 ust 3 rozporządzenia, podatnik, dokonując wyboru odpowiedniego znacznika, powinien w tym zakresie korzystać z regulacji wynikających z ustawy o rachunkowości, a zatem znaczniki kont należy przypisać zgodnie z przyjętym przez podatnika planem kont. Jednostki prowadzące księgi powinny zatem przypisać znaczniki do poszczególnych kont, zgodnie ze stanem rzeczywistym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o rachunkowości jednostka powinna mieć dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, a w szczególności dotyczące sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej zakładowego planu kont, ustalającego wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.

W tym miejscu wyjaśnijmy, że w węźle ZOiS (Zestawienie Obrotów i Sald) dla pliku JPK CIT dla kont księgowych przewidziano dwa główne pola przeznaczone na znaczniki:

  • S_12_1 – pierwsze pole znacznika (obligatoryjne),
  • S_12_2 – drugie pole znacznika (fakultatywne).

Dodatkowo istnieje pole S_12_3, które służy do oznaczania powiązań kont z rozliczeniem podatku dochodowego.

Na stronie Ministerstwa finansów w sekcji pytań oraz odpowiedzi dotyczących plików JPK CIT (https://podatki-arch.mf.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk_pd/pytania-i-odpowiedzi-jpk_pd/) znajdziemy następujący przypadek:

„Pytanie nr 23.

Pola S_12_1, S_12_2 i S_12_3 dotyczą znaczników identyfikujących konta rachunkowe wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta rachunkowe, określone w załącznikach do rozporządzenia. Pola S_12_1 i S_12_2 oparte są o jeden słownik Mapę kont, a pole S_12_3 oparte jest o osobny słownik Mapę kont PD. Pola S_12_2 i S_12_3 są fakultatywne. Kiedy (w jakiej sytuacji) należy wypełniać pole S_12_2, a kiedy (w jakiej sytuacji) należy wypełniać pole S_12_3?

Obowiązkowe jest co do zasady zastosowanie jednego znacznika. Uwzględniono wniosek zgłoszony w toku konsultacji podatkowych i w szczególnych przypadkach podatnik może zastosować maksymalnie dwa znaczniki identyfikujące konto ksiąg, dla których wykorzystano nazewnictwo wynikające z bilansu oraz rachunku zysków i strat. W związku z powyższym pole S_12_1 jest polem obligatoryjnym, natomiast pole S_12_2 jest polem fakultatywnym. Pole S_12_3 wypełniamy w przypadku, gdy do danego konta przyporządkujemy znacznik tzw. »podatkowy« wskazany w słownikach znaczników stanowiących załączniki do rozporządzenia […]”.

Również w odpowiedzi na pytanie nr 48 Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że znaczniki identyfikujące konta ksiąg powinny zostać zastosowane przy kontach, zgodnie z prezentacją wskazaną w słownikach znaczników, określonych w załącznikach do rozporządzenia w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi.

Co do zasady obowiązkowe jest zastosowanie jednego znacznika z grupy znaczników użytych w słownikach do pól S_12_1 i S_12_2. W szczególnych przypadkach zgodnie ze strukturą JPK_KR_PD podatnik może stosować maksymalnie dwa znaczniki identyfikujące konto ksiąg, dla których wykorzystano nazewnictwo wynikające z bilansu oraz rachunku zysków i strat.

Zasada podstawowa wskazuje, że jeden znacznik powinien być przyporządkowany do jednego konta. Dopuszczalnym wyjątkiem jest możliwość przypisania maksymalnie dwóch znaczników do jednego konta. W takim przypadku mogą to być tylko takie znaczniki, które odpowiadają nazewnictwu bilansu oraz rachunku zysków i strat.

Z przedstawionych wyjaśnień wynika zatem, że konstrukcja pliku JPK CIT dopuszcza stosowanie dwóch znaczników do jednego konta, przy czym takie działanie powinno stanowić sytuację wyjątkową, ponieważ zasadą jest stosowanie jednego znacznika do jednego konta.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów