Sprzedaż internetowa to wyzwanie i jednocześnie przyjemna praca, która pozwala realizować swoje plany i spełniać się jako dobry i szanowany przedsiębiorca. Przeświadczenie, że e-commerce to branża, która ma ograniczony kontakt z klientem, jest błędne i nieuzasadnione. Współczesna technologia daje nam tysiące możliwości, które doskonale sprawdzają się w nawiązywaniu i utrzymywaniu stałych relacji z naszymi internautami. Trzeba tylko chwycić wiatr w żagle i nie przegapić okazji, jaką jest e-mail marketing.
Skuteczny e-mail marketing to niteczka, która doprowadzi Cię do samego klienta. Na początku trzeba wybrać dobrą i sprawnie funkcjonującą platformę mailingową. Wiele z nich jest bezpłatnych, ale istnieją również takie, do których mamy dostęp po dokonaniu określonej zapłaty. Jednak nie zawsze to, co droższe, oznacza lepsze. Przede wszystkim platforma powinna szybko i sprawnie funkcjonować. Nie można sobie pozwolić na długotrwałe problemy z wysyłką wiadomości lub nieustannie martwić się, czy maile dotarły do naszych odbiorców. Równie istotna jest dostępność szablonów, które umożliwiają tworzenie wiadomości. O całą grafikę zadba już sama platforma. Jednak jedną z najważniejszych funkcji, na którą trzeba zwrócić uwagę przy wyborze platformy mailingowej, jest narzędzie, które umożliwia analizę naszych maili. Co to oznacza? Poprzez mailing możemy nie tylko komunikować się z klientami, ale również śledzić statystyki, dotyczące otrzymywanych przez odbiorców naszych maili. Możemy dowiedzieć się, które z nich zostały otworzone, a które wylądowały w koszu. Dzięki temu z łatwością zbadamy naszą skuteczność i na tej podstawie będziemy mogli wprowadzać udoskonalenia i zmiany.
E-mail marketing - jedno narzędzie, wiele celów
E-mail to przede wszystkim narzędzie, którego używamy do komunikowania się i przesyłania wiadomości. W e-commerce e-mail marketing może spełniać nie tylko tę jedną funkcję. Wszystko zależy od tego, jaki jest nasz cel i jak chcemy go realizować. Decydując się na taką formę marketingu jak e-mail marketing, trzeba zatem zastanowić się, co właściwie chcę przez to osiągnąć, a potem działać. Jeżeli jeszcze nie masz pomysłu na dobre wykorzystanie poczty elektronicznej w swojej firmie, to może któryś z proponowanych pomysłów przypadnie Ci do gustu.
Katalogi sprzedażowe - jeżeli Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży lub pokazanie nowej kolekcji ubrań czy najnowocześniejszego sprzętu, to ta forma mailingu z pewnością Ci się spodoba. Tak skonstruowany mail wygląda jak wirtualny katalog, który jest podzielony na sekcje w celu ułatwienia znalezienia przez odbiorcę interesującego go produktu. Oprócz treści istotna jest również grafika. Musisz zainteresować swojego klienta, przykuć jego uwagę. Grafika nie powinna jednak dominować nad treścią. Pamiętaj, że mailing nie jest tylko formą reklamy, ale również zacieśnia więzi pomiędzy sprzedawcą a klientem.
Newsletter - coraz częściej praktykowana forma e-mail marketingu. Jest skuteczna, a przy tym bardzo łatwa we wdrożeniu w swojej kampanii. Newsletter koncentruje się przede wszystkim na budowaniu relacji z klientem. Nie jest to zwykła reklama czy bezpośrednie zachęcanie do zakupów. Tutaj chodzi o coś więcej, o zaprezentowanie swojej firmy od jak najlepszej strony. Niezwykle ważna jest tutaj grafika oraz tytuł wiadomości. Gotowe szablony świetnie sprawdzają się w tej sytuacji. Warto pomyśleć o tym, aby newsletter był odzwierciedleniem firmy i jej charakteru. Powinien zawierać kolory logotypu oraz nazwę i logo firmy. Jest to Twoja wizytówka, która, jeżeli będzie dobrze zaprojektowana, zostanie w pamięci odbiorcy na długo. Musisz jednak pamiętać, że newsletter to przede wszystkim wysokiej jakości treść. Musi zawierać konkretne informacje, np. nowości z Twojej branży, filmiki instruktażowe, ciekawostki lub zapowiedzi nowych kampanii.
Kupony rabatowe i wyprzedaże - poprzez pocztę elektroniczną możesz również dostarczać swoim klientom kupony rabatowe, bony na konkretne produkty lub informować ich o nadchodzącej wyprzedaży. Powinni poczuć się wyróżnieni spośród internautów, którzy nie należą do Twojej bazy mailingowej. Daj im coś od siebie, a w przyszłości z pewnością Ci się to zwróci. Co, jeżeli nie promocja działa na klienta zachęcająco?
Tablica informacyjna - prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż i nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań i tworzenie coraz większej ilości ofert. To również ludzie, którzy w firmie pracują, dbają o jej rozwój i troszczą się o jej sukces. W każdej firmie coś się dzieje i to w większości przypadków najbardziej interesuje klienta. Jest ciekawy, jak funkcjonuje dana marka, jak wygląda od kuchni. Zdradź swoim subskrybentom kilka tajemnic z życia swojej firmy. Informuj ich o nadchodzących wydarzeniach i odbytych szkoleniach i warsztatach. Przedstawiaj nowych pracowników i chwal się sukcesami w branży. Zyskasz dzięki temu zaufanie wśród internautów.
Poradniki - odgrywają rolę edukacyjną. Można ując je w formie infografik, prezentujących sposób użytkowania danego produktu lub wideo instruktażowe, które pokazuje, jak obsłużyć nową pralkę czy iPhone. Nowości, wprowadzane na rynek, często przysparzają użytkownikom wielu problemów. Dotyczy to zwłaszcza sprzętu elektronicznego i nowoczesnych zabawek. Wysyłając maila instrukcją obsługi lub możliwością wykorzystania danego przedmiotu, nie tylko zainteresujesz ich czymś nowym, ale być może zachęcisz do zakupu.
Ankiety - Ty również potrzebujesz informacji zwrotnej od swoich klientów. Buduj swoją firmę na opiniach i ocenach innych. Możesz to uczynić przy pomocy ankiet, wysyłanych do odbiorców. Nie możesz jednak robić tego zbyt często, ponieważ nie wszyscy chętnie odpowiadają na pytania, dlatego postaraj się, aby kwestionariusz był krótki, prosty i dotyczył konkretnych informacji, np. obsługi klienta, opinii o konkretnych produktach czy wyglądu i użyteczności Twojej strony internetowej.
Prawa, którymi rządzi się e-mail marketing
Jeżeli już zdecydujemy się na prowadzenie takich działań promocyjnych jak e-mail marketing, musimy pamiętać o zasadach, które sprawią, że będziemy skuteczniejsi, a nasza praca będzie przynosiła pożądane efekty. To od Ciebie zależy, czy skorzystasz z cennych wskazówek. A może masz własny pomysł, jak udoskonalić kampanię mailingową?
Systematyczność i regularne wysyłanie maili - jest to główna zasada e-mail marketingu. Regularnie wcale nie musi oznaczać często, wręcz przeciwnie. Liczne maila mogą jedynie wywołać irytacje i znudzenie u odbiorcy. Lepiej skoncentrować się na wysokiej jakości treści, niż na masowym rozsyłaniu maili. Warto poinformować swoich subskrybentów o częstotliwości otrzymywania od Ciebie maili.
Aktualna treść - z pewnością nie zainteresujesz swojego odbiorcy sprzętem narciarskim w upalny dzień, kiedy wszyscy opalają się na plaży. Dobrze przemyśl każdą wiadomość, aby kampania zakończyła się powodzeniem.
Ciekawe i bogate w treść informacje - w e-mail marketingu trzeba skoncentrować się przede wszystkim na budowaniu stałych relacji z klientem, a nie na samej sprzedaży. Każde narzędzie ma swoje przeznaczenie, a poczta elektroniczna służy komunikowaniu się. W e-commerce spełnia ona również rolę reklamy.
Personalizacja - dobry mail to taki, który jest skierowany do konkretnego odbiorcy i zawiera treść zgodną z jego zainteresowaniami i preferencjami. Pamiętaj o bezpośrednim zwrocie imiennym do swojego subskrybenta oraz o odpowiedniej treści.
Obraz i grafika - sam tekst może niektórym wydać się nudny i niekiedy odbiorca rezygnuje z przeczytania go. Może warto pomyśleć o ciekawej grafice, filmie video lub infografice. Czasem łatwiej jest coś pokazać niż opisać.
- Analiza i zmiany - śledź kliknięcia dostarczanych maili, dowiesz się, które wiadomości spełniły swoją funkcję i zostały otworzone, a które nie. Być może treść nie była adekwatna do zainteresowań odbiorcy, a może popełniasz jakiś błąd. Analiza pomoże Ci uniknąć kolejnych błędów planując działania e-mail marketingowe.