Poradnik Przedsiębiorcy

Jak połączyć e-mail marketing z contentem? Praktyczne wskazówki

Planujesz rozpocząć w niedługim czasie kampanię e-mail marketingową? To bardzo dobry wybór, musisz jednak pamiętać, jak ważną rolę odgrywa w tego rodzaju działaniach wartościowy content. Dzięki dobrze dobranym i stojącym na wysokim poziomie treściom bez problemu będziesz mógł nawiązać długą i owocną relację ze swoimi subskrybentami. Zdradzimy ci, w jaki sposób twój e-mail marketing zyska na skuteczności poprzez dobór właściwego contentu!

E-mail marketing - źródło korzyści

Chociaż można spotkać się z głosami, że e-mail marketing w dobie ogromnej popularności SEM, social media czy marketingu mobilnego odszedł do lamusa i jest znakiem minionych czasów, to jednak prowadzone przez specjalistów badania przeczą takiej teorii. DMA’s National Client E-mail Report 2015 wyraźnie pokazuje, że obecnie kampanie e-mail marketingowe generują zwrot z inwestycji średnio na poziomie 3800%! Co to oznacza w praktyce? Że każda złotówka, którą wydasz na kampanię e-mail marketingową, przyniesie ci 38 złotych dochodu. Brzmi przekonująco?

Jeśli zdecydowałeś się na e-mail marketing w twojej firmie, wykonałeś bardzo dobry krok. Jednak pamiętaj, że nie jesteś jedynym, który uznał e-maile za dobrą formę promocji swojego przedsiębiorstwa, w związku z czym skrzynki mailowe użytkowników sieci przepełnione są różnego rodzaju wiadomościami. Sposobem na to, aby wyróżnić się spośród tego nawału, jest stworzenie dobrego, wartościowego contentu, który zainteresuje internautę i nakłoni do wykonania odpowiedniego działania.

Content i e-mail marketing - szerokie zastosowania

To, jakiego contentu używasz w e-mail marketingu, ma znaczenie nie tylko w samej kampanii, ale również podczas budowania bazy subskrybentów. Odpowiednio dostosowane treści mogą skutecznie zachęcić odwiedzających twoją stronę internetową do pozostawienia adresu e-mail. Wspomniany już wcześniej raport DMA pokazuje, jakimi najczęściej sposobami specjaliści od marketingu starają się przekonać użytkowników, aby ci zgodzili się dopisać do listy subskrybentów. 28% ankietowanych stwierdza, że starało się pozyskać mail na drodze konkursu lub poprzez udostępnienie treści premium użytkownikom, którzy zgodzili się dodać swój mail do listy mailingowej. Ponadto około 20% marketingowców stara się zachęcić internautów różnego rodzaju rabatami. Można stwierdzić, że są to podstawowe sposoby wykorzystania treści przy budowaniu bazy danych, jednak aby były one naprawdę efektywne, trzeba zastosować pewne ogólne zasady.

Sprawdź, w jakim celu internauci docierają na twoją stronę internetową. Dzięki temu dowiesz się, jakie są ich potrzeby oraz problemy - wówczas zastanów się, w jaki sposób możesz je rozwiązać. Potem daj im to, czego potrzebują - czy będą to e-booki, raporty, poradniki czy kursy internetowe. Wyraźnie zareklamuj je na swojej stronie i umieść call-to-action - niech odwiedzający będzie przekonany o tym, że trafił we właściwe miejsce i oferowana przez ciebie treść rozwiąże jego problemy. Jeśli poczuje, że to właściwy wybór, nie będzie miał większych wątpliwości, czy pozostawić maila w zamian za interesującą i użyteczną treść.

W pozyskiwaniu nowych adresów w bazie mailingowej skuteczna jest również formuła treści premium, dostępnych tylko dla subskrybentów. Jak efektywnie wdrożyć tę metodę? Sprawdź, które treści na twojej stronie, a jeszcze lepiej - blogu, czytane są najczęściej. Zamieść tam informację o dodatkowych treściach, pogłębiających tematykę poruszaną w często przeglądanych postach (artykułach) - odbiorca już okazał pewne zainteresowanie, więc pewnie chętnie dowie się czegoś więcej. Dostęp do treści dodatkowych będzie wymagał jednak pozostawienia przez niego swojego adresu mailowego. Co może być taką dodatkową treścią? Infografika, dodatkowy artykuł, nagranie wideo czy po prostu dalsza część czytanego przez odbiorcę wpisu lub artykułu  - możliwości jest naprawdę sporo.

Kampania e-mail marketing

Content będzie szczególny ważny w działaniach, które będziesz realizować w trakcie kampanii e-mail marketingowej. Treści, które zamieścisz w newsletterach oraz mailingu, będą miały bezpośredni wpływ na to, jakie działania podejmie użytkownik, do którego trafi twoja wysyłka. Content będzie twoją wizytówką, więc rozpocznij swoją prezentację już od pierwszego maila, który trafi do twojego nowego subskrybenta. Autoresponder będący wiadomością potwierdzają zapis do bazy mailingowej to jeden z najważniejszych elementów budowania relacji z klientem. Zacznij ją od krótkiego przedstawienia swojej firmy w autoresponderze powitalnym, zamieść podziękowania za dołączenie do grona subskrybentów oraz ofiaruj drobny upominek - kupon rabatowy lub ciekawą treść premium.

W wysyłce mailingu nie marginalizuj znaczenia contentu - wiadomości, które przychodzą do subskrybentów nie mogą koncentrować się jedynie na sprzedażowych c-t-a. Postaraj się, aby zamiast naszpikowanych przyciskami “kup”, “skorzystaj z okazji”, maile zawierały wartościowe porady, inspiracje, ciekawostki - znacznie chętniej będą one przyjmowane przez odbiorców. Nachalne działania sprzedażowe w e-mail marketingu często kończą się wypisaniem użytkownika z listy mailingowej.

Pamiętaj o tym, że wiadomość, którą wyślesz do subskrybenta, będzie czymś w rodzaju zajawki, zachęty, przedsmakiem tego, co odbiorca znajdzie na landing page. Spraw, aby treść maila była dla niego atrakcyjna i zachęcała go skutecznie do odwiedzenia strony docelowej, na której dokonać będzie mógł określonej konwersji. Zwracaj uwagę na to, aby sposób prezentacji contentu w mailu był zgodny z tym, co użytkownik napotka na stronie docelowej. Jeśli elementy graficzne, hasła, ogólny wygląd landing page będzie różnił się od tego, co odbiorca zobaczy w wiadomości, to może on szybko zrezygnować z dalszych działań na stronie docelowej - niekiedy domyślając się, że może to być nawet próba oszustwa. Pilnuj, aby tekst zamieszczony w wiadomości nie był zbyt długi, za to odpowiednio sformatowany - wprowadź dużo światła do tekstu, wyróżniaj jego poszczególne części.

Najważniejsze w aspekcie treściowym mailingu jest odpowiednie dopasowanie treści do konkretnego odbiorcy. Wykorzystaj możliwości segmentacji swoich subskrybentów i personalizacji treści - dzięki temu do danego użytkownika trafi coś, co w rzeczywistości jest dla niego interesujące. Niedopasowanie treści często jest przyczyną wypisania się z list mailingowych lub ignorowania wysyłanych wiadomości. Świetnym rozwiązaniem w e-mail marketingu jest dynamiczny content, który będzie kształtowany na podstawie analizy behawioralnej użytkowników.

Przedstawiliśmy ci najważniejsze zasady zastosowania contentu, których powinieneś przestrzegać, jeśli chcesz prowadzić e-mail marketing. Sprawne działania e-mailowe i content marketingowe przyniosą ci znaczne korzyści i sprawią, że twoja wysyłka będzie generować znaczne zyski.