Poradnik Przedsiębiorcy

Odbiorcy w social media - jakie typy osób śledzą nasz fanpage?

Portale społecznościowe gromadzą miliardy profilów osób z całego świata. Taka zgromadzona baza to istna skarbnica wiedzy dla tych, którzy prowadzą kampanię w social media. Obserwując zachowania, jakie występują na popularnych serwisach, można je wykorzystać do grupowania użytkowników ze względu na pewne typy zachowań. Ukryty followers czy może łowca okazji? Sprawdź, jaki typ osobowości ty reprezentujesz!

Odbiorcy w social media - rodzaje zachowań użytkowników

Biorąc pod uwagę zaangażowanie użytkowników na firmowych profilach w social media, można wyodrębnić następujące typy zachowań:

  1. Ukryty followers - odbiorcy w social media, którzy reprezentują tę grupę osób, zazwyczaj nie wchodzą w interakcję z brandem. Z tego względu nie są one istotnym ogniwem w naszej kampanii sprzedażowej. Bardzo trudno zaktywizować taką osobę i nakłonić do jakiejkolwiek reakcji na nasze działania. Ukryty followers woli pozostać w cieniu, śledząc jedynie to,  co się dzieje na lubianych profilach.

  2. Odświętny gracz - takie osoby czasami wchodzą w interakcje z obserwowaną firmą. Nie są to najważniejsi odbiorcy, jednak warto mieć ich  na uwadze, ponieważ często są to osoby, które miały już wcześniej doświadczenie z marką i zdarza im się wystawić pozytywną rekomendację.

  3. Łowca okazji - ta grupa to bardzo ważni odbiorcy w social media. Przeglądają profile w poszukiwaniu okazji i przecen, traktując portale społecznościowe jak gazetki promocyjne i sklep internetowy w jednym. Nie są to konkretni fani danej marki, a jedynie osoby, które uważają, że kupowanie przez portale społecznościowe to szybki i łatwy sposób na zakupy.

  1. Krytyk - to również niezwykle istotna grupa osób, która miała doświadczenie z daną marką, jednak nie do końca wyraża zadowolenie. Należy bardzo uważać, bo często mogą pojawiać się negatywne wpisy od tego typu użytkowników, na które trzeba szybko i w odpowiedni sposób reagować. Nie należy jednak traktować krytyków jako samo zło. Czasem te negatywne opinie mogą być świetną podpowiedzią o błędach i problemach, z jakimi użytkownicy spotykają się, kupując nasze produkty.

  2. Hejter - nie należą oni do grona naszych klientów, jednak zazwyczaj bardzo aktywnie reagują na umieszczane posty. Niestety ich interakcja zazwyczaj jest negatywna i to bez jakiegoś konkretnego powodu. Hejterzy są negatywnie nastawieni na wszystko, co zobaczą w internecie i nie mamy na to wpływu.

  3. Konkursowicze - są to odbiorcy w social media, którzy bardzo chętnie wchodzą w interakcję z marką, jednak jedynie wtedy, kiedy mogą uzyskać z tego jakąś korzyść. Chętnie biorą udział w konkursach oraz promocjach i prawdopodobnie tylko dla nich polubili nasz fanpage.

  4. Wierny fan - ostatnia grupa to najbardziej pożądani użytkownicy, którzy polubili nasz profil ze świadomego wyboru. Najczęściej zakupili już niejeden nasz produkt i są z niego bardzo zadowoleni, chętnie rekomendują ofertę znajomym, oceniają i bronią markę przed hejterami.

Odbiorcy w social media - rodzaje zachowań

Ze względu na typy zachowań osób, które są naszymi znajomymi, możemy również wyróżnić:

  1. Działacza - ten rodzaj znajomych bez przerwy przesyła zaproszenia do polubienia jego nowej strony czy grupy. Nie ma dla niego znaczenia, czy byłbyś zainteresowany tematyką proponowanych przez niego profili, zależy mu tylko na jak największej liczbie zdobytych osób.

  2. Dziennikarza - jeśli jesteś ciekawy, co dzieje się na świecie, wystarczy, że wejdziesz na portal społecznościowy, a z pewnością znajdzie się tam osoba, która poinformowała wszystkich o istotnych newsach. Dziennikarze zawsze stoją na straży, aby przekazać wszystkie informacje, które aktualnie mają miejsce i odpowiednio je skomentować.

  3. Rodzica -  w szczególności dotyczy to młodych rodziców, którzy dodają na swoim profilu mnóstwo zdjęć swoich pociech. Dowiadujemy się codziennie, co nowy członek rodziny powiedział, co zrobił czy co zjadł.

  4. Miłośnika zwierząt - filmiki ze śmiesznymi psami czy memy z kotami to ich specjalność. Miłośnicy zwierząt codziennie dostarczają nową  porcję śmiesznych zwierzaków, nie zapominając o odpowiednim komentarzu.

Dobrze jest wiedzieć jacy są odbiorcy w social media, w szczególności, kiedy prowadzi się firmowy profil. Najlepiej samemu przeanalizować sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje z marką i podzielić swoich fanów na odpowiednie grupy. Takie działania z pewnościa pomogą w doborze kampani i szukaniu sposobów na aktywizację grupy docelowej.