e-Urząd Skarbowy nieustannie poszerza zakres funkcji, z których podatnicy mogą korzystać bez konieczności bezpośredniej wizyty w placówce organu podatkowego. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w serwisie zostanie wkrótce udostępniony formularz ZAP-3. W jaki sposób podatnicy będą mogli uwierzytelnić dane aktualizowane za jego pomocą?
Do czego służy formularz ZAP-3?
Formularz ZAP-3 służy do zgłoszenia lub aktualizacji danych osób fizycznych, które:
-
posiadają numer PESEL;
-
nie prowadzą działalności gospodarczej;
-
nie są zarejestrowane do VAT;
-
nie są płatnikiem podatków;
-
nie są płatnikiem składek ZUS.
Za jego pośrednictwem można dokonać następujących zgłoszeń dotyczących:
-
właściwego adresu zamieszkania;
-
danych kontaktowych;
-
numeru konta bankowego na potrzeby zwrotu podatku lub nadpłat.
Elektroniczny formularz ZAP-3 – jak uwierzytelnić dane?
Formularz ZAP-3 w elektronicznej wersji zostanie wkrótce udostępniony w serwisie e-Urząd Skarbowy. Ustawodawca w projektowanym Rozporządzeniu Ministra Finansów i Polityki Regionalnej z 19 kwietnia br. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone wskazuje, że podatnik po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego będzie miał możliwość samodzielnej aktualizacji danych na formularzu ZAP-3 bez konieczności bezpośredniej obecności w placówce organu podatkowego. Formularz ZAP-3, aby mógł zostać przesłany w wersji elektronicznej, powinien być podpisany podpisem elektronicznym opartym na zestawie określonych danych, które zidentyfikują podatnika w e-Urzędzie Skarbowym.
Aby było to możliwe, projektodawcy uzupełnią katalog podpisów elektronicznych, za pomocą których przesłany formularz ZAP-3 byłby uwierzytelniony.
Od kiedy formularz ZAP-3 będzie dostępny?
Formularz ZAP-3 pojawi się w wersji elektronicznej w serwisie e-Urząd Skarbowy po ogłoszeniu niniejszego rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.