Poradnik Przedsiębiorcy

Klient po 50-tce - kim jest nowa grupa docelowa?

Klient po 50-tce stanowi coraz liczniejszą grupę konsumentów. Osób starszych jest coraz więcej, dlatego zapotrzebowanie na różne produkty czy usługi przystosowane do potrzeb tej grupy wiekowej stale rośnie. Nasze społeczeństwo się starzeje, dlatego warto zastanowić się, jakie są potrzeby i oczekiwania osób dojrzałych i starszych i jaka oferta przyciągnie ich uwagę.

Klient po 50-tce - stereotypy

Kierują nami stereotypy i wciąż duża część społeczeństwa uważa, że osoba starsza jest biedna, schorowana, samotna i bierna. Nie dziwmy się więc, że seniorzy nie byli uwzględniani w strategiach komunikacyjnych większości marek poza branżami takimi jak suplementy diety, kosmetyki lub sprzęt medyczny. Do tej pory niewiele było ofert kierowanych do seniorów, ale powoli zaczyna się to zmieniać.

Kim naprawdę jest klient po 50-tce ?

Na zachowania i decyzje zakupowe starszych osób wpływa wiele czynników (kulturowe, społeczne, ekonomiczne, demograficzne), które należy uwzględnić w przygotowywanej dla nich ofercie. Są to między innymi:

  • warunki finansowe

  • zmieniające się potrzeby, które wynikają głównie ze zmiany ich sytuacji zdrowotnej,

  • nawyki i przyzwyczajenia, które towarzyszą im przez całe życie.

Klient po 50-tce i smartfon

Starsze osoby wykluczone cyfrowo? To nie jest już aktualne stwierdzenie. Według autorów raportu POLSKA.JEST.MOBI.2015, w którym znalazła się także część dotycząca użytkowania smartfonów w Polsce, wykazano, że ich posiadanie jest związane przede wszystkim z wiekiem: osoby w grupie wiekowej 15-19 lat wynosi 60%, w grupie 50-59 lat jest to 41%, natomiast grupa 60+ to 23%. Odsetek polskich internautów wzrósł przez ostatnie 3 lata o 8%, a znaczna ich część nie wyobraża sobie już funkcjonowania bez sieci. Korzystają z poczty elektronicznej, poszukują informacji o produktach lub usługach, robią przelewy i słuchają muzyki na Youtube. Media społecznościowe to dla klienta po 50-tce dalej w większym stopniu tylko Facebook, ale zaangażowani w posty, które ich dotyczą, mogą stać się dla marki wiernymi odbiorcami.

Klient po 50-tce i jego portfel

Według badań przeprowadzonych przez GUS (raport: Sytuacja gospodarstw domowych w 2015 roku w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych) średnie przychody na jedną osobę w gospodarstwach domowych emerytów należą do najwyższych w Polsce. Co za tym idzie, wydatki na konsumpcję w przypadku osób starszych mogą być wyższe niż w pozostałych gospodarstwach domowych. Z raportu wynika także, że 21,3% emerytów pobierało w marcu emeryturę wyższą niż 2,6 tys. zł brutto, czyli ponad 2 tys. zł netto i więcej. Starzenie się społeczeństw to zjawisko globalne, dlatego tak ważne jest, aby otworzyć się na tę wciąż rosnącą grupę konsumentów i dostosowywać ofertę do ich potrzeb i zainteresowań. 

Klient po 50-tce - przygotowanie specjalnej oferty

Jeśli chcesz stworzyć dobrą ofertę dla seniorów, musisz przede wszystkim wyzbyć się stereotypowego myślenia. Grupa klientów po 50-tce jest zróżnicowana pod wieloma aspektami, m.in. ze względu na wiek, dochody czy miejsce zamieszkania.

Klient po 50-tce to osoba, która:

  • wymaga produktów czy usług dobrej jakości w jak najlepszej cenie,

  • oczekuje produktów dostosowanych do potrzeb jego wieku,

  • potrzebuje produktów łatwych w obsłudze,

  • wykazuje przywiązanie do tradycji,

  • nie wykazuje zbyt dużej lojalności wobec marki, natomiast przywiązuje się do miejsca zakupów,

  • ulega wpływom promocji.

Dlatego, przygotowując ofertę dla klienta po 50-tce , warto uwzględnić przynajmniej część wyżej wymienionych czynników, które mają decydujący wpływ na podjęcie przez niego decyzji zakupowej.

Klient po 50-tce - przykłady ofert

Klient po 50-tce - charakterystyka

Klient po 50-tce - prmocja

Niedostrzeganie seniorów jako grupy konsumentów to duży błąd. W czasach wszechobecnej smartfonizacji społeczeństwa ich potencjał zakupowy zdecydowanie wzrasta. Spychanie na margines potrzeb starszego odbiorcy to strata dla marki, ponieważ jest to stale powiększająca się grupa klientów. Klient po 50-tce ceni sobie indywidualne traktowanie ich oczekiwań. Dla niego nie liczy się logotyp, a konkretna osoba, która mu pomoże, lub konkretny brand hero marki, z którym może się identyfikować lub dzięki któremu ma szansę stać się częścią opowieści marki.